Kindcentrum de Pionier

Molkenkelder 4 a 8941 AJ Leeuwarden

Schoolfoto van Kindcentrum de Pionier

Het team

Toelichting van de school

Het team van KC de Pionier bestaat naast de schoolleider uit groepsleerkrachten, een intern begeleider, bouwcoördinator onderbouw en midden- bovenbouw, ICT medewerker en administratief medewerker. 

De werkdrukverlagende gelden zet de school in op de gymuren. Hierdoor is er iedere gymdag een vaste leerkracht voor de gymlessen. Voor de onderbouw wordt dit ook ingezet voor muzieklessen.

De school neemt deel aan het programma van Kunstkade (aanbod kunst en cultuur). Vanuit Kunstkade is er een cultuurcoach verbonden aan de school die zowel leerkrachten als leerlingen inspireert met betrekking tot kunst- en cultuuronderwijs. 

Daarnaast zijn er in de onderbouw voor het vak Fries één dagdeel in de week memmetaalsprekkers aanwezig ter bevordering van de kennismaking met de Friese taal.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging

Bij ziekte van een leerkracht wordt er via een medewerker van het stafbureau vervanging aangevraagd. Als er geen invalleerkracht beschikbaar is wordt altijd de eerste dag gezorgd voor een oplossing. Dit kan door het inzetten van bijvoorbeeld een onderwijsassistent of een LIO-er (leerkracht in opleiding, PABO-student in laatste stageperiode voor afstuderen). Tevens kunnen de ‘vaste’ leerkrachten eventueel extra uren gaan werken. Zij geven zelf aan of ze beschikbaar zijn. De leerlingen kunnen ook over andere groepen verdeeld worden. Tweede en volgende dag geen vervanging: interne reorganisatie of kinderen naar huis. De directie maakt de afweging of een interne reorganisatie mogelijk is of dat een groep kinderen thuis blijft. Randvoorwaarde: de directie en IB-er worden in principe niet ingezet voor vervanging om essentiële taken in de school niet in gevaar te brengen. Er wordt een rooster gemaakt van groepen die naar huis worden gestuurd zodat niet steeds dezelfde groep thuis is. Dit betekent ook dat deels interne oplossingen gecombineerd moeten worden met het naar huis sturen van kinderen. Een groep mag max. 1 tot 1,5 dag per week naar huis gestuurd worden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

  • Ontdek en Presenteer

Ontdekkend leren is van cruciaal belang voor de ontplooiing van kinderen. We gebruiken hiervoor de methode Blink. Leerkrachten geven een korte toelichting en uitleg. Door actief te onderzoeken, experimenteren en verkennen, ontwikkelen ze nieuwsgierigheid, kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden. Het stimuleert hun creativiteit en intrinsieke motivatie om te leren. Kinderen leren op hun eigen tempo en interessegebieden, wat hun zelfvertrouwen en zelfbewustzijn vergroot. Door fouten te maken, ontwikkelen ze veerkracht en doorzettingsvermogen. Ontdekkend leren bevordert ook hun sociale interactie en communicatieve vaardigheden, omdat ze samenwerken en ideeën delen. Het legt een stevige basis voor levenslang leren en zelfgestuurd onderwijs, waardoor ze beter zijn voorbereid op de complexe wereld van morgen. Cultuur is van groot belang voor de ontplooiing van kinderen. Het biedt een kader voor identiteitsvorming en begrip van de wereld om hen heen. Door culturele diversiteit te ervaren, ontwikkelen ze tolerantie, empathie en respect voor anderen. Culturele tradities en waarden geven betekenis en samenhang aan hun leven, waardoor een gevoel van verbondenheid ontstaat. Culturele expressie, zoals kunst, muziek en literatuur, stimuleert creativiteit en verbeeldingskracht. Daarnaast speelt cultuur een rol in het onderwijs, waarbij kinderen leren over geschiedenis, taal en erfgoed. Het begrijpen van verschillende culturen helpt hen om mondiale burgers te worden, met open geesten en brede perspectieven.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voor rekenen werken we met Wereld in Getallen 5. Voor spelling werken we met Snappet (digitale verwerking).

De school heeft voor Frysk Profiel C. Dat betekent dat het aanbod dat hierbij hoort in orde is. Komend schooljaar zal de school samen met de schoolbegeleider (skoalstiper) onderzoeken hoe er verbinding kan worden gemaakt van de Friese cultuur met ander doelen in het school/jaarplan.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Schoolondersteuningsprofiel

Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel. Met dit schoolondersteuningsprofiel brengen wij in beeld welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen kunnen bieden. Ook geven wij aan welke stappen we gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Hiermee geven wij tevens de mogelijkheden van ons onderwijs aan. Het profiel is samengesteld door het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. Het profiel wordt in de toekomst verder ontwikkeld en getoetst.

Samenvatting schoolondersteuningsprofiel

  •  Interne deskundigheid  

o Intern begeleider (IB-er) De IB-er is verantwoordelijk voor de coördinatie en uitvoering van het zorg & kwaliteitsbeleid.

o Kennis van leer- gedragsproblemen en meer- en hoogbegaafdheid

  • Externe expertise is beschikbaar via Proloog of via andere expertise centra
  • Pedagogisch klimaat

o Het is van belang dat ieder kind zich gehoord en gezien voelt. Bij het realiseren hiervan speelt de Vreedzame School een belangrijke rol. Er heerst een positief pedagogisch klimaat op de Pionier.

o De school beschikt over een veiligheidsbeleidsplan en een protocol “omgaan met elkaar”. Deze is te vinden op de website van de school.                

  • Fysieke omgeving

o De school heeft 3 verdiepingen die goed toegankelijk zijn.

o De school is rolstoelvriendelijk en heeft een lift.

o De school beschikt over 2 speellokalen en een gymzaal.

o Het plein biedt voldoende mogelijkheden tot spel.

o De school heeft de mogelijkheid om voor bepaalde activiteiten uit te wijken naar de natuurspeelplaats De Klimop.  

  • Samenwerken doen we met:

o Sinne kinderopvang. Voor- en naschoolse opvang en de speelleergroep worden door Sinne verzorgt. Twee keer per jaar vindt het peuter- kleuteroverleg plaats.

o Wijkteam Zuid. We participeren in wijkteam zuid (CJG) 

o Gezondheidscentrum Zuidlanden, de Teachumerpleats

o Voortgezet Onderwijs. Bij de warme overdracht naar het voortgezet onderwijs worden de leerlingen van groep 8 besproken.

o Onderwijsadviseur. Aan onze school is een onderwijsadviseur verbonden die nauw contact heeft met de ib-er.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We onderzoeken voortdurend hoe we ons ondersteuningsaanbod vorm kunnen geven. We zijn daarom voortdurend in contact met specialisten intern en extern. Met name de contacten met onze buren, Gezondheidscentrum Zuidlanden Techumerpleats, zijn van grote waarde. Samen met hen onderzoeken we welke tendens wij waarnemen en wat een passende stap zou zijn om zo de juiste interventie hieraan te kunnen koppelen. Hierbij kan bijvoorbeeld  intern gedacht worden aan het inzetten van een gedragsspecialist en extern aan het versterken van de samenwerking met bijv. een kindercoach, jeugdzorg e.d.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onderzoekend, ontwerpend en ontdekkend leren in groep 1-2 en de opvang.

In ons Kindcentrum De Pionier werken we samen met Sinne Kinderopvang aan een gezamenlijke doorgaande lijn van het Jonge Kind. Hiervoor gebruiken we de methodiek Kleuterlab. Via spel dagen wij hen uit. Hierdoor ontwikkelen kinderen belangrijke onderzoeks- en leervaardigheden. Hierbij richten we ons op het vergroten van nieuwsgierigheid, eigenaarschap en het bieden van ruimte voor eigen inbreng van de kleuters. Themagewijs onderzoeken we de wereld om ons heen. We maken bij de kleuters gebruik van de basisprincipes van onderzoekend leren. Daarbij houden we rekening met de breinontwikkeling van het jonge kind en verkennen we wat aansluit bij de kinderen in de groep. Daarnaast kijken we welke vaardigheden al bij kleuters gestimuleerd kunnen worden.

Terug naar boven