Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Leidse Houtschool werken we met 10 groepen waarbij wij streven naar een maximum van 26 leerlingen in één groep. De leerlingen van 4 en 5 jaar starten op onze school altijd in groep 1/2. De oudste kleuters helpen de jongste kleuters op weg. Vanaf schooljaar ’23-’24 wordt er in alle groepen gewerkt met een planning in de vorm van dag- en weektaken. Dit is een manier van werken die het mogelijk maakt op een andere manier te organiseren. Als alternatief voor de klassikale aanpak is het tegelijkertijd toch overzichtelijk en hanteerbaar voor de leerkracht. Binnen de organisatievorm vindt de leerkracht aanknopingspunten om flexibel in te spelen op verschillen tussen leerlingen.
We hanteren een Milepost-systeem voor het IPC onderwijs. Bij het Milepost-systeem werken de volgende groepen samen:
Early years: groep 1 en 2
Milepost 1 : groep 3 en 4
Milepost 2 : groep 5 en 6
Milepost 3 : groep 7 en 8
Invulling onderwijstijd groep 1/2 Early Years
Ochtendkring
In de kring openen we de dag met trefwoordverhalen en liedjes. Tijdens kringmomenten hebben we kringgesprekken, wordt er voorgelezen en komen er allerlei spelletjes aangaande rekenen en taal aan de orde. Tevens komt drama aan bod en er wordt gezongen, al dan niet met instrumenten. Ook geeft de leerkracht vanuit de kring instructie over de geplande speel/werkles.
IPC en Early Years
De Leidse Houtschool is een IPC school. Dit houdt in dat wij gebruik maken van het International Primary Curriculum. Voor de kleuters is er het International Early Years Curriculum (IEYC). IEYC is gebaseerd op kenmerken van de ontwikkeling van het kind in de kleuterfase. Binnen onze kleutergroepen hanteren wij als uitgangspunt dat een rijke leeromgeving ondersteunend is aan de brede ontwikkeling van het kind. Daarvoor is het belangrijk om bij ieder thema samen met de kinderen te werken aan het opbouwen van de leeromgeving. Die gezamenlijkheid zorgt ervoor dat kinderen zich medeverantwoordelijk gaan voelen en leren zorgdragen voor de omgeving. Het onderzoeken, leren en ontdekken van de kinderen wordt vastgelegd op de leerwand. Deze leerwand biedt de kinderen inzicht in hun eigen leerproces en u als ouder een mooi kijkje in wat er in de klas speelt.
Spelen en werken
Tijdens het spelen/werken worden de kinderen uitgenodigd om met verschillende activiteiten en speelleerplaatsen aan de slag te gaan. Daarnaast worden er ook creatieve opdrachten aangeboden of opdrachten met ontwikkelingsmateriaal. In de kleutergroepen maken we gebruik van het Digikeuzebord. In de groep zijn verschillende vaste speelleerplaatsen en kasten met ontwikkelingsmateriaal te vinden. De verschillende speelleerplaatsen sluiten aan bij het thema dat er op dat moment is. De vaste speelleerplaatsen vanuit IEYC zijn: de Bouwplaats, de Huisplaats, de Zand/waterplaats, de Informatieplaats, de Ontdekplaats en het Atelier.
Speellokaal en Gym
Kleuters hebben behoefte aan veel beweging. In het rooster is daar dagelijks ruimte voor. We maken tijdens de schooldag soms gebruik van het speellokaal. Dit kan zijn in verband met minder goed weer, maar we bouwen ook specifiek gekozen momenten in. Wekelijks krijgen alle kleutergroepen een gymles van onze vakdocent.
Buiten spelen
Als de weersomstandigheden het maar even toelaten om buiten te spelen, doen we dat dagelijks in de ochtend en in de middag op ons eigen kleuterplein. Samen spelen met karren, op het klimrek, touwtje springen met de leerkracht of heerlijk een rollenspel spelen biedt kleuters de mogelijkheid tot ontwikkeling op allerlei gebieden.
Engels
Vanaf groep 1 krijgen de kleuters wekelijks een uur Engels aangeboden verdeeld over de week (dagelijks 10-15 minuten).
De drie kleutergroepen werken nauw samen, zowel in de voorbereiding als in de uitvoering. Om ons aanbod nog meer op elkaar af te stemmen en de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen zal in schooljaar 2022-2023 het plan van aanpak verder worden geïmplementeerd.
Invulling onderwijstijd groep 3 t/m 8 Mileposts 1 t/m 3
Op de Leidse Houtschool werken we met de kinderen aan de basisvakken (taal/lezen/ rekenen/spelling/schrijven) en werken we met het IPC (International Primary Curriculum). Wij verwerken de basisvakken vanaf schooljaar 2023-2024 in weektaken. Deze werkvorm komt voort uit de procesgerichte aanpak. Bij deze aanpak werken we aan de zelfsturing van leerlingen en staan welbevinden en betrokkenheid centraal. Deze werkvorm is de eerste stap die wij zetten om te bewegen naar meer procesgericht onderwijs. We vinden het belangrijk dat in iedere groep voldoende tijd wordt besteed aan de basisvakken. Hierover zijn afspraken gemaakt binnen het team. Per jaar bekijken we wat een groep nodig heeft aan tijd voor een bepaald vakgebied. We kunnen ervoor kiezen om van het aantal afgesproken uren af te wijken
Wij werken met de volgende aanpakken en methoden:
Lezen: Veilig Leren Lezen groep 3; Aanpak LIST groep 4 t/m 8; Nieuwsbegrip vanaf 2e halfjaar groep 4
Rekenen: Alles Telt Q vanaf groep 3; Bareka groep 3 (na de voorjaarsvakantie) en 4 structureel en incidenteel in groep 5 t/m groep 8
Taal: Staal groep 4 t/m groep 8
Spelling: Staal vanaf 2e halfjaar groep 3 t/m groep 8
Schrijven: Pennenstreken groep 3 t/m groep 6
Engels: Aanpak "Spelen met Engels" groep 1 t/m groep 8
Verkeer: VVN Verkeersmethode vanaf groep 4
We gebruiken onze methoden om de (tussen- en eind)doelen te behalen. De leerkrachten kijken altijd met een kritische blik naar het aanbod vanuit de methode en hebben de vrijheid om hiervan af te wijken.
IPC onderwijs
In de 21e eeuw gaat het niet meer om kennis alleen. Om je staande te houden in deze snel veranderende wereld heb je meer nodig. IPC gaat daarin mee en biedt een programma dat op die ontwikkelingen aansluit. Het is een eigentijds programma waarin effectief leren centraal staat. De kinderen worden actief betrokken bij hun eigen leerproces en ze leren doelgericht te werken aan kennis, vaardigheden en inzicht. Daarnaast werken de kinderen aan zelfvertrouwen, begrip, het ontdekken van eigen talenten en is er aandacht voor internationale ontwikkelingen en andere culturen.
Het IPC curriculum werkt met thema's (units) waarin gedurende een bepaalde periode alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. De vakken staan niet op zichzelf maar er sprake van onderlinge samenhang. Elke unit heeft een vaste structuur, dat geeft duidelijkheid. Iedere groep behandelt ongeveer vijf units per jaar. De units behandelen stuk voor stuk thema's waarmee de betrokkenheid van de kinderen kan worden vergroot. Het uitgangspunt is steeds wat kinderen gaan LEREN en niet wat ze gaan DOEN. De leerdoelen van alle units samen zorgen ervoor dat de leerlingen alle verschillende kennisdoelen en vaardigheden aanleren die het ministerie van onderwijs stelt aan de zaakvakken.
Afhankelijk van de doelen wordt op verschillende manieren zicht verkregen op het beheersen ervan. Bij de basisvakken maken we gebruik van methode gebonden toetsen en observaties. Kinderen zijn actief betrokken bij hun eigen voortgang bij de IPC vakken. Zij tonen hun eigen groei aan door een (eigen) observatie of bijvoorbeeld door het geven van een presentatie. Tal van "leerbewijzen" zijn mogelijk! Met het team zijn we op zoek naar een goede en effectieve manier om de voortgang van het leren en leeradviezen te rapporteren.
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. De directeur en intern begeleider stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op. De Leidse Houtschool gaat uit van de ontwikkelingsmogelijkheden en talenten van leerlingen. Om tot leren te kunnen komen moet een kind zich in eerste instantie veilig, gezien en gewaardeerd voelen op school. Als er in voldoende mate is voldaan aan de behoefte aan relatie (‘anderen waarderen mij en willen met mij omgaan’), aan de behoefte aan autonomie (‘ik kan het zelf, hoewel niet altijd alleen’) en aan de behoefte aan competentie (‘ik geloof en heb plezier in mijn eigen kunnen’) is er welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren. Omdat ieder kind anders is en zich op zijn eigen wijze ontwikkelt, is het van belang dat leerkrachten handelingsgericht werken.
Handelingsgericht werken is gebaseerd op de volgende zeven uitgangspunten:
1. De onderwijsbehoefte van de leerlingen staat centraal. Wat hebben leerlingen nodig om een bepaald doel te behalen? Denk aan specifieke instructie, extra leertijd of extra uitdaging.
2. Afstemming en wisselwerking: Het gaat om de wisselwerking tussen leerkracht, school en ouders. Hoe goed is de omgeving afgestemd op wat leerlingen nodig hebben?
3. Leerkrachten realiseren passend onderwijs. Het is de leerkracht die ’t doet. Maar wat heeft hij/ zij hiervoor nodig?
4. Positieve aspecten van het kind, de leerkracht, de groep, de school en de ouders zijn nodig om ambitieuze doelen te stellen en om een succesvol plan van aanpak te maken en uit te voeren.
5. Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleiders is noodzakelijk om een effectieve aanpak te realiseren. Dit vraagt om goede communicatie tussen alle betrokkenen.
6. Doelgericht werken: Het team formuleert korte en lange termijn doelen voor alle leerlingen en evalueert deze in een cyclus van planmatig handelen.
7. De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant. Het is voor de betrokkenen duidelijk hoe de school wil werken en waarom. Er zijn heldere afspraken over wie wat doet, waarom, hoe en wanneer.
Zorgstructuur op de Leidse Houtschool: de 1-zorgroute
In de 1-zorgroute worden de uitgangspunten van handelingsgericht werken concreet gemaakt en vastgelegd op alle niveaus binnen de school. Hierbij worden de volgende stappen in een vaste route doorlopen als een cyclisch proces. De meeste leerlingen komen ter sprake bij stap 1 en 2. Voor sommige leerlingen zijn er meerdere stappen in het proces nodig, omdat zij een specifiekere onderwijsbehoefte en ondersteuning nodig hebben.
De cyclus HGW op groepsniveau (stap 1), de groepsbespreking en de teambespreking (stap 2), de individuele leerlingbespreking /het ondersteuningsteam (stap 3), arrangeren binnen de basisondersteuning (stap 4), verwijzing naar gespecialiseerd onderwijs (stap 5).
Voor een uitgebreide omschrijving van de stappen binnen de 1-zorgroute verwijzen wij u naar ons schoolondersteuningsprofiel (SOP).
De zorg als geheel wordt gecoördineerd door de intern begeleider. Zij werkt 3 dagen per week. Zij ondersteunt en adviseert de leerkrachten bij de begeleiding van de kinderen. Daarnaast houdt zij minimaal 4 keer per jaar met de leerkracht een groeps-/ leerlingbespreking. Ook leidt zij opbrengstbijeenkomsten met het team. Voor externe contacten (bv onderzoek, schoolarts, maatschappelijk werk) is de intern begeleider het aanspreekpunt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het streven is om alle kinderen passende zorg (zoveel mogelijk binnen de groep) te kunnen bieden. Altijd met de kanttekening dat het binnen de grenzen van onze mogelijkheden moet passen. Doordat wij steeds meer werken met dag- en weektaken ontstaat er meer ruimte voor de leerkracht om deze ondersteuning te bieden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.