De Leidse Houtschool

Adriaan Pauwstraat 1 2334 CG Leiden

  • Schoolfoto van De Leidse Houtschool
  • Schoolfoto van De Leidse Houtschool
  • Schoolfoto van De Leidse Houtschool
  • Schoolfoto van De Leidse Houtschool
  • Schoolfoto van De Leidse Houtschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tweemaal per jaar worden in de groepen 3 t/m 7 de Citotoetsen afgenomen. Van de resultaten wordt een analyse gemaakt. Leerkrachten en de intern begeleider bespreken de opbrengsten en kijken samen welke factoren invloed hebben gehad op de scores. Ook bekijken zij welke interventies het komende halfjaar nodig zijn om de scores op hetzelfde niveau te houden of te verbeteren. Na de volgende toetsing wordt gekeken wat het effect van de interventies is geweest en welke aandachtspunten er zijn voor het volgende schooljaar.

Naast de analyse op groepsniveau en leerlingniveau kijkt het team met elkaar naar de resultaten op schoolniveau om van daaruit het gehele onderwijs schoolbreed te verbeteren. Zo draagt het team met elkaar de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs en wordt er gebruik gemaakt van ieders inbreng en kwaliteiten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school vinden we het belangrijk dat leraren en ouders al vroegtijdig met elkaar in gesprek gaan over de verwachtingen omtrent het uitstroomperspectief. Ook de leerlingen worden hierbij betrokken. Hiervoor gebruiken we de zogeheten OPP-trap uit het leerlingvolgsysteem. De OPP-trap is een communicatiemiddel om het ontwikkelingsperspectief te bespreken met de ouders en het kind vanaf groep 6. U kunt dit zien als een visuele ondersteuning (visuele trap) van de leerontwikkeling van het individuele niveau van het kind.

Vanaf groep 6 wordt jaarlijks met de ouders over de wederzijdse verwachtingen ten aanzien van de uitstroom gesproken. Het welbevinden van de leerling, het functioneren in de groep en de toetsresultaten vormen de basis voor het gesprek. In groep 8 krijgen de leerlingen (in een gesprek samen met de ouders) in januari 2024 een voorlopig advies ten aanzien van de meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs. Wij baseren ons hierbij op de gegevens uit het leerlingvolgsysteem, de jarenlange ervaringen met de leerling, de werkhouding van de leerling en de contactgesprekken met de ouders.

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. De Leidse Houtschool heeft gekozen voor de doorstroomtoets van Cito. De uitslag wordt in maart 2024 bekend gemaakt. Is de uitkomst van de toets lager dan het advies, dan blijft het advies staan. Is de uitkomst van de toets hoger, dan kunnen we het advies heroverwegen. Uiterlijk 24 maart 2024 ontvangen de leerling en ouders het definitieve schooladvies. In de week van 25 – 31 maart 2024 moeten leerlingen worden aangemeld op een middelbare school. Onze school draagt een onderwijskundig rapport over aan de voortgezet onderwijsschool en stuurt een kopie aan de ouders.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie op sociale opbrengsten

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:

Warmte -betrokkenheid -toezicht

Wederzijds respect

Begrip en acceptatie

Visie op pedagogisch klimaat

Het fijne pedagogisch klimaat op de Leidse Houtschool kenmerkt zich door:

1. Als team benoemen we vooraf het gewenste gedrag en oefenen we dit gedrag in. We spreken (hoge) verwachtingen uit en zijn voorspelbaar.

2. Duidelijke grenzen vinden wij belangrijk, we leggen deze aan de leerlingen uit.

3. Als team spreken we alle leerlingen aan op (ongewenst) gedrag.

4. Als team houden we toezicht en ‘controleren’ op gewenst gedrag en zijn hier consequent in.

5. Als team zijn wij zichtbaar, toegankelijk en benaderbaar voor leerlingen en ouders.

6. Het team laat zien hoe wij het op de Leidse Houtschool willen.

7. Samen houden we de school opgeruimd.

8. We spreken onze waardering uit op een warme en enthousiaste manier zonder daarbij te overdrijven.

9. Soms hoeft iets niet te lukken om ervan te leren, ‘leren is groeien’. We geven de leerlingen hiervoor de ruimte.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Warmte-betrokkenheid-toezicht
  • Wederzijds respect
  • Betrokken-begrip-accepterend

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven