WereldKidz Meander

Dreef 88 3956 EW Leersum

  • Als gezonde school hebben we aandacht voor gezonde voeding, beweging en welbevinden. Alle drie deze
  • We helpen kinderen ontdekken wat hun talenten zijn. Daarmee versterken we hen van binnenuit en worde
  • Binnen ons thematisch onderwijs leren we via spel, woordenschat, lezen en rekenen. En natuurlijk sam
  • In de klassen zie je daltonkernwaarden terug: vrijheid & verantwoordelijkheid, samenwerking, effecti
  • Op Meander kunnen kinderen zich ontwikkelen tot wie ze zijn. Zelfstandige, verantwoordelijke mensen

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

WereldKidz Sterrenbos en WereldKidz Meander zijn twee verschillende scholen, maar vallen onder een brinnummer. Dit betekent dat de eindresultaten van beide scholen als een geheel worden gezien. We evalueren en analyseren de gegevens van beide scholen samen.



In februari 2024 is er bij 8 leerlingen van de Meander en 9 leerlingen van het Sterrenbos de doorstroomtoets afgenomen. De inspectie kijkt naar een driejaarsgemiddelde van beide scholen samen. Voor het Sterrenbos is dit het 2e jaar dat we een doorstroomtoets kunnen afnemen.



Het driejaarsgemiddelde van beide scholen is 95,8% op 1F (fundamenteel) niveau en 57,3 % op 1S/2F (streef) niveau. Hierbij zijn de vakken rekenen, taalverzorging en lezen samengenomen.De signaleringswaarde van de inspectie van het fundamentele niveau is 85% (85% van de kinderen hebben het 1F niveau behaald) en van het streefniveau is 53,6. 



Doel is dat de scholen samen boven de signaleringswaarde van de inspectie scoren. Bij zowel 1F als 1S/2F scoren wij met beide scholen samen,  bij de resultaten op de doorstroomtoets van 2023-2024 boven de signaleringswaarde. Ook bij het driejaarsgemiddelde scoren wij boven de signaleringswaarde van de inspectie. 





De schoolscores per vak van beide scholen van dit jaar samen zijn:



- Onderdeel Rekenen: Fundamenteel niveau 83,5% en Streefniveau 55,5%

- Onderdeel Taalverzorging: Fundamenteel niveau 89% en Streefniveau 72%

- Onderdeel Lezen: Fundamenteel niveau 100% en Streefniveau 83,5%



We zien door de inzet van het verbeterplan een groei in onze resultaten. Met beide teams volgen we sinds een EDI-training wat een positief effect heeft op de kwaliteit van onze instructies en ons zicht op de ontwikkeling van de leerlingen. Bij EDI (Expliciete Directe Instructiemodel) staat doelgerichte en effectieve instructie centraal, waarbij wordt gezorgd voor actieve en betrokken leerlingen en duidelijk inzicht en overzicht op het wel of niet behalen van de doelen. We hebben het afgelopen jaar ook een verbeterslag gemaakt in het evalueren van ons onderwijs, lessen en resultaten, waardoor wij kunnen komen tot concrete vervolgstappen die ons onderwijs sterker maken. We zijn blij dat de ingezette verbeteringen hebben geleid tot mooie resultaten en blijven ons de komende tijd ontwikkelen.De inspectie heeft onze inspanningen ook gezien en geeft een positief oordeel over de kwaliteit van ons onderwijs. Onze school heeft het basisarrangement. Ons onderwijs, uitgewerkt in de vijf onderwijsarrangementen, zorgt ervoor dat kinderen ten opzichte van zichzelf mogen en kunnen groeien. 



 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op basis van observaties van werk- en leergedrag, analyses van toetsen, gesprekken met kinderen, ouders, collega-leerkrachten, intern begeleider en (indien nodig) externe deskundigen wordt de onderwijsbehoefte van kinderen in beeld gebracht. De centrale vraag is steeds hoe de lesstof, de instructie, aanpak en begeleiding afgestemd kan worden op wat een kind nodig heeft om de doelen te bereiken.



Vanaf schooljaar 2023-2024 werken we (vanaf groep 3) met Cito Leerling in Beeld als leerlingvolgsysteem. We nemen twee keer per jaar de toetsen rekenen, taalverzorging, technisch lezen en begrijpend lezen af. Daarnaast maken we ook gebruik van de mogelijkheid om de woordenschat en de executieve functies en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen. We analyseren de resultaten en bespreken deze in het onderwijsteam en met de intern begeleider. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak gemaakt voor de komende periode.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs



De overgang naar het voortgezet onderwijs start eigenlijk al in groep 6 en groep 7 met de voorlopige schooladviezen aan het einde van deze schooljaren. In groep 8 volgt vervolgens in januari nogmaals een voorlopig advies. Na de doorstroomtoets in februari volgt het definitieve advies.

De totstandkoming van de schooladviezen is een zorgvuldig proces waarbij naast de resultaten vanuit het leerlingvolgsysteem gekeken wordt naar de kindkenmerken zoals motivatie, concentratievermogen, zelfstandigheid en (zelf)discipline. Het schooladvies wordt opgesteld in samenspraak met leerkrachten, intern begeleider en schoolleiding.



Het schooladvies van de basisschool is leidend voor de toelating in het voortgezet onderwijs. De score van de doorstroomtoets is aanvullend en fungeert bij de toelating als onafhankelijk tweede gegeven. De toelating tot het voortgezet onderwijs is dus niet afhankelijk van het resultaat van de doorstroomtoets. Bovendien mogen vo-scholen bij de toelating, naast de doorstroomtoets, geen andere gegevens als tweede gegeven gebruiken of eisen (IQ-test, resultaat Entreetoets of andere onderzoeksgegevens). Ze kunnen wel andere gegevens opvragen, maar deze zijn niet bepalend voor de toelating. In de regio kunnen afspraken worden gemaakt over de gegevens die bij het schooladvies worden betrokken.

 



Schooladvies heroverwegen

Het schooladvies omvat niet meer dan twee leerwegen of schoolsoorten. Basisscholen mogen dus alleen nog een enkel (bijvoorbeeld havo) of dubbel (bijvoorbeeld vmbo-tl/havo) advies geven. Bredere adviezen(vmbo/havo/vwo) zijn niet meer toegestaan. Dit geldt ook voor het toetsadvies (dat is gebaseerd op de score op de doorstroomtoets).



Valt het toetsadvies hoger uit dan het schooladvies, dan heroverweegt de basisschool het schooladvies altijd. In overleg met de leerling en zijn ouders kan de school het advies dan naar boven bijstellen, maar dat is niet verplicht. Wanneer een basisschool besluit om het advies niet bij te stellen moet zij kunnen beargumenteren waarom dit het geval is. Het is wenselijk dat de vo-school (waar de leerling is aangemeld) bij de heroverweging wordt betrokken.



Ligt het toetsadvies onder het niveau van het geadviseerde schooltype, dan wordt het schooladvies niet aangepast. Deze leerlingen krijgen in het voortgezet onderwijs de kans om te laten zien dat ze het geadviseerde onderwijstype aankunnen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het motto van onze school is ´Zin in leren met respect voor jezelf en een ander, dat is Meander!´. Ieder kind, medewerker en ouder dient zich op school geborgen, gekend, gestimuleerd en gerespecteerd te voelen. Dit zijn basisvoorwaarden om tot ontwikkeling te komen. De school draagt er zorg voor dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige, gelukkige mensen, die zich in de maatschappij staande weten te houden. We vinden het belangrijk om te zorgen voor een veilig en positief pedagogisch klimaat waarin kinderen leren op respectvolle wijze met zichzelf en de ander om te gaan. 

Je gelukkig en gezien voelen past heel mooi bij het talentgedreven werken. Meander is een Kindertalentenfluisteraarschool. We kijken naar talenten vanuit de visie van Luk Dewulf: Talent gaat niet over het uitblinken in een bepaalde activiteit, maar over elke activiteit die vanzelf gaat en die voldoening oplevert. Die maakt dat de tijd vliegt, en dat je je batterijen oplaadt. Van je talenten krijg je energie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veilig
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie is in 2018 op Meander geweest. Ze hebben onderzoek gedaan naar het onderwijsproces op de gebieden: aanbod, zicht op ontwikkelen en didactisch handelen. Daarnaast is de kwaliteitszorg en ambitie onderzocht op de gebieden: kwaliteitszorg, kwaliteitscultuur en verantwoording en dialoog. Alle onderdelen zijn voldoende tot goed beoordeeld.

Omdat met het nieuwe inspectiekader het bestuur in zijn geheel wordt beoordeeld, is er geen apart schoolrapport meer beschikbaar. 

Terug naar boven