Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
- Ontdek en Presenteer
Ontdekkend leren is van cruciaal belang voor de ontplooiing van kinderen. We gebruiken hiervoor de methode Blink. Leerkrachten geven een korte toelichting en uitleg. Door actief te onderzoeken, experimenteren en verkennen, ontwikkelen ze nieuwsgierigheid, kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden. Het stimuleert hun creativiteit en intrinsieke motivatie om te leren. Kinderen leren op hun eigen tempo en interessegebieden, wat hun zelfvertrouwen en zelfbewustzijn vergroot. Door fouten te maken, ontwikkelen ze veerkracht en doorzettingsvermogen. Ontdekkend leren bevordert ook hun sociale interactie en communicatieve vaardigheden, omdat ze samenwerken en ideeën delen. Het legt een stevige basis voor levenslang leren en zelfgestuurd onderwijs, waardoor ze beter zijn voorbereid op de complexe wereld van morgen. Cultuur is van groot belang voor de ontplooiing van kinderen. Het biedt een kader voor identiteitsvorming en begrip van de wereld om hen heen. Door culturele diversiteit te ervaren, ontwikkelen ze tolerantie, empathie en respect voor anderen. Culturele tradities en waarden geven betekenis en samenhang aan hun leven, waardoor een gevoel van verbondenheid ontstaat. Culturele expressie, zoals kunst, muziek en literatuur, stimuleert creativiteit en verbeeldingskracht. Daarnaast speelt cultuur een rol in het onderwijs, waarbij kinderen leren over geschiedenis, taal en erfgoed. Het begrijpen van verschillende culturen helpt hen om mondiale burgers te worden, met open geesten en brede perspectieven.
Voor rekenen werken we met Wereld in Getallen 5. Voor spelling werken we met Snappet (digitale verwerking).
De school heeft voor Frysk Profiel C. Dat betekent dat het aanbod dat hierbij hoort in orde is. Komend schooljaar zal de school samen met de schoolbegeleider (skoalstiper) onderzoeken hoe er verbinding kan worden gemaakt van de Friese cultuur met ander doelen in het school/jaarplan.
Schoolondersteuningsprofiel
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel. Met dit schoolondersteuningsprofiel brengen wij in beeld welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen kunnen bieden. Ook geven wij aan welke stappen we gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Hiermee geven wij tevens de mogelijkheden van ons onderwijs aan. Het profiel is samengesteld door het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. Het profiel wordt in de toekomst verder ontwikkeld en getoetst.
Samenvatting schoolondersteuningsprofiel
- Interne deskundigheid
o Intern begeleider (IB-er) De IB-er is verantwoordelijk voor de coördinatie en uitvoering van het zorg & kwaliteitsbeleid.
o Kennis van leer- gedragsproblemen en meer- en hoogbegaafdheid
- Externe expertise is beschikbaar via Proloog of via andere expertise centra
- Pedagogisch klimaat
o Het is van belang dat ieder kind zich gehoord en gezien voelt. Bij het realiseren hiervan speelt de Vreedzame School een belangrijke rol. Er heerst een positief pedagogisch klimaat op de Pionier.
o De school beschikt over een veiligheidsbeleidsplan en een protocol “omgaan met elkaar”. Deze is te vinden op de website van de school.
- Fysieke omgeving
o De school heeft 3 verdiepingen die goed toegankelijk zijn.
o De school is rolstoelvriendelijk en heeft een lift.
o De school beschikt over 2 speellokalen en een gymzaal.
o Het plein biedt voldoende mogelijkheden tot spel.
o De school heeft de mogelijkheid om voor bepaalde activiteiten uit te wijken naar de natuurspeelplaats De Klimop.
- Samenwerken doen we met:
o Sinne kinderopvang. Voor- en naschoolse opvang en de speelleergroep worden door Sinne verzorgt. Twee keer per jaar vindt het peuter- kleuteroverleg plaats.
o Wijkteam Zuid. We participeren in wijkteam zuid (CJG)
o Gezondheidscentrum Zuidlanden, de Teachumerpleats
o Voortgezet Onderwijs. Bij de warme overdracht naar het voortgezet onderwijs worden de leerlingen van groep 8 besproken.
o Onderwijsadviseur. Aan onze school is een onderwijsadviseur verbonden die nauw contact heeft met de ib-er.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We onderzoeken voortdurend hoe we ons ondersteuningsaanbod vorm kunnen geven. We zijn daarom voortdurend in contact met specialisten intern en extern. Met name de contacten met onze buren, Gezondheidscentrum Zuidlanden Techumerpleats, zijn van grote waarde. Samen met hen onderzoeken we welke tendens wij waarnemen en wat een passende stap zou zijn om zo de juiste interventie hieraan te kunnen koppelen. Hierbij kan bijvoorbeeld intern gedacht worden aan het inzetten van een gedragsspecialist en extern aan het versterken van de samenwerking met bijv. een kindercoach, jeugdzorg e.d.
Onderzoekend, ontwerpend en ontdekkend leren in groep 1-2 en de opvang.
In ons Kindcentrum De Pionier werken we samen met Sinne Kinderopvang aan een gezamenlijke doorgaande lijn van het Jonge Kind. Hiervoor gebruiken we de methodiek Kleuterlab. Via spel dagen wij hen uit. Hierdoor ontwikkelen kinderen belangrijke onderzoeks- en leervaardigheden. Hierbij richten we ons op het vergroten van nieuwsgierigheid, eigenaarschap en het bieden van ruimte voor eigen inbreng van de kleuters. Themagewijs onderzoeken we de wereld om ons heen. We maken bij de kleuters gebruik van de basisprincipes van onderzoekend leren. Daarbij houden we rekening met de breinontwikkeling van het jonge kind en verkennen we wat aansluit bij de kinderen in de groep. Daarnaast kijken we welke vaardigheden al bij kleuters gestimuleerd kunnen worden.