Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school heeft 2 prachtige groene schoolpleinen:
- een plein voor de peuters en kleuters en
- een groot plein voor de kinderen van groep 3 t/m 8
Het grote plein is gelegen aan een groen parkje met diverse speeltoestellen, een voetbalkooi en een basketbalveld. Tijdens de pauzes maken de kinderen (ook) gebruik van deze prachtige speelruimte.
In de eerste twee jaren is de onderwijstijd gelijk aan die van groep 3 t/m 8. Dat betekent dat de kinderen van groep 1 en groep 2 ook 25 uur per week naar school gaan.
Tijdens de eerste twee jaren besteden we veel aandacht aan spel, taal, rekenen, motoriek en sociaal- emotionele vaardigheden.
We hanteren het vijf-gelijke-dagen-model. De onderwijstijd bedraagt 5 uur per dag. De meeste tijd besteden we aan taal/lezen/spelling en rekenen. Vanaf groep 3 hanteren we voor taal/ lezen een minimale besteding van 9 uur per week en voor rekenen 5 uur per week.
Naast taal, lezen, spelen en rekenen besteden we ook aandacht aan de zaakvakken, creatieve -, muzikale vorming en de lessen van de Vreedzame School (sociaal emotionele vorming en burgerschap). In groep 7 en 8 wordt ook Engels gegeven.
Samen, beter en effectiever
Uitgangspunt van Proloog is dat haar leerlingen goed en passend onderwijs krijgen aangeboden. Wij streven ernaar dat alle leerlingen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Deze vorm van onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. Scholen bieden daarom extra hulp aan leerlingen die dit nodig hebben, zoals kinderen met leer- of gedragsproblemen.
Om dit te realiseren moeten we de organisatie aanpassen met een moderne efficiënte manier van (samen)werken. De nadruk van onze werkwijze ligt op een sterke ondersteuning in de scholen. Het idee daarachter is om problemen snel aan te pakken of eerder te signaleren en verergering te voorkomen. Deze nieuwe werkwijze sluit aan bij landelijke ontwikkelingen en bij de routes vanuit het provinciale samenwerkingsverband Passend Onderwijs.
De speerpunten van deze vernieuwde werkwijze:
De scholen van Proloog bieden een goede basisondersteuning. Wanneer er zware ondersteuning nodig is, vindt er in overleg met de ouders een zorgvuldige verwijzing plaats, zonder dat daarbij tijd verloren gaat. Thuiszitters komen bij Proloog niet voor. Wanneer hiervan onverhoopt wel sprake is, is het streven om binnen drie maanden een passend aanbod te vinden. Ons doel is dat elk kind aan het einde van zijn of haar schoolloopbaan binnen Proloog kan zeggen: “Ik word wie ik ben!”
obs Potmarge heeft een schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Dit is een wettelijk voorschrift bij de invoering van passend onderwijs. Een schoolondersteuningsprofiel biedt informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning en over wat wij verder aan ondersteuning bieden. De schoolondersteuningsprofielen van alle scholen van ons samenwerkingsverband tezamen vormen de basis van het aantonen van de dekking van ondersteuningsvoorzieningen in de regio. Op die manier is er voor alle kinderen een plek om onderwijs en ondersteuning te krijgen die zij nodig hebben.
Het Schoolondersteuningsprofiel
Ons ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen:
- De kwaliteit van onze basisondersteuning. Dat is de ondersteuning waarop alle kinderen kunnen rekenen
- De deskundigheid voor extra ondersteuning waarover wij beschikken
- De voorzieningen die wij als obs Potmarge hebben om kinderen extra ondersteuning te bieden
- Voorziening in de fysieke omgeving·
- De samenwerkende ketenpartners van obs Potmarge
Hieronder vindt u de samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel.
De basisondersteuning is op obs Potmarge goed op orde en komt overeen met de gemiddelde school in Nederland. In de school is deskundigheid op het gebied van jonge risicoleerlingen, taalproblematiek en deskundigheid in gedragsproblematiek. We weten waar we overige expertise kunnen halen. We zijn tevreden over de deskundigheid die op afroep beschikbaar is en houden daar goed regie over. De materialen in de klas werken naar tevredenheid. We vinden het logisch om bij elk verzoek tot plaatsing van een leerling de grenzen van onze zorg te bepalen door alle factoren te bekijken. Kortom: obs Potmarge is tevreden over de ondersteuning die geboden kan worden aan leerlingen en zit midden in een netwerk, zodat speciale ondersteuning snel naar de school toe gehaald kan worden.
Extra ondersteuning
Proloog heeft een taalschool voor kinderen die de Nederlandse taal niet beheersen door verblijf in het buitenland. De kinderen die daarvoor in aanmerking komen worden via de basisschool van aanmelding of direct aangemeld bij de taalschool. Na een intensief en aangepast programma keren de kinderen na maximaal 2 jaar terug naar de reguliere basisschool. Ook heeft Proloog een speciaal aanbod voor hoogbegaafde kinderen. Voor kinderen met de kenmerken van hoogbegaafdheid en een IQ>130 is er een arrangement met aanbod dat is gericht op levensbeschouwelijke vorming en de mogelijkheid biedt om in contact te komen met peers (hoogbegaafde leerlingen op andere Proloog scholen).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komst van de Jeugdondersteuner is een belangrijke en wenselijke schakel die de verbinding vormt tussen school, ouders en het (jeugd)zorgaanbod. De verwachting is dat wanneer de Jeugdondersteuner langer verbonden is aan de school, de benodigde zorg nog sneller en efficiënter wordt gerealiseerd en dat de coördinatie tussen de betrokken instanties beter verloopt.
Vanuit vertrouwen en verbinding met ouders, kinderen en omgeving willen we een Integraal kind centrum zijn voor spelen, leren en ontwikkelen. We zijn gastvrij open en betrokken, denken in oplossingen en bieden een veilige en uitdagende omgeving. Zo kunnen kinderen de wereld ontdekken en tegelijkertijd zichzelf zijn.
We streven ernaar om een volwaardig IKC te zijn waarin de pedagogische en educatieve visie in een doorgaande lijn is vormgegeven. Onze ambitie is dat alle kinderen de mogelijkheid wordt geboden om de hele dag binnen het IKC te verblijven waar professionals werken in één team met verschillende talenten.