Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het IKC streeft naar homogene groepen. Dat houdt in dat één groep alleen in één klas zit. Nu geeft ons leerlingaantal niet overal die mogelijkheid en hebben we in de bovenbouw twee combinatiegroepen.
Elke groep heeft maximaal twee leerkrachten en eventueel een stagiaire. De leerkrachten worden ondersteund door een intern begeleider die de leerlingenzorg coördineert. De directeur is vijf dagen aanwezig en de conciërge werkt drie dagen in de week. In schooljaar 2020-2021 maken we gebruik van een vakdocent bewegingsonderwijs voor de peuters en de kleuters en een onderwijsassistent die verbonden is aan de beide combinatiegroepen.
We bieden in groep 3 en 4 HVO-lessen en groep 5 en 6 GVO-lessen door vakdocenten. Als ouder kunt u kiezen of u uw kind hier aan mee laat doen.
Daarnaast zijn er vele ouders die de school ondersteunen met allerlei activiteiten en mee gaan met uitstapjes.
OP IKC Het Palet werken we met Kleuterplein
Kleuterplein behandelt alles wat een kleuter tegenkomt: rekenen, lezen, (voorbereidend) schrijven, Engels, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, burgerschap, drama, muziek en beeldende vorming registratie en ouderbetrokkenheid. Alle domeinen in Kleuterplein hebben een volwaardige leerlijn.Zo kunnen kleuters zich stap voor stap ontwikkelen en geven we hen alle ruimte om te kleuteren.
Kleuters blijven kleuters. Ze willen spelen en dingen ontdekken.Het plezier van de kleuters staat hierbij centraal. Ze leren spelenderwijs.
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel. Met dit schoolondersteuningsprofiel brengen wij in beeld welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen we gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan.
Het schoolondersteuningsprofiel van IKC Het Palet wordt aan het begin van schooljaar 2022-2023 geactualiseerd.
We zullen met ouders bespreken hoe goed we kunnen aansluiten op hun kind. Mocht dit niet voldoende (lijken te) lukken, dan zoeken we met de ouders mee naar een juiste plek voor hun kind. Aspecten die hierbij meespelen zijn:
- Pedagogische behoefte
- Organisatie binnen school en groep
- Didactische behoefte
- Rol van de ouders
- Veiligheid van de groep
- Mogelijkheden tot externe ondersteuning
- Groepsgrootte en aantal zorgleerlingen.
Deze zaken zijn ook van belang bij de toelating van een zorg leerling (bijvoorbeeld leerlingen met een rugzakje of een handicap).Ons doel is om kinderen met een speciale zorg een plek te geven binnen ons IKC. Wij proberen daarbij steeds een balans te vinden tussen de hulpvraag van het kind en de mogelijkheden van de school. In enkele gevallen zal de conclusie moeten zijn dat de school niet in staat is om aan de specifieke behoefte van het kind te voldoen. Het Palet zit midden in een netwerk, waardoor speciale ondersteuning snel naar de school toe gehaald kan worden. Daardoor zijn kinderen met speciale onderwijsbehoeften welkom.
De zorg wordt voornamelijk in de groep gerealiseerd. Het zelfstandig werken biedt de leerkracht mogelijkheden om extra aandacht te geven aan individuele leerlingen. Slechts in een enkel geval kan hulp buiten de groep worden gerealiseerd.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanaf schooljaar 2022-2023 is IKC Het Palet door de Gemeente Leeuwarden aangewezen als IKC Plus.
IKC Plus:
Meer kansen voor kinderen. Kansen voor Kinderen 2.0 zet sterker in op het verkleinen van ongelijkheid, betere kwaliteit van onderwijs en opvang en het bevorderen van gezondheid en welzijn. Daarom krijgen de IKC’s in aandachtswijken extra ondersteuning, een ‘Plus’.
Ons IKC plus krijgt 2 dagen per week een Jeugdondersteuner Kindcentrum (een JoK). De JoK richt zich op preventie, normalisering, professionalisering, vroegtijdige signalering en adressering van problemen en een betere verbinding met de leefwereld van het kind buiten het IKC.
Opdracht van de JoK:
- De jeugdondersteuner is gericht op preventie.
- Het normaliseren van de problematiek bij de kinderen en het systeem.
- De jeugdondersteuner zorgt ervoor dat de regie juist belegd is in het proces rondom de ontwikkeling van het kind en het systeem.
- Het ondersteunen en faciliteren van in- en externe professionals op het IKC.
- In de samenwerking tussen de jeugdondersteuner, zorg, kinderopvang, onderwijs en gezin is sprake van korte lijnen.
- Het observeren van mogelijke kindsignalen en het preventief ondersteunen van de IKC-professional in deze.