Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Onze leerlingen zijn allemaal nieuw in Nederland en kunnen na de korte tijd die zij bij ons op school zijn nog niet doorstromen naar een reguliere middelbare school. Wanneer kinderen 12 (of soms 13) jaar zijn, gaan zijn over naar het ISK (Internationale Schakelklassen) in Utrecht. Hier worden zij voorbereid op de overstap naar het regulier middelbaar onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De gemiddelde verblijfsduur op onze school is 3 tot 6 maanden met uitschieters naar boven en naar beneden. De herkomst en het niveau van de kinderen is zeer uiteenlopend. Sommige kinderen hebben goed onderwijs gehad in land van herkomst, anderen weinig, geen of minder goed.
De leerlingen op onze school hebben allemaal veel meegemaakt in hun jonge leven. De aard en de ernst van hun ervaringen verschilt en is bij ons meestal niet of maar beperkt bekend. Nogal eens zijn de gezinnen niet compleet of ze zijn een tijd lang niet bijeen geweest, omdat een of meerdere gezinsleden vooruit gevlucht zijn. Op school kunnen de kinderen weer gewoon kind zijn, leren, samen spelen en groeien en bloeien.
We werken traumasensitief in alle aspecten van het onderwijs. We vinden het belangrijk kinderen gewenst gedrag aan te leren.
We kijken talentgericht naar kinderen en bieden hen werk op maat, waardoor zij zich gezien en gewaardeerd voelen.
Wij geloven dat kinderen niet alleen leren door kennisoverdracht. Alles wat een leerkracht doet en laat, het gedrag dat je als team vóórleeft vormt de leerlingen. Als team staan we daarom voor een open en respectvolle omgang met elkaar, met ouders en met leerlingen
Als Nieuwkomersschool zijn wij de afgelopen jaren om de 2 jaar bezocht door de inspectie. De inspectie heeft onze school ook de laatste keer het basisarrangement toegekend.