Kindcentrum de Pionier

Molkenkelder 4 a 8941 AJ Leeuwarden

Schoolfoto van Kindcentrum de Pionier

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om het leer- en ontwikkelingsproces van onze leerlingen te volgen, worden resultaten gerealiseerd volgens de toets kalender en vastgelegd in het leerlingvolgsysteem (CLiB en Parnassys). Deze resultaten worden geanalyseerd en interventies worden uitgevoerd. Het volgen van de leerlingen geeft de leerkracht informatie over hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen extra of speciale aandacht / hulp nodig hebben.

Het bieden van een passend onderwijsaanbod is in eerste instantie een taak van de groepsleerkrachten. Wij werken volgens de cyclus van signaleren, registreren (observaties), analyseren (onderwijsbehoeften), diagnosticeren (onderwijsbehoeften), plannen, uitvoeren en evalueren om alle kinderen passend onderwijs te bieden. Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften worden vastgelegd in een groepsoverzicht. Het onderwijsaanbod krijgt vorm in de periodeplanning. 

De intern begeleider is de coördinator van de leerlingenzorg. Het is haar taak de collega’s te begeleiden en te ondersteunen bij het realiseren van een passend onderwijsaanbod en passende resultaten.

Is de zorg groter dan de leerkracht en intern begeleider kunnen bieden, dan kan er een beroep worden gedaan op de onderwijsadviseur van Proloog. Zij kan, samen met leerkrachten, IB en ouders onderzoeken wat er nodig is om het onderwijs passender te maken. De school geeft dit vorm in 'Ronde tafelgesprekken', waar kind-, school - en omgevingsfactoren worden meegenomen in een passende interventie. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt iedere leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Er wordt kansrijk geadviseerd. Dit betekent dat er niet alleen op basis van de plaatsingswijzer wordt geadviseerd, maar ook breder wordt gekeken naar kind factoren, observatie van de leerkracht, motivatie van de leerling en wat de leerling dagelijks heeft gedaan in de groep. Dit geldt al vanaf groep 6. Binnen onze school worden ouders en leerlingen vanaf groep 6 meegenomen in het voorlopige advies door de leerkracht en eventueel IB-er. Tevens worden ouders en leerlingen van groep 6 aan het begin van het schooljaar geïnformeerd over de plaatsingswijzer tijdens een informatieavond. Voor de ouders van groep 7-8 wordt een informatieavond over het VO georganiseerd.

Heeft de leerling in groep 8 een hogere uitslag op de doorstroomtoets (IEP of Cito) dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar en bespreekt dit met de ouders en de leerling. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn maar niet lager.

Uitstroom schooljaar  2022-2023:

Gymnasium/VWO:  12

HAVO: 15

VMBO TL: 9

VMBO B/K: 13



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vreedzaam is een programma dat streeft naar een klimaat in school en klas waarin betrokkenheid en verantwoordelijkheid van de leerlingen centraal staan. De school wordt een democratische gemeenschap, waarin alle leden (ook de leerlingen) een stem hebben, zich gezien en gehoord voelen en op een positieve manier met elkaar omgaan. Hierbij nemen we conflictoplossing als uitgangspunt. Kinderen en leerkrachten leren hoe je met conflicten om kunt gaan door te streven naar oplossingen die voor beide partijen acceptabel zijn: een win-win situatie. Leerlingen worden opgeleid tot leerling - mediator, die helpen bij het oplossen van conflicten. Als blijkt dat situaties zich herhaaldelijk voordoen en er sprake is van pesten, wordt de OPA (Oplossingsgerichte Pest Aanpak) uitgevoerd. Deze aanpak staat omschreven in ons veiligheidsbeleidsplan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Positief pedagogisch klimaat
  • Betrokkenheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven