Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hieronder vindt u de groepsindeling voor het schooljaar 2023-2024. De leerkrachtverdeling voor komend schooljaar wordt voor de zomervakantie naar ouders gecommuniceerd.
Groepsindeling:
- gr. 1a-2a
- gr. 1b-2b
- gr. 1c-2c
- gr. 3
- gr. 3a/4a
- gr. 4
- gr. 5
- gr. 6
- gr. 7a
- gr. 7b
- gr. 8
In de groepen 1/2 hanteren we de methode "Onderbouwd".
Dit is een totaalaanbod voor deze groepen.
We werken thematisch, waarbij de doelen van Onderbouwd steeds centraal staan.
Op basis van regelmatig screening wordt het ontwikkelingsprofiel van ieder kind in kaart gebracht.
Dit profiel is de basis voor de gesprekkencyclus.
GVO/HVO.
In groep 7 en 8 kunnen de kinderen kiezen voor godsdienstig of humanistisch vormingsonderwijs.
Bij het hoofdstuk "Identiteit" vindt u meer informatie over GVO en HVO.
Frysk.
De school heeft voor Frysk Profiel E. Op dit moment is het aanbod voor Frysk gebaseerd op dit taalprofiel. Onze taalcoördinator Frysk gaat komend schooljaar, samen met de skoallestiper, onderzoeken hoe er verbinding kan worden gemaakt tussen de Friese cultuur en andere vakgebieden.
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel. Met dit schoolondersteuningsprofiel brengen wij in beeld welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen we gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. Het profiel wordt in de toekomst verder ontwikkeld en getoetst.
Samenvatting van het huidige schoolondersteuningsprofiel
Interne deskundigheid:
Gedragsspecialist
Eén van de leerkrachten is gedragsspecialist. Hij biedt ondersteuning bij de totstandkoming van nieuw beleid.
Intern begeleider
Op onze school hebben we een intern begeleider. De intern begeleider is onder andere verantwoordelijk voor de coördinatie en uitvoering van het kwaliteitsbeleid.
Hoogbegaafdheidsspecialist
De HB specialist begeleidt het team en de plusklassen. De specialist wordt ondersteund door een werkgroep vanuit het team. In alle groepen is materiaal beschikbaar specifiek gericht op deze doelgroep.
Externe deskundigheid
Externe expertise is beschikbaar via Proloog of andere expertisecentra (o.a. OCRN, IWAL)
Pedagogisch klimaat
Vreedzaam (De nieuwe naam v.d. Vreedzame School)
We zien de groep en de school als leefgemeenschap. Het is belangrijk dat ieder kind zich gehoord en gezien voelt. Dit geven we vorm middels Vreedzame . In alle groepen wordt wekelijks gewerkt met de lessen van de Vreedzaam. We hebben een speciale kwaliteitsgroep Vreedzaam, waarin leerkrachten en een pedagogisch medewerker zitten. Deze kwaliteitsgroep begeleidt leerkrachten bij de uitvoering. Zij worden daarbij ondersteund door een extern deskundige.
Fysieke omgeving
De school heeft twee verdiepingen die goed toegankelijk zijn. Er zijn voldoende mogelijkheden voor verschillende werkvormen. Er zijn kleinere ruimtes, werk-/leerpleinen. De school beschikt over twee speellokalen en een gymzaal. Deze zijn gehuisvest in het gebouw.
De speelleergroep van Sinne is gevestigd naast de kleutergroepen, waardoor de peuters en kleuters veel samen met elkaar optrekken. Dit zorgt bij peuters voor een vloeiende overgang naar de basisschool.
Het plein biedt met nieuwe speelfaciliteiten voldoende uitdaging voor alle kinderen.
Samenwerken doen we met:
- Sinne kinderopvang. Voor- en naschoolse opvang en de speelleergroep worden door Sinne verzorgd.
- Wijkteam Zuid. We participeren in wijkteam zuid (CJG)
- Voortgezet Onderwijs.Bij de warme overdracht naar het voortgezet onderwijs worden de leerlingen van groep 8 besproken. Tevens is er regelmatig overleg over de advisering.
- Onderwijsadviseur.Aan onze school is een onderwijsadviseur verbonden. Dit is een expert die, in overleg met de intern begeleider, adviseert.
Toelatingsbeleid
Proloog heeft een zorgprocedure, waarin omschreven staat hoe te handelen bij toelating en verwijzing van (zorg)leerlingen. Hierin staat hoe een school te werk gaat bij een aanvraag voor de toelating van een kind (met specifieke behoeften) en welke criteria worden nagelopen om te komen tot toelating of afwijzing.
Het toelatingsbeleid per school wordt bepaald door de volgende criteria:
- De organisatie van de school
- Het zorgaanbod van de school
- De aard en de ernst van de beperking van de leerling
- De leeftijd van de leerling
- De onderwijskundige zorg (bijv. menskracht, expertise, begeleiding en middelen)
- De rust en veiligheid van alle leerlingen in de school
Wanneer ouders hun kind(eren) om welke reden dan ook, tijdens een schooljaar of halverwege de schoolloopbaan bij onze school aanmelden voor plaatsing, wordt er door de intern begeleider altijd contact opgenomen met de vorige school om informatie in te winnen. Hiervoor staat een periode van 6 weken met uitbreiding tot 10 weken. Leerlingen worden pas definitief ingeschreven na overleg met de vorige school en na ontvangst van het onderwijskundig rapport. Zolang een leerling niet definitief is ingeschreven blijft de vorige school verantwoordelijk voor de zorgplicht. Als ouders besluiten hun kind (eren) tussentijds over te plaatsen naar een andere school, neemt de directeur altijd contact op met de school waar het kind naartoe gaat. Het onderwijskundig rapport wordt door de leerkracht opgesteld en aan ouders overhandigd. Ouders zijn verantwoordelijk voor de overdracht naar de nieuwe school. Voor meer informatie over toelating, schorsing en verwijdering van leerlingen verwijzen wij naar de algemene informatiegids van Proloog voor ouders / verzorgers.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In ons IKC zijn er relatief veel kinderen die meer aankunnen.
De HB specialist van onze school gaat komend schooljaar verder vorm en inhoud aangeven aan de verdere ontwikkeling van het aanbod voor deze groep.
De ambities staan vermeld in deze schoolgids onder "Doelen in het schoolplan".
Onderwijs en opvang (Speelleergroep en Buitenschoolse opvang) werken intensief samen in ons IKC (Integraal Kind Centrum).
* Samen organiseren we diverse activiteiten onder en buiten schooltijd.
* We werken gezamenlijk vanuit één pedagogische aanpak (Vreedzaam).
* Een aantal medewerkers is werkzaam in zowel de opvang/SLG als in het onderwijs van ons IKC.
* Er is sprake van een vloeiende overgang tussen de speelleergroep en groep 1.
* De specialist hoogbegaafdheid wordt ingezet om, samen met de leerkracht, passend aanbod te bieden voor de kinderen.