IKC Sint Paulus

Julianalaan 40 8932 AB Leeuwarden

Schoolfoto van IKC Sint Paulus

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging van de stamgroepleerkracht proberen wij zoveel mogelijk intern te organiseren. Lukt het niet om het intern op te lossen dan regelen we vervanging door een externe leerkracht. We doen daarbij een beroep op het supportteam van de BMS en Slim onderwijs bemiddeling. Helaas hebben landelijk gezien te maken met een lerarentekort, als gevolg daarvan kan het zijn dat we een stamgroep moet verdelen of u als ouders vragen om voor één of meerdere dagen opvang te regelen. 

Het is prettig als we in deze situaties samen met de ouder/verzorger kunnen optrekken. Het is belangrijk dat we de kinderen leren om met verschillende situaties om te gaan. Ieder mens is uniek, maar het is voor ieder fijn als het kinderen lukt om zich aan te passen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze stamgroepleerkrachten zijn breed opgeleid. Waar mogelijk maken we gebruik van elkaars talenten. Een doordachte organisatie maakt het mogelijk om de talenten, de kwaliteit en bevoegdheid efficiënt in te zetten. 

De stamgroepleerkrachten hebben zicht op ontwikkeling, ze kennen de inhoud van de leerlijnen, het benodigde aanbod en de daarbij behorende doelen. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De stamgroepleerkracht bekijkt wat de groep nodig heeft. De vermelde tijden zijn een indicatie. De ene groep heeft meer tijd nodig voor rekenen en de andere is meer gebaat bij een intensieve spellinginstructie. We stemmen dit af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. 
We zorgen daarbij voor afwisseling en laten zo de vier Jenaplan pijlers elke dag terugkomen in ons onderwijs. Gesprek, spel, werk en viering nemen een belangrijke rol in binnen ons ritmisch weekplan.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Met ons schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze kinderen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren.

Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school.

Het ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen: een korte typering van onze school
- de kwaliteit van onze basisondersteuning
- de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt
- de voorzieningen die onze school heeft om leerlingen extra ondersteuning te bieden
- de voorzieningen in de fysieke omgeving -de samenwerkende ketenpartners
- belangrijke kengetallen van onze school.  

De onderdelen wordt hieronder kort toegelicht.
Een korte typering van onze school Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) begint in hoofdstuk 1 met een korte typering van onze school en van de ondersteuning die wij kunnen bieden aan kinderen met extra onderwijsbehoeften.  

De kwaliteit van onze basisondersteuning Dagelijks geven onze stamgroepleerkrachten onderwijs aan kinderen. Daarbij houden wij rekening met de onderwijsbehoeften van de kinderen en bieden waar nodig extra ondersteuning. Basisondersteuning is de ondersteuning die alle scholen moeten bieden en die integraal onderdeel vormt van het onderwijs en het aanbod van elke school. De basisondersteuning is afgeleid van de kwaliteitseisen die de inspectie hanteert bij het toezicht op scholen, van de aandachtspunten uit het referentiekader van de PO-Raad (zoals preventieve maatregelen en lichte vormen van hulp) en van de afspraken die door besturen zijn gemaakt. De basisondersteuning bestaat uit vijf domeinen met een aantal ijkpunten:
1 Onderwijs:
a. Kinderen ontwikkelen zich in een veilige omgeving.
b. De school heeft continu zicht op de ontwikkelingen van kinderen.
c. Het personeel werkt opbrengst- en handelingsgericht aan het realiseren van de ontwikkelingsperspectieven van alle kinderen.
d. Het personeel werkt met effectieve methoden en aanpakken. e. Het personeel werkt continu aan hun handelingsbekwaamheid en competenties.

2 Begeleiding:
a. Voor alle kinderen is een ambitieus ontwikkelingsperspectief vastgesteld.
b. De school draagt kinderen zowel intern als extern zorgvuldig over.
c. Ouders/verzorgers en de kinderen zijn nauw betrokken bij de school en de ondersteuning.

3 Beleid:
a. De school voert een helder ondersteuningsbeleid op het terrein van de kindzorg.
b. De school heeft haar onderwijszorgprofiel vastgesteld.
c. De school bepaalt jaarlijks de effectiviteit van de kindzorg en past het beleid zo nodig aan.  

4 Organisatie:
a. De school heeft een effectieve interne zorgstructuur.
b. De school heeft een effectief zorgteam.

5 Resultaten:
In hoofdstuk 2 en 3 brengen we de kwaliteit van onze basisondersteuning in beeld. Beschikbare deskundigheid voor ondersteuning. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke deskundigheid. We hebben een onderscheid gemaakt in deskundigheid die wij als school zelf in huis hebben (interne deskundigheid) en deskundigheid die wij, indien nodig, kunnen halen van buiten (externe deskundigheid). In hoofdstuk 4 brengen wij deze kwaliteit van de deskundigheid in beeld.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken binnen de kleuterbouw (dagopvang/speelleergroep) volgens 10 ankers.
Met de 10 ankers geven wij aan wat wij de kinderen gunnen. Kinderen spelen in de kleuterbouw graag en veel.
Ze spelen niet om zich te ontwikkelen maar ze ontwikkelen zich door te spelen.
Elke nieuwe uitdaging geeft ze weer een impuls om zich verder te ontwikkelen en een berg creatieve energie.
Kinderen krijgen de tijd om deel te nemen aan alles wat er samen geregeld moet worden binnen de groep. Kinderen voelen zich competent als zij de kans krijgen te doen wat zij zelf kunnen doen.  

Met deze tien ankers staan we stil bij wat we doen, hoe we het doen en waarom we het doen.

Wat gunnen we de kinderen?

Wij gunnen je dat je wordt gezien!
o   Wij kijken en luisteren, stellen een oordeel uit, zijn nieuwsgierig en tonen begrip.
o   Wij kijken achter gedrag (zichtbaar/onzichtbaar), waarom doe je de dingen zoals je ze doet.
o   Wij geven ruimte voor emotie.
o   Wij bieden veiligheid en vertrouwen.
o   Wij geven je zelfvertrouwen, je mag het proberen.

Wij gunnen je dat je je mag verwonderen.
o   Je bent van nature nieuwsgierig.
o   Je mag je plek bepalen en de wereld op je eigen manier benaderen.
o   Wij nemen vragen serieus. Wij vragen naar gedachtes. Wij zullen je vragen bevragen. Je antwoord is goed.
o   Wij helpen je vragen te stellen. We leren je dat niemand alles weet en dat vragen goed zijn. Wie vragen heeft wil dingen weten.
o   Wij helpen je verwonderen met alledaagse dingen.  

Wij gunnen je dat je het zelf mag en kan doen.
o   Wij stimuleren een open, leergierige en nieuwsgierige houding. Wij laten dit zelf ook zien.
o   Wij helpen je het ontwikkelen van zelfvertrouwen, trots en zelfstandigheid.
o   Wij geven je tijd om de alledaagse dingen eigen te maken.
o   Wij geven de ruimte om plannen te maken en mee te denken.

Wij gunnen je dat je ontwikkeling zichtbaar is.
o   Je krijgt ruimte en tijd om vragen te stellen, te onderzoeken en je resultaten te presenteren.
o   Wij maken je proces zichtbaar in je portfolio.
o   Wij volgen je proces.
o   Wij reflecteren samen met jou over wat je hebt gedaan, gemaakt, geleerd.

Wij gunnen je dat je mag ontdekken, ervaren en leren op je eigen manier.
o   Wij spelen in op wat je bezighoudt.
o   Wij geven betekenisvolle uitdagingen.
o   Wij richten de ruimte zo in dat je wordt geprikkeld.
o   Wij bieden materialen aan die zorgen voor een uitdaging.
o   Wij volgen je spel en geven prikkels om je niveau te verhogen.
o   Je krijgt ruimte om te ontdekken.
o   Wij nemen je ideeën serieus. o   Wij laten je spel in waarde.
o   Wij stellen hoge verwachtingen.

Wij gunnen je dat je wordt gevolgd, ik weet wat je moet leren.
o   Wij helpen je leren door te spelen.
o   Wij stimuleren en prikkelen je tijdens het spel en in de kringen.
o   Wij houden bij hoe het met je ontwikkeling gaat.
o   Wij hebben kennis van wat jij moet leren.
o   Wij zorgen voor een uitdagende leeromgeving.

Wij gunnen je dat je vanuit je eigen interesses en betrokkenheid werkt aan je eigen proces.
o   Wij vinden het proces belangrijker dan het eindproduct.
o   Tijdens het proces oefenen we en doen we ontdekkingen!
o   Je werkt vanuit je eigen interesses en betrokkenheid aan je eigen leerproces.
o   Wij stellen de vraag: Vertel eens.......
o   Wij helpen je vragen te stellen door je zintuigen te gebruiken: ik voel.... ik ruik.... ik zie.... ik hoor.... ik proef....

Wij gunnen je dat je mag leren van jezelf, de omgeving en de ander!
o   Wij zorgen voor tijd, ruimte en materialen.
o   Wij nemen je serieus, je wordt door ons gezien, gehoord en begrepen.
o   Wij hebben respect voor je.  

Wij gunnen je dat je mening, gedachten en ideeën ertoe doen.
o   We vragen je mee te denken en met ideeën te komen, wat wil je leren en hoe?
o   We helpen je creativiteit en ondernemerschap vergroten.
o   We leren je omgaan met verantwoordelijkheid.

Wij gunnen je dat je belevingswereld ons inspireert.
o   Wij zijn nieuwsgierig naar je.
o   Wij geven je ruimte voor eigen ideeën en plannen.
o   Wij staan op voor je Initiatieven.
o   Wij stellen denkvragen.


We gebruiken Inzichtelijk Onderwijs om de kinderen te volgen in hun ontwikkeling. Door de tien ankers in combinatie met Inzichtelijk Onderwijs in te zetten dragen wij zorg voor verantwoord en kindgericht onderwijs. We hebben het kind en de ontwikkeling van het kind duidelijk in beeld.

Terug naar boven