IKC Sint Paulus

Julianalaan 40 8932 AB Leeuwarden

Schoolfoto van IKC Sint Paulus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We willen de resultaten van ons onderwijs niet alleen zien als een rijtje cijfers of als uitslagen van toetsen. School is veel meer dan dat. Voor onze school telt zeker mee dat de kinderen zich goed durven (en kunnen) presenteren en dat ze de schoolperiode als een prettige tijd beleven. We besteden veel aandacht aan een goede omgang met andere kinderen en de sociaal emotionele ontwikkeling waarbij het helpen van elkaar een belangrijk gegeven is. Het proces van Passend Onderwijs heeft ervoor gezorgd, dat zo weinig mogelijk kinderen naar de speciale school voor basisonderwijs verwezen worden. Meer kinderen blijven dus op onze school. Het onderwijs zal soms aangepast moeten worden om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Ons onderwijs is erop gericht elk kind die bagage mee te geven, die nodig is om de juiste plek in het voortgezet onderwijs te vinden. Reacties van ouders, kinderen en contactpersonen uit het voortgezet onderwijs tonen aan dat we grotendeels slagen in deze opdracht.  

• Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
• Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.
Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs. Wat zijn signaleringswaarden? Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde minimale waarde, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd. Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.

Let op: Voor de beoordeling van schooljaren 2022/2023 en 2023/2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie (Beoordeling leerresultaten po 2022-2023).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerontwikkeling van elk kind wordt gedurende de gehele schoolloopbaan gevolgd. Dit gebeurt in eerste instantie door observaties en de toetsen die bij de methode horen. Daarnaast worden er signaleringsinstrumenten gebruikt die niet bij de methode horen. Voor de kinderen vanaf groep 3 gebruiken wij het IEP volgsysteem. De toetsen hebben betrekking op taal, rekenen, begrijpend en technisch lezen, spellen, woordenschat en studievaardigheden en worden twee keer per jaar afgenomen in januari en in juni. Deze toetsen zijn landelijk genormeerd. De toetsen geven inzicht in de wijze waarop een kind zich ontwikkelt. De uitkomst van de toetsen wordt door de leerkracht geanalyseerd op kind- en groepsniveau. De resultaten van de toetsen van het volgsysteem gebruiken wij ook om op schoolniveau de schoolontwikkeling te volgen. De analyses van de resultaten worden in het team besproken. Deze analyses kunnen aanleiding zijn om het onderwijs bij te stellen. Vanzelfsprekend worden ouders door middel van gesprekken op de hoogte gesteld van de uitkomsten van de toetsen.   

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kinderen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Voorheen werd de eindtoets afgenomen, door deze toets nu de doorstroomtoets te noemen wordt beter duidelijk dat de kinderen zich blijven ontwikkelen, ook na het afnemen van de toets in groep 8.

De school meldt zicht tussen 1 oktober en 15 november aan voor de toets. De kinderen uit groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. De kinderen maken dan in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. De school ontvangt uiterlijk 15 maart de uitslag van de toets. De kinderen en hun ouder/verzorger ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies.

Er komt een vaste aanmeldweek voor de middelbare school. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle kinderen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau.

Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.

Om tot een goed voorlopig advies te komen maken wij gebruik van de plaatsingswijzer. Er wordt gekeken naar de meerjarige ontwikkeling van de kinderen. De gegevens halen we uit het leerlingvolgsysteem van IEP. De gegevens vanaf groep 6 staan centraal.Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij:
·     Begrijpend Lezen
·     Rekenen & Wiskunde
·     Technisch Lezen
·     Spelling

De eerste twee onderdelen tellen hierbij het zwaarst. De Plaatsingswijzer is geen instrument, waarbij met een druk op de knop een schooladvies wordt aangeleverd. Dit zou de kinderen geen recht doen, maar ook de leerkrachten niet. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en goed onderbouwd advies te komen. Bij het opstellen van het advies voor een kind wordt natuurlijk veel meer informatie betrokken, bijv. over de werkhouding, de motivatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Alle beschikbare informatie over het kind leidt dus tot het uiteindelijke advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We sluiten aan bij de kinderen door gebruik te maken van : vraag het de kinderen ('t Kan Jenaplan)

We nemen de kinderen serieus, luisteren goed naar ze, koppelen terug om na te gaan of er verbetering is.

Vertrouwenspersoon voor de kinderen is op school aanwezig.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vraag het de kinderen!
  • Sociale driehoek:
  • Kind, school en ouder

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven