Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Er is een continurooster.
Jonge kinderen leren op een andere manier dan oudere kinderen, zij leren door middel van spel. Wij bieden een betekenisvolle speel- leeromgeving waarbinnen een kind zich veilig kan voelen en ontwikkelen. We sluiten aan bij de beleving van jonge kinderen door thematisch te werken. Ons onderwijs/aanbod gaat uit van de kracht van ieder kind. De professionals van ons IKC geven richting aan het onderwijs/aanbod en de ontwikkeling, om de kinderen van IKC Franciscus te laten groeien. Natuurlijk is de KanjerTraining onderdeel van de dagelijkse routines. Alle vieringen, zangmoment en alle thema's worden met en bij elkaar gedeeld.
VVE
Alle kinderen tussen 0-6 jaar krijgen Voor en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's aangeboden.
Er is een continurooster.
Wij willen voor elk kind dat het op het hoogst mogelijke niveau de leerdoelen bereikt. Wij zijn daarom sterk in expliciete directe instructie (EDI) en handelingsgericht werken (HGW). Wij geloven in kwalitatief goede instructie en leerlingen actief betrekken bij de inhoud van de lessen. Dat creëert de meeste structuur, rust, de beste discipline en daarmee de hoogste leerwinst voor onze kinderen. Ook onze meubels, inrichting en leeromgeving is hierop afgestemd. Dat is onze didactische basis. Wij bieden bewust klassikaal volgens het EDI model het onderwijs aan en hebben speciale aandacht voor zelfstandig werken. Onze nieuwe reken- en taalmethodes, WO methodes en de sociaal-emotionele programma’s zijn hierop aangepast.
Wij willen een IKC zijn met een breed onderwijs, opvoeding- en ontwikkelaanbod; regulier waar het kan, speciaal als het moet! Dit houdt in dat wij in staat zijn meerdere categorieën kinderen met speciale onderwijsbehoeften op te vangen. Wij hebben de mogelijkheden die wij aan zorgkinderen kunnen bieden in ons schoolondersteuningsplan (SOP) omschreven.
Zorgstructuur
Om versnippering van aandacht en geld tegen te gaan werken de gemeenten en beide partners van IKC Franciscus aan een nieuwe opzet van de zorgstructuur. We werken aan het verminderen van ongelijkheid, het verbeteren van kwaliteit van opvang en onderwijs en het bevorderen van goede gezondheid en welzijn. We vinden het belangrijk dat bij deze ontwikkeling de medewerkers nauw betrokken zijn en werken daarom vanuit werkgroepen (expertgroepen).
Uitgangspunten bij de zorg zijn voor ons: preventieve activiteiten, vroeg signaleren, snelle hulpverlening, nabije hulpverlening, ouders en kinderen er zoveel mogelijk bij betrekken. We handelen zo veel mogelijk preventief en werken planmatig en handelingsgericht volgens een eigen concept van de zorgpiramide. Dat wil zeggen dat onze zorg door de het hele IKC op één manier is vormgegeven. Voor kinderen waarbij er bijzonderheden zijn in hun ontwikkeling kan het extra helpend zijn als er een doorgaande lijn is van zorg en ondersteuning. Deze doorgaande lijn komt kijken bij de overgang van peuter naar kleuter, van school naar buitenschoolse opvang en van onderwijs naar zorg.Soms maakt de pedagogisch medewerker, de leerkracht of u als ouder zich zorgen over de ontwikkeling van uw kind. Dan blijkt bijvoorbeeld dat uw kind ergens moeite mee heeft of te weinig uitdaging heeft. Wij zullen dan samen met u bepalen welke stappen nodig zijn om uw kind die ondersteuning te bieden die het nodig heeft. Mochten wij als IKC niet voldoende mogelijkheden hebben om de situatie van uw kind te verbeteren dan kunnen wij, na overleg met u, deskundigen inschakelen. Deze deskundigen kunnen een bredere kijk geven op de ontwikkeling van uw kind en op wat uw kind nodig heeft. Dit kunnen we dan opnemen in een ontwikkelingsperspectief (OPP) of een handelingsplan.
Als bij de evaluatie van het handelingsplan of OPP blijkt dat er sprake is van complexe problemen en de grenzen van de zorg binnen IKC Franciscus zijn bereikt, kun wij als team (samen met de ouders) besluiten het kind/ de leerling door te verwijzen naar een andere vorm van opvang of onderwijs. Deze route doorlopen we altijd samen met ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school zal zich in de komende jaren verder ontwikkelingen op de volgende ondersteuningsonderdelen:
- Hoogbegaafdheid
- Trauma bij kinderen
- Meertaligheid, TOS (intensieve samenwerking met Kentalis) en NT2
- Bewegend leren
Op IKC Franciscus werken onderwijs en opvang samen vanuit en team en één missie/visie. Binnen ons IKC biedt Sinne kinderopvang dagopvang, een speelleergroep en buitenschoolse opvang (VSO/BSO).
Jonge kinderen zijn nieuwsgierig en leergierig. Ze bewegen en spelen graag. Ontwikkelen en leren gebeurt spelenderwijs doormiddel van onderzoeken, uitproberen, vragen stellen, interactie, imitatie en met al hun zintuigen. Spel is de motor van de ontwikkeling en daarom zijn er in de opvanggroepen en de onderbouwgroepen rijk ingerichte speelhoeken. Binnen ons IKC werken we thematisch waardoor kinderen zich gedurende een aantal weken volledig kunnen onderdompelen in een bepaald onderwerp/thema. Via spel en thematisch bieden wij kinderen spelenderwijs de kans om de wereld stap voor stap te ontdekken, bepaalde vaardigheden te oefenen en om op die manier verder te groeien.
Dagopvang 0-4 jaar:
Er zijn dagelijks twee opvang groepen binnen ons IKC. De opvang is dagelijks geopend van ongeveer 7.30- 18.30 uur.
Speelleergroep 2-4 jaar:
De speelleergroep is er voor kinderen van 2 tot 4 jaar op alle ochtenden van de week van 8.15 tot 12.15 uur.
We werken vanuit een doorgaande leerlijn. Wanneer kinderen 4 jaar worden, kunnen ze kiezen voor de school (groep 1). Het aanbod voor het jonge kind gaat door in groep 1 en 2. We werken nauw met de opvang samen en alles staat beschreven in 1 beleidsplan.We werken sinds een aantal jaar met een coördinator VVE (Vroeg- en voorschoolse voorzieningen). Zij is contactpersoon tussen school, voorschoolse voorzieningen en ouders. De coördinator passend onderwijs (CPO) voor het jonge kind volgt de ontwikkeling van kinderen door de hele school heen van groep 1 tot en met 8. Alles wordt opgeslagen in het leerlingvolgsysteem.