Burgerschapsonderwijs en Vreedzaam.
Leerlingen groeien op in een complexe, pluriforme en multiculturele maatschappij. Het is belangrijk om leerlingen op een goede manier voor te bereiden op deelname in deze maatschappij door gericht aandacht te besteden aan Burgerschap en sociale integratie.
Burgerschapsvorming is geen apart vak. Het is verweven met het totale onderwijsaanbod waarbij acht basiswaarden van de democratische rechtsstaat centraal staan:
- vrijheid van meningsuiting
- gelijkwaardigheid
- begrip voor de ander
- verdraagzaamheid
- autonomie
- verantwoordelijkheidsbesef
- het afwijzen van onverdraagzaamheid
- discriminatie
- De cultuur in de school moet in overeenstemming zijn met deze waarden.
De school is een plek is waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden met elkaar kunnen oefenen én dat leraren de basiswaarden voorleven.
Op IKC Wynwizer werken we vanuit de methodiek Vreedzaam. Van hieruit wordt burgerschapskunde geïntegreerd aangeboden in alle groepen.
Het programma Vreedzaam streeft naar een klimaat in school en klas waarin betrokkenheid en verantwoordelijkheid van de leerlingen centraal staat.
De school wordt een democratische gemeenschap, waarin alle leden (ook de leerlingen) een stem hebben, zich gezien en gehoord voelen en op een positieve manier met elkaar omgaan. Hierbij nemen we conflictoplossing als uitgangspunt.
Kinderen en leerkrachten leren hoe je met conflicten om kunt gaan door te streven naar oplossingen die voor beide partijen acceptabel zijn: een win-win situatie.
Leerlingen worden opgeleid tot leerling-mediator, die helpen bij het oplossen van conflicten. Als blijkt dat situaties zich herhaaldelijk voordoen en er sprake is van pesten, wordt de OPA (Oplossingsgerichte Pest Aanpak) uitgevoerd. Deze aanpak staat omschreven in ons veiligheidsbeleidsplan.
Vreedzaam is meer dan een lesmethode.
Het is een filosofie, een aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Het staat niet voor snelle instant oplossingen. Het is een programma dat werkt aan gedrags- en cultuurverandering. Zulke veranderingen zijn duurzaam, en nemen tijd in beslag, maar het werkt wel. De eerste graadmeter is altijd het enthousiasme van leerkrachten en leerlingen. Later constateren scholen dat het aantal conflicten afneemt, de sfeer verbetert, ruzies beter opgelost worden. Naast het programma Vreedzaam heeft ons IKC een veiligheidsbeleidsplan. Hierin is het Proloog Protocol ”omgaan met elkaar” opgenomen.
In alle groepen werken we wekelijks aan de volgende hoofdstukken:
We horen bij elkaar.
We creëren een positief klimaat in de klas. Er wordt samen met de leerlingen afgesproken hoe we met elkaar omgaan in de klas. De leerlingen bedenken en krijgen taken en verantwoordelijkheden.
We lossen conflicten zelf op.
Hierin leren de leerlingen het begrip ‘conflict’, en ze krijgen zicht op hoe je kunt reageren op een conflict. Er wordt een eenvoudig stappenplan aangeboden.
We hebben oor voor elkaar.
Goede communicatie is de sleutel tot het oplossen en voorkomen van conflicten. In dit blok besteden we o.a. aandacht aan de rol van misverstanden, zich kunnen verplaatsen in de ander, vragen stellen, en samenvatten wat de ander zegt.
We hebben hart voor elkaar.
Gevoelens spelen een belangrijke rol bij conflicten. Er wordt geleerd om je eigen gevoelens te herkennen en erover te vertellen. Je leert ook de gevoelens van de ander te erkennen en te accepteren.
We dragen allemaal een steentje bij.
Hoe kunnen we elkaar ondersteunen? Het begrip “mediatie” wordt in de hele school geïntroduceerd. In de bovenbouw worden jaarlijks mediatoren opgeleid. Zij ondersteunen leerkrachten in de kleine pauzes op het plein. Binnen de groepen hebben kinderen eigen taken/verantwoordelijkheden die te maken hebben met zorg voor het gebouw/lokaal etc.
We zijn allemaal anders.
Hierbij gaat het om het creëren van een open houding tegenover verschillen van mensen.
Uitgangspunt bij alle blokken is de positieve benadering. We werken met “opstekers” en niet met “afbrekers”. Met Vreedzaam willen wij een positieve bijdrage leveren aan de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen!