Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Eigen Wijs SBO heeft tien groepen. Iedere groep heeft zijn eigen leerkracht(en). De vier (parttime) onderwijsassistenten worden op vraag ingezet.
Rekenonderwijs doen alle groepen op hetzelfde moment. We doen dit in niveaugroepen. Het voordeel van het groepsdoorbrekend werken is dat het aantal niveaus dat de leerkracht moet bedienen wordt beperkt. Daardoor is er weer meer tijd voor instructie en aandacht voor de leerling.
Meer dan de helft van de tijd wordt besteed aan de basisvakken taal en rekenen.
Het gezamenlijke eten zien wij ook als leertijd.
Uit bovenstaand schema blijkt dat we veel tijd aan taal besteden. In de praktijk is het echter nog meer omdat taal en lezen ook weer onderdeel zijn van ons aanbod wereldoriëntatie (VierKeerWijzer).
Burgerschap komt aan de orde tijdens Vreedzaam en VierKeerWijzer.
Eigen Wijs SBO is een school voor speciaal basisonderwijs. Kinderen mogen op onze school zichzelf zijn, hun talenten ontwikkelen en (weer) plezier hebben in school. Onze leerlingen die vanwege leer- en/of gedragshulpvragen extra zorg en begeleiding nodig hebben, bieden we in kleine groepen, met een hoge mate van structuur en veiligheid, onderwijs op maat.
Voor elke leerling wordt een ontwikkelingsperspectief vastgesteld dat past bij de mogelijkheden van de leerling en dat sturend is voor het leerstofaanbod. Om het maximale uit ieder kind te halen, stellen we reële, maar ambitieuze doelen die elk half jaar getoetst worden (CITO Leerling in Beeld)
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We kijken voortdurend wat er nodig is om de ondersteuningsbehoefte van de kinderen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. We hebben al ingezet op het scholen van een rekenspecialist, een specialist jonge kind en een leerkrachtondersteuner.
De ambitie is dat we voor rekenen, taal, lezen, gedrag en het jonge kind minimaal twee specialisten hebben.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.