Openbare Jenaplan Basisschool Oldenije

Sint Anthonystraat 5 8911 DV Leeuwarden

Schoolfoto van Openbare Jenaplan Basisschool Oldenije

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

  Wij streven ernaar onze eindtoets naar verwachting van de inspectie te hebben. Tegelijkertijd vinden wij het belangrijk ook te kijken naar andere aspecten van kinderen  en zien we de eindtoets als een van de middelen om te zien hoe een kind zich ontwikkelt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kinderen worden voortdurend gemonitord door observaties van gemaakt werk waaronder methodegebonden toetsen, gedrag in en buiten de groep, gesprekken.  Bij de onderbouwgroepen volgen we de kinderen ook middels het Digikeuzebord en in de middenbouw en bovenbouw meten we de tussenresultaten twee keer per jaar  middels de Cito toetsen leerling in beeld.  Op kind-, groeps- en op unit niveau worden deze resultaten geanalyseerd en er worden indien nodig specifieke acties uitgezet. Op schoolniveau worden de resultaten ook geanalyseerd en indien nodig acties uitgezet. De Intern Begeleider monitort dit proces in samenwerking met de directeur en de stamgroepleiders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advisering en verwijzing van de kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan vinden plaats met het volledige bovenbouw- en middenbouw team en directie en Intern Begeleider. Zo nodig wordt het gehele team betrokken. Bij twijfel wordt kansrijk geadviseerd.  Er is een protocol /tijdspad voor de gehele procedure van advisering tot en met het overdragen aan de school voor voortgezet onderwijs waar de kinderen heen gaan. Ouders worden in het begin van het schooljaar mondeling geïnformeerd over het tijdspad en de procedure tijdens de informatieavond en in de loop van het jaar worden ze geïnformeerd via het ouderportaal.

In het algemeen sluiten de door de school gegeven adviezen aan bij de adviezen van de eindtoets. Onze leerlingen doen het in het algemeen naar verwachting in het vervolgonderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit veiligheid, vertrouwen en kwetsbaarheid stellen wij onze pedagogische kernwaarden centraal: 

  • Eigenheid: durf jezelf te zijn en jezelf te ontwikkelen. 
  • Verbondenheid: onderhoud een respectvolle relatie met je omgeving 
  • Autonomie: wees onafhankelijk, zelfstandig, kritisch en zelfbewust 

We zorgen voor een veilige, ontspannen sfeer. We geven onderwijs waarin een kind leert zelfstandig te denken en handelen, samen te werken, met vrijheid om te gaan en daarin keuzes te maken en democratisch samen te leven. De vaardigheden die hiervoor nodig zijn moeten we stimuleren, aanleren en monitoren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect ( elkaar en omgeving)
  • vertrouwen
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school is bezocht door de onderwijsinspectie in augustus 2015 en heeft een basisarragement; voldoende. In 2018 heeft de inspectie de school bezocht voor een deelonderzoek in verband met de aansluiting op het vervolgonderwijs.

Terug naar boven