Bij welke activiteiten werkt de school samen met ouders?
Ouderraad en Helpende Handjes door ouders
- Pleinwacht
- Feesten
- IKC activiteiten
- PSO en SOK activiteiten
- Schoolreisjes en excursies
- Handvaardigheid
Medezeggenschapsraad
De medezeggenschapsraad van onze school vergadert gemiddeld 6 á 7 keer per jaar.
Speerpunten vanuit de MR in lijn met Schoolplan 2023-2027:
- Aantrekkelijk personeelsbeleid gericht op behoud kwaliteit
- Goed onderwijs met positieve tussen- en eindopbrengsten
- Uitdragen van pedagogische visie in verlengde van de school
Samenstelling van de MR:
In de MR zitten 3 ouders en 3 leerkrachten.
- Oudergeleding: Hillebrand Groen, Yldiz Düs, vacature
- Personeelsgeleding: Vera Mulder, Laura Wienia, teamlid.
Educatief partnerschap
Resultaten uit diverse onderzoeken laten zien dat kinderen het beter doen als ouders zich bij hun leerproces betrokken voelen. Zij leren gemakkelijker en gaan met meer plezier naar school. Echter: Om optimaal resultaat te bereiken, moeten leerlingen onderwerp en eigenaar van hun eigen leerproces worden. Als team weten we dit maar ervaren zich soms voor een onuitvoerbare taak geplaatst wanneer ouders in de opvoeding de termen betrokkenheid en verantwoordelijkheid met elkaar verwarren: betrokkenheid van ouders bij het leerproces van hun kind werkt motiverend, het overnemen van de verantwoordelijkheid voor het leerproces werkt demotiverend.
School en ouders hebben elkaar nodig bij het realiseren van de doelstelling om te komen tot zelfverantwoordelijkheid bij onze leerlingen en daarmee een goede basis te leggen voor een evenwichtige ontwikkeling naar volwassenheid.
Educatief Partnerschap in de praktijk:
Op onze school is een Partnerschapsteam met ouders, teamleden en directie. Er zijn 2 belangrijke doelen opgesteld:
- Het opstellen van een pedagogische visie
- Het versterken van educatief partnerschap met ouders.
Ons nieuwe logo is een dynamisch hart, wat aan geeft dat we op IKC Het Palet hart voor onze kinderen hebben en dat ondanks de grote diversiteit ons IKC een fijne omgeving is, waar op een prettige manier wordt samengewerkt. En belangrijker nog, dat ondanks alle verschillen iedereen even waardevol is. In dit hart zien we allemaal verfdruppels in verschillende kleuren, die verwijzen naar de kleuren van het schilderspalet. Een goede communicatie hierbij tussen ouders en school is belangrijk. De basisschooltijd vormt tenslotte een belangrijk onderdeel van een mensenleven. Zowel voor de kinderen als voor u. School neemt een belangrijke plek in het leven van ouders, leerkrachten én kinderen in. Het is daarom wenselijk dat zij elkaar goed begrijpen. Dat ze luisteren en praten en dat ze open staan voor andere, soms afwijkende meningen.
Het Palet heeft deze manier van samenwerken in de Gouden Driehoek gegoten: dit partnerschap van ouders, professionals en kinderen praat en denkt mee. Bij alles wat er binnen onze school gebeurt, bij alles wat we van plan zijn. En dat doen we zoveel mogelijk met een koel hoofd en een warm hart. Verstand en gevoel trekken samen op. Om ervoor te zorgen dat dit ook gebeurt, zijn de kernwaarden vastgelegd in een pedagogische visie.
We betrekken ouders en de kinderen bij de kind portfolio. Portfoliogesprekken zijn nu kind-ouder-leerkrachtgesprekken. Ons doel is leerlingen laten ontdekken op welke gebieden hun werkelijke interesses en talenten liggen en kinderen daarin bewust keuzes te laten maken.