IKC Het Palet

Floris Versterstraat 2 B 8932 BR Leeuwarden

  • Schoolfoto van IKC Het Palet
  • Schoolfoto van IKC Het Palet
  • Schoolfoto van IKC Het Palet
  • Schoolfoto van IKC Het Palet
  • Schoolfoto van IKC Het Palet

Het team

Toelichting van de school

Groep 1        juf Jantine van der Werf, juf Nienke Doorenbos

Groep 2        juf Christina Westerbaan, juf Nienke Doorenbos 

Groep 3/4     juf Vera Mulder, juf Marcia Hiemstra

Groep 5/6     juf Laura Wienia, juf Marcia Hiemstra

Groep 6/7      juf Aniek van Hes, juf Marcia Hiemstra

Groep 8        meester Cor                     

Intern begeleider juf Jitske Gerlofs

Jeugd ondersteuner Marrit Bokkinga                                                          

IC-ter  meester Durk IJpma                                                                   

vakleerkracht bewegingsonderwijs  juf Jolanda Frericks                           

locatie coördinator Stichting Kinderopvang Friesland juf Janella Oost

Peutergroep  Pedagogisch medewerkers SKF 

Kinderdagopvang  Pedagogisch medewerkers SKF 

conciërge meester George Tan en juf Thea Yntema

Onderwijsassistent juf Shashi Sewradj

Onderwijsassistent juf Tara Daro

OOP juf Silvia Els

HVO   juf Janke van der Werf

GVO   juf Alice Buizer

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Protocol ziekte of verlof van leerkrachten.

Ziektevervanging

  1. Eerste doel is om bij ziekte een bevoegde leerkracht in te zetten als vervanger, de coördinator Vervangingspool zet een Pooler in, of maakt een keuze uit de invallers die op de invallerslijst van Proloog staan. Als het niet mogelijk is om een bevoegde leerkracht in te zetten kan ervoor gekozen worden om de vervanging te laten doen door: Onderwijsassistent  of LIO-stagiaire (PABO-student in de laatste stageperiode voor afstuderen)onder toezicht van een leerkracht.  
  2. Daarna wordt een oplossing gezocht op school. Zo kan het zijn dat personeel met andere taken (bijv. de interne begeleider, onderwijsassistent of de directeur) voor de klas gaat staan of dat kinderen van een groep worden verdeeld over andere groepen.
  3. Vanaf de tweede dag dat er geen vervanger beschikbaar is, zal de directeur van de school de afweging maken of een interne reorganisatie mogelijk is of dat een groep kinderen thuisblijft. Uitgangspunt is dat een groep niet langer dan 1,5 dag per week thuis moet blijven. Er zal, indien nodig, een rooster worden gemaakt, zodat verschillende groepen naar huis worden gestuurd om niet het maximum van 1,5 dag per week te overschrijden.

Geen vervanging? Wanneer wordt u op de hoogte gesteld?

Mocht het zo zijn dat uw kind(eren) de eerstvolgende schooldag niet naar school kan/kunnen, dan wordt u de voorafgaande dag vóór 19.00 uur op de hoogte gesteld door de school. Ontvangt u geen bericht? Dan betekent dit dat er een oplossing is gevonden en dat uw kind/kinderen naar school kan/kunnen.

Mocht er op maandag geen vervanger beschikbaar zijn, dan wordt u hiervan maandagochtend uiterlijk om 8.00 uur op de hoogte gesteld.

Wanneer er een groep naar huis wordt gestuurd, regelen we het volgende:

  • Een rooster maken van groepen die naar huis worden gestuurd zodat niet steeds dezelfde groep thuis is. Dit betekent ook dat deels interne oplossingen gecombineerd moeten worden met het naar huis sturen van kinderen.
  • Een groep mag maximaal 1 tot 1,5 dag per week naar huis worden gestuurd.
  • Aan het stafbureau doorgeven welke groepen op welke dagen naar huis gaan

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het IKC streeft naar homogene groepen. Dat houdt in dat één groep alleen in één klas zit. Nu geeft ons leerlingaantal niet overal die mogelijkheid en hebben we in de bovenbouw twee combinatiegroepen.

Elke groep heeft maximaal twee leerkrachten en eventueel een stagiaire. De leerkrachten worden ondersteund door een intern begeleider die de leerlingenzorg coördineert. De directeur is vijf dagen aanwezig en de conciërge werkt drie dagen in de week. In schooljaar 2020-2021 maken we gebruik van een vakdocent bewegingsonderwijs voor de peuters en de kleuters en een onderwijsassistent die verbonden is aan de beide combinatiegroepen.

We bieden in groep 3 en 4 HVO-lessen en groep 5 en 6 GVO-lessen door vakdocenten. Als ouder kunt u kiezen of u uw kind hier aan mee laat doen.

Daarnaast zijn er vele ouders die de school ondersteunen met allerlei activiteiten en mee gaan met uitstapjes.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

OP IKC Het Palet werken we met Kleuterplein

Kleuterplein behandelt alles wat een kleuter tegenkomt: rekenen, lezen, (voorbereidend) schrijven, Engels, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, burgerschap, drama, muziek en beeldende vorming registratie en ouderbetrokkenheid. Alle domeinen in Kleuterplein hebben een volwaardige leerlijn.Zo kunnen kleuters zich stap voor stap ontwikkelen en geven we hen alle ruimte om te kleuteren.

Kleuters blijven kleuters. Ze willen spelen en dingen ontdekken.Het plezier van de kleuters staat hierbij centraal. Ze leren spelenderwijs.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel. Met dit schoolondersteuningsprofiel brengen wij in beeld welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen we gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan.

Het schoolondersteuningsprofiel van IKC Het Palet wordt aan het begin van  schooljaar 2022-2023 geactualiseerd.

We zullen met ouders bespreken hoe goed we kunnen aansluiten op hun kind. Mocht dit niet voldoende (lijken te) lukken, dan zoeken we met de ouders mee naar een juiste plek voor hun kind. Aspecten die hierbij meespelen zijn: 

  • Pedagogische behoefte
  • Organisatie binnen school en groep 
  • Didactische behoefte  
  • Rol van de ouders 
  • Veiligheid van de groep  
  • Mogelijkheden tot externe ondersteuning 
  • Groepsgrootte en aantal zorgleerlingen.

Deze zaken zijn ook van belang bij de toelating van een zorg leerling (bijvoorbeeld leerlingen met een rugzakje of een handicap).Ons doel is om kinderen met een speciale zorg een plek te geven binnen ons IKC. Wij proberen daarbij steeds een balans te vinden tussen de hulpvraag van het kind en de mogelijkheden van de school. In enkele gevallen zal de conclusie moeten zijn dat de school niet in staat is om aan de specifieke behoefte van het kind te voldoen. Het Palet zit midden in een netwerk, waardoor speciale ondersteuning snel naar de school toe gehaald kan worden. Daardoor zijn kinderen met speciale onderwijsbehoeften welkom.

De zorg wordt voornamelijk in de groep gerealiseerd. Het zelfstandig werken biedt de leerkracht mogelijkheden om extra aandacht te geven aan individuele leerlingen. Slechts in een enkel geval kan hulp buiten de groep worden gerealiseerd.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vanaf schooljaar 2022-2023 is IKC Het Palet door de Gemeente Leeuwarden aangewezen als IKC Plus. 

IKC Plus:

Meer kansen voor kinderen. Kansen voor Kinderen 2.0 zet sterker in op het verkleinen van ongelijkheid, betere kwaliteit van onderwijs en opvang en het bevorderen van gezondheid en welzijn. Daarom krijgen de IKC’s in aandachtswijken extra ondersteuning, een ‘Plus’. 

Ons IKC plus krijgt 2 dagen per week een Jeugdondersteuner Kindcentrum (een JoK). De JoK richt zich op preventie, normalisering, professionalisering, vroegtijdige signalering en adressering van problemen en een betere verbinding met de leefwereld van het kind buiten het IKC. 

Opdracht van de JoK: 

  • De jeugdondersteuner is gericht op preventie. 
  • Het normaliseren van de problematiek bij de kinderen en het systeem.
  • De jeugdondersteuner zorgt ervoor dat de regie juist belegd is in het proces rondom de ontwikkeling van het kind en het systeem. 
  • Het ondersteunen en faciliteren van in- en externe professionals op het IKC. 
  • In de samenwerking tussen de jeugdondersteuner, zorg, kinderopvang, onderwijs en gezin is sprake van korte lijnen. 
  • Het observeren van mogelijke kindsignalen en het preventief ondersteunen van de IKC-professional in deze. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Terug naar boven