Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In de maanden januari en juni worden de leerlingvolgsysteem toetsen Leerling In Beeld (LIB) van Cito in de groepen 3 t/m 8 volgens de toetskalender afgenomen. De toetsresultaten worden gebruikt voor het maken van de didactische groepsplannen (DGP) op het gebied van lezen, rekenen, spelling, en begrijpend lezen. Ook staan de resultaten in de rapporten van de leerlingen die 2x per jaar, in januari en juni, mee naar huis gaan en besproken worden met de ouders/verzorgers. De resultaten van de toetsen worden vanaf groep 6 geplaatst in de plaatsingswijzer. Dit is een hulpmiddel om uiteindelijk het advies in groep 8 met betrekking tot het voortgezet onderwijs te bepalen.
Vanaf het schooljaar 2022-2023 worden de kinderen in de groepen 1-2 niet meer getest door middel van het afnemen van de CITO-test maar hanteren de leerkrachten het observatiesysteem vanuit de leerlijnen Jonge Kind binnen ParnasSys. De betrokken leerkrachten hebben hiertoe in het schooljaar 2022-2023 scholing gevolgd.
Onderstaande instrumenten worden ingezet bij de tot standkoming van het schooladvies voor het voortgezet onderwijs.
Het leerlingvolgsysteem en de plaatsingswijzer
Bij de Plaatsingswijzer staan de gegevens uit het CITO leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij:
- Begrijpend lezen
- Rekenen en Wiskunde
- Technisch lezen
- Spelling
De eerste twee onderdelen tellen hierbij het zwaarst. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en onderbouwd advies te komen. Bij het opstellen van het advies voor een kind wordt natuurlijk veel meer informatie betrokken, bijvoorbeeld over de werkhouding, motivatie en sociaal-emotionele ontwikkeling, zoals vermeld in het Onderwijskundig Rapport. Alle beschikbare informatie over het kind leidt dus tot het uiteindelijke advies. Meer informatie over de Plaatsingswijzer en de verschillende profielen kunt u vinden op de website http://plaatsingswijzer.nl. Het advies van de basisschool is bindend.
Vanaf het schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Deze wordt in februari 2025 afgenomen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Opgroeien doen kinderen niet alleen. Hiervoor hebben zij de wereld om zich heen nodig. IKC de Weide staat naast de ouders als het om opgroeien en opvoeden van kinderen gaat. Partnerschap is daarbij een belangrijk item. We gaan positief om met kinderen en dragen bij aan het aanleren van waarden en normen. Dat doen we aan de hand van de vier opvoedingsdoelen van pedagoog Riksen-Walraven:
- Emotionele veiligheid en welbevinden;
- Ontwikkelen van persoonlijke competenties;
- Ontwikkelen van sociale competenties;
- Overdracht van waarden en normen.
IKC de Weide werkt tevens vanuit het gedachtegoed van de psycholoog Thomas Gordon. Dit vormt de basis van het handelen in de omgang met elkaar, met de kinderen, met ouders en met anderen in het algemeen. Uitgangspunt van Thomas Gordon is een goede communicatie waarbij naar elkaar luisteren en elkaar respecteren centraal staan, maar waarbij opvoeders de regie houden. De belangrijkste waarde die wij willen uitdragen is: Ik ben belangrijk, jij bent belangrijk, onze relatie is belangrijk.
Daarnaast zijn de uitgangspunten van Groeps Dynamisch Onderwijs binnen de school geïmplementeerd om een goede pedagogische basis in de school na te streven.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.