Openbare Jenaplan Basisschool Oldenije

Sint Anthonystraat 5 8911 DV Leeuwarden

Schoolfoto van Openbare Jenaplan Basisschool Oldenije

Het team

Toelichting van de school

Wij hebben een saamhorig en divers team. We werken veel samen en maken gebruik van elkaars expertise en talenten. Dat doen we bijvoorbeeld door samen les te geven in een unit. Daarbij wordt groepsdoorbrekend gewerkt. 

Elke stamgroep heeft maximaal twee stamgroepleiders. De parallelle stamgroepen werken als een unit met elkaar samen. De stamgroepleiders worden ondersteund door een intern begeleider die de leerlingenzorg coördineert en de stamgroepleiders ondersteunt.  De directeur is vijf dagen bereikbaar en de conciërge is 1 of 2 dagen per week aanwezig. Er is een stamgroepleider die ook vakleerkracht muziek is die,waar mogelijk, de groepen muziek geeft.  Daarnaast is er een stamgroepleider die 'maakkunde',  specialistische technieken op het gebied van creativiteit en techniek, geeft aan alle groepen. Dit is naast de gebruikelijke lessen in verschillende vormen van creativiteit. Ook hebben we een cultuurcoach die de stamgroepleiders begeleidt op het gebied van cultuur educatie en is er vanuit ons bestuur Proloog een leerkracht die kinderen in het hoogbegaafdheidsarrangement een aantal uur per week begeleidt. Via het programma van Kunstkade gaan de groepen regelmatig naar voorstellingen, tentoonstellingen en komen in aanraking met diverse vormen van kunst- en cultuureducatie. De buurtsportcoach van Bv Sport begeleidt ons bij het bewegingsonderwijs en Bv sport levert ons daarvoor ook een vakleerkracht bewegingsonderwijs. 

Wij hebben op school een aantal stamgroepleiders die ook vakleerkracht zijn. Daarnaast hebben wij een paar stamgroepleiders die een vreemde taal beheersen als native speaker. Ons voornemen is daarvan gebruik te maken in de lessen. Het gaat om Fries, Duits, Spaans en Frans.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij proberen zoveel mogelijk vervanging te regelen via de vervangingspool van ons bestuur, Proloog. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie

De kinderen zijn ingedeeld in stamgroepen. Dit zijn groepen waarin kinderen van verschillende leeftijden samen werken. Ieder kind heeft daardoor een wisselende rol; die van jongste, middelste of oudste; van leerling, gezel of meester. In de onderbouw zitten de kinderen van de groepen 1 en 2 bij elkaar, in de middenbouw de kinderen van de groepen 3 ,4 en 5,  en in de bovenbouw de kinderen van de groepen 6, 7 en 8.  We willen graag dat kinderen door de hele school met elkaar samen werken en samen leren. Daarom wordt er ook regelmatig groepsdoorbrekend gewerkt. Instructies van rekenen, taal en lezen vinden vaak in niveaugroepen plaats. Wij noemen dat vorderingsgroepen.

Elke stamgroep heeft maximaal twee stamgroepleiders. De parallelle stamgroepen werken als een unit met elkaar samen. De stamgroepleiders worden ondersteund door een intern begeleider die de leerlingenzorg coördineert en de stamgroepleiders ondersteunt. De directeur is vijf dagen bereikbaar en de conciërge is 1,5 dagen per week aanwezig. Er is een stamgroepleider die ook vakleerkracht muziek is en waar mogelijk iedere groep muziek geeft. Daarnaast is er een stamgroepleider die 'maakkunde',  specialistische technieken op het gebied van creativiteit en technieken, geeft aan alle groepen. Dit is naast de gebruikelijke lessen in verschillende vormen van creativiteit.  Ook hebben we een cultuurcoach die de stamgroepleiders begeleidt op het gebied van cultuur educatie. Via het programma van Kunstkade gaan de groepen regelmatig naar voorstellingen, tentoonstellingen en komen in aanraking met diverse vormen van kunst- en cultuureducatie. De buurtsportcoach van Bv Sport begeleidt ons bij het bewegingsonderwijs en we hebben ook een vakleerkracht bewegingsonderwijs via BV Sport. 

Dit jaar is de groepsbezetting van de bouwen ( of units)  als volgt.

            

  • Daphne Kiewiet en Karlijn Glas -------------------------------Onderbouw A
  • Stefan Woudstra  en Didi Kortekaas---------------------------Onderbouw B
  • Andrea Harmes en Didi Kortekaas ---------------------------Onderbouw C
  • Hanneke Smit   ------------------------------------------------Middenbouw A
  • Daphne Graveland----------------------------------------------Middenbouw B
  • Simone Gründemann en Saskia Steen------------------------Middenbouw C
  • Lycke Veenstra -------------------------------------------------Bovenbouw A
  • Lisa Post --------------------------------------------------------Bovenbouw B
  • Carmen Uribe Garcia-------------------------------------------Bovenbouw C
  • Kobus Zwier en Henk Kok--------------------------------------Conciërges
  • Anke van der Broek-------------------------------------------- Administratie
  • Sharon Westkamp----------------------------------------------Intern begeleider                                                                     
  • Willeke Feitsma-------------------------------------------------Docent maakkunde 
  • Jenny Nijkamp -------------------------------------------------Cultuurcoach
  • Karin Dokter ----------------------------------------------------Directeur


      Start van de dag               

      Een kwartier voor aanvang van de les, dus om 8.15 uur, mogen de kinderen naar binnen gaan. Kinderen gaan zelfstandig, zonder ouders, naar binnen. Kinderen uit de onderbouw mogen tot de deur worden gebracht door hun ouders. Daar staat altijd een stamgroepleider om het kind op te vangen. Andere kinderen gaan vanaf het hek zelfstandig naar binnen. Vanaf 8.15 uur is er toezicht van een stamgroepleider. De lessen beginnen om 8.30 uur. We vragen iedereen op tijd te zijn.  

      Geen schoenen in school

      De kinderen werken bij ons op allerlei plaatsen. Wij hebben geen vaste tafeltjes en stoelen voor alle kinderen. Kinderen werken soms aan een tafel, soms aan een bankje en soms op de grond. Om de school zo schoon mogelijk te houden en omdat wij willen dat de school een 'thuis' gevoel heeft en geeft lopen wij daarom niet op schoenen. Wij lopen op school op allemaal op sloffen of sokken. Kinderen en volwassenen doen hun schoenen uit bij de ingang. Kinderen hebben een eigen kluisje waar hun schoenen overdag in gaan en waar ze hun sloffen ( met hun jas en tas) kunnen bewaren.

      Afspraken van de hele school

      • We houden rekening met elkaar
      • We zijn zuinig op onze spullen en onze omgeving
      • We zorgen voor elkaar en helpen elkaar

      Aan de hand van deze regels worden de regels in de groep vastgesteld. Dit noemen we een groepscontract. Dit groepscontract is bedoeld om op een goede manier met elkaar om te gaan. Zo zal iedereen ook de gevolgen moeten en willen accepteren van zijn/haar doen en laten.  

      Op het plein gelden de volgende regels:

      • Spelen op het plein en de fietsen in de rekken plaatsen.
      • We blijven binnen de afgesproken ruimte.
      • We zijn zuinig op het plein speel-materiaal. We gebruiken het materiaal waarvoor het is bedoeld.
      • We lopen met onze fiets aan de hand.

      We zouden het fijn vinden als de ouders de kinderen ook op deze regels blijven wijzen.

      Kleding kleuters

      We adviseren de kinderen in gemakkelijk zittende kleding naar school te laten gaan die eventueel ook vuil mag worden. Bij het verven en bij de watertafel wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van plastic schortjes. Wilt u de laarzen van een naam voorzien , dit voorkomt zoekpartijen. Tijdens de kleutergymnastiek en de spellessen dragen de kinderen gymschoenen en gymkleren. We hebben voorkeur voor gymschoenen met klittenband. Wanneer ze meegenomen worden in een tasje voorzien van naam, mogen de schoenen op school blijven.

      Eten en drinken

      Kinderen moeten eten en drinken meenemen. Dit levert weer energie op voor de rest van de dag.  's Morgens rond 10 uur wordt fruit gegeten, rond 12 uur meestal brood. Het is belangrijk dat de kinderen eten en drinken  want het levert uw kind weer energie op voor de rest van de ochtend.

      Vieren van verjaardagen, geboortes, afscheid

      Als er iets te vieren valt moeten we dat zeker doen! Wij vieren verjaardagen en andere speciale momenten uitgebreid in de stamgroep.  In iedere stamgroep is een verjaardagdoos met bijvoorbeeld slingers, een feesthoed, spelletjes, of iets dergelijks om er een feestelijke dag van te kunnen maken. Ook voor andere momenten waarop iets te vieren is door één van de kinderen wordt iets bedacht in de groepen.

      Natuurlijk mag het kind dat iets te vieren heeft de school rond. Daarbij krijgt hij of zij stickers op een mooie kaart en een klein cadeautje. Het jarige kind trakteert dus niet op iets wat van huis wordt meegenomen maar we vieren uitgebreid! Dit wordt toegelicht op de informatie avond aan het begin van het schooljaar.

      Rookverbod

      Er geldt voor iedereen in het gehele schoolgebouw en schoolterrein een rookverbod. 

      Vormingsonderwijs

      Wij kiezen er voor om ons godsdienst- en humanistisch vormingsonderwijs te integreren in onze thematische projecten. Als ouders dat wensen en als er voldoende belangstelling is ( minimaal 10 leerlingen) kunnen er aparte lessen vormingsonderwijs worden aangeboden tijdens schooltijd. De lessen zijn bedoeld voor de leerlingen die zich hiervoor opgeven. Dit kan bij de directeur van de school. De lessen worden onder schooltijd gegeven door een bevoegde vakdocent, maar vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de school. Voor scholen en ouders zijn er geen kosten aan verbonden. De lessen worden verzorgd door docenten die verbonden zijn aan het Centrum voor Vormingsonderwijs. 

      Hoofdluis

      Iedereen kan hoofdluis krijgen. Ze kunnen veel last veroorzaken, omdat het echte “overlopers” zijn. Via een hoofd of jas lopen ze zo naar iemand anders.  Mochten er luizen in de groep van uw kind zijn geconstateerd, dan wordt u daarover zo snel mogelijk geïnformeerd. We vragen ouders hun kind te behandelen als er luizen zijn geconstateerd.Behandeling betekent minimaal twee keer per dag gedurende twee weken haren kammen met een luizenkam. Als ouders zelf geen luizenkam kunnen aanschaffen kan de school hierin een rol spelen. Meld dat dan even bij de directie of stamgroepleider.

      Schoolarts

      De kinderen van groep 2 (de 5-jarigen) en 7 krijgen een oproep om bij de schoolarts van de GGD te verschijnen met een van de ouders /verzorgers. De ouders ontvangen voorafgaand aan het onderzoek een vragenlijst. Bij de 5-jarigen bestaat het onderzoek uit een uitgebreid lichamelijk onderzoek en een gesprek over opvoeding, gedrag en gezondheid, zoals groei, motoriek, spraak en taal. In groep 7 is dit een onderzoek van de lichamelijke groei en een gesprek over opvoeding, gedrag, sociale ontwikkeling. Een extra onderzoek kan plaatsvinden op verzoek van de ouders of groepsleerkracht. Bij vragen of zorgen kunt contact opnemen met de jeugdarts of – verpleegkundige van GGD Fryslân jeugdgezondheidszorg via 088 22 99 444.    

      Bereikbaar?

      Het is fijn als we ouders goed kunnen bereiken. Wij vragen u wijzigingen van een adres, telefoonnummer of e-mail adres door te geven. Dat mag door het aan de stamgroepleider of directeur te mailen. Soms blijkt dat ouders een ander nummer in gebruik hebben dan in onze administratie staat vermeld. Geeft u wijzigingen op tijd aan ons door. Dit voorkomt problemen.

      Gevonden voorwerpen

      Voor iedere vakantie ruimen we de gevonden voorwerpen op. We hebben op school een aantal bakken  waarin wij de gevonden voorwerpen bewaren. Deze staat meestal naast de ingang. Als u iets kwijt bent, kunt u daar kijken. Iedere vakantie brengen wij de niet opgehaalde spullen naar een goed doel.

      Mobieltjes

      Tijdens schooltijd mogen de kinderen hun mobieltje niet gebruiken tenzij dit nadrukkelijk wordt toegestaan voor onderwijsdoeleinden. De school is niet aansprakelijk voor schade aan of diefstal van meegebrachte mobiele telefoons of andere zaken.  

      Schoolreisje

      Het schoolreisje maakt onderdeel uit van ons onderwijsprogramma. Wij achten het dan ook van wezenlijk belang dat kinderen meegaan op schoolreis. Alleen in zeer bijzondere situaties kan daarvan worden afgeweken. Ouders/verzorgers dienen daartoe contact op te nemen met de directie van de school. Mocht na onderling overleg worden besloten dat uw kind niet meegaat, dan zorgt de school voor een passend onderwijsaanbod binnen een andere groep.      

      Klasindeling

      • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
      • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

      Hoe wordt de tijd op school besteed?

      Leerjaar 1 en 2

      Toelichting van de school

      In de onderbouw starten de kinderen in de kring. Daarna werken de  kinderen groepsdoorbrekend in hoeken. Activiteiten zijn bijvoorbeeld bouwen, schilderen, werken met ontwikkelingsmateriaal, vieringen voorbereiden, werken met de computer of ipad, watertafel, zandtafel, werken in het winkeltje, lezen, schrijven en spelen. Daarnaast gaan de groepen meerdere keren per dag naar buiten.

      Bron

      Leerjaar 3 t/m 8

      Toelichting van de school

      Als Jenaplan school werken wij met een ritmisch weekplan waarin zoveel mogelijk in samenhang wordt lesgegeven.Gesprek, vieren, spelen en werken zijn de Jenaplanessenties die daarbij een grote rol spelen. Veel van onze onderwijstijd gaat zitten in de dagelijkse blokperiode en in het stamgroepwerk dat plaatsvindt middels thematische projecten.

      Tijdens taal en in onze projecten wordt ook aandacht besteed aan andere talen.

      Tijdens de dagelijkse blokperiode wordt instructie gegeven voor  de verschillende basisvakken. Hierbij maken de kinderen in overleg met de stamgroepleiders keuzes of en bij welke instructie zij aanwezig zijn. De stamgroepleider heeft hierbij altijd de beslissende stem. Er vinden diverse instructies plaats die gebaseerd zijn op onderwerpen maar ook op niveaus. 

      In de blokperiode hebben de kinderen werk dat moet en werk dat mag. Het doel van de blokperiode is onder andere om kinderen (mede)verantwoordelijk en eigenaar te maken voor hun leerproces. Kinderen moeten bijvoorbeeld een aantal rekenopdrachten of een stelopdracht maken en mogen werken aan een zelfgekozen activiteit binnen gestelde kaders. Ook kan er gewerkt worden aan bepaalde leerlijnen (korte cursus), zoals bijvoorbeeld werkwoordspelling, topografie, grafieken en tabellen, schrijven. In de blokperiode kan de stamgroepleider kinderen individueel begeleiden en worden groepsopdrachten uitgevoerd met gevarieerde werkvormen.

      Er wordt steeds gewerkt aan de hand van een thema/project. Soms is dit schoolbreed en soms is het groepsgebonden. We noemen dit stamgroepwerk.  Door middel van stamgroepwerk worden veel verschillende vakgebieden behandeld, zoals wereldoriëntatie, creatief, ict, taal en rekenen. Ook burgerschap en godsdienst- en vormingsonderwijs vindt hier een plek. Er vinden per jaar ongeveer 6 projecten in het stamgroepwerk plaats die qua thematiek schoolbreed zijn.  

      Dit jaar hebben we in ieder geval de volgende schoolbrede projecten:

      • Project Wij; start van het jaar en gouden weken
      • Project met als thema wonen en bouwen, waarin ook Kinderboekenweek: Bij mij thuis
      • Project met als thema Wereld van werk
      • Project poëzie en taal inclusief Frysk
      • Project met als thema Wat is leven? inclusief de week van de lentekriebels
      • Project met als thema Uitvindingen en ontdekkingen

      Naast deze projecten kunnen er ook nog aparte projecten in de stamgroep plaatsvinden.Natuurlijk wordt er ook aandacht besteed aan Sinterklaas, Kerst en dergelijke.

      Bron

      Extra mogelijkheden op deze school

      Extra ondersteuning van de leerlingen

      Toelichting van de school

      Oldenije biedt kwaliteit in de basisondersteuning aan. Dit uit zich in:

      • Een veilig en prettig pedagogisch klimaat.
      • Afstemming in verschillen tussen leerlingen, in instructie en verwerking, onderwijstijd.
      • Opbrengstgericht werken.
      • Planmatig werken.
      • Deskundigheid van stamgroepleiders (pedagogisch, didactisch, organisatorisch, begeleidings- competent) en vergroten en ontwikkelen deskundigheid.
      • Beleid en evaluatie op leerlingenzorg.
      • Lichte ondersteuning: Dyslexie beleid, protocollen en procedures medisch handelen.
      • Ontwikkelingsperspectief: OPP's  zijn ingericht volgens een vaste procedure, zijn volledig en actueel.
      • Overdracht: er vindt een warme overdracht plaats tussen vorige school en eigen school, binnen de school tussen de stamgroepen, van eigen school naar volgende school.
      • Ouders: er wordt gebruik gemaakt van ervaringsdeskundigheid van ouders, ouders worden geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind(eren), ouders worden betrokken bij het opstellen van een OPP.
      • De school is tevreden over de samenwerking met GGD, met de leerplichtambtenaar, CJG-gemeente, Wijkteams,  Jeugdzorg, Sinne Kinderopvang en met scholen voor VO en SBO is een regelmatige samenwerking.




      Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

      Wij vinden het belangrijk met het gehele team een zo goed mogelijk basiskennis te hebben om alle kinderen te kunnen ondersteunen. Daarom doen we veel aan scholing met het gehele team in een professionele leer gemeenschap. We doen ook veel aan teamteaching om te leren van en met elkaar. We willen duidelijk zijn in waar onze grenzen liggen en waar we externe ondersteuning in moeten zetten. We willen daarom nog beter  weten waar we  specifieke ondersteuning kunnen krijgen, dus ons netwerk uitbreiden.

      Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

      Kwaliteitszorg en schoolplan

      Aanbod voor het jonge kind

      Toelichting van de school

      Wij zijn een Jenaplan Kind Centrum en werken samen met Sinne kinderopvang. We werken hierbij nauw samen met de locaties Sinne Jacobijnerkerkhof en Sinne Oldenije/Kunstbende. 

      Naast een BSO biedt Sinne Jacobijnerkerkhof een Speelleergroep voor peuters van 2-4 jaar. Speelleergroep Het Atelier is geopend van maandag- tot en met donderdagochtend van 08:30 – 12:30. Met de peuters wandelen wij regelmatig door de mooie authentieke straatjes van de binnenstad en brengen mogelijk een bezoek aan de Oldenije waar wij een Jenaplan Kindcentrum mee vormen. Op speelleergroep Het Atelier bieden wij ontwikkelings-en-belevingsgerichte activiteiten aan. We werken met het VVE-programma Uk&Puk, dat speciaal is ontwikkeld voor kindercentra. De thema’s staan dichtbij de belevingswereld van jonge kinderen.

      Kinderen met een VVE-indicatie hebben vanaf 2 jaar recht op een gemeentevergoeding voor 4 dagdelen, wanneer zij geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Kinderen met een VVE-indicatie hebben voorrang bij de plaatsing op de speelleergroep

      Terug naar boven