Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school heeft momenteel drie groepen, die ingedeeld zijn op leeftijd: groep 1-2, groep 3-5 en groep 5-8. De kinderen worden geplaatst in de groep die sociaal emotioneel het best bij hen past. Ook kijken we naar de verdeling van het aantal leerlingen over de groepen. Omdat de leerlingenpopulatie steeds verandert, zijn ook de groepssamenstellingen steeds anders.
Binnen de groepen, krijgen de kinderen les op hun eigen niveau. Omdat kinderen op verschillende leeftijden anders leren en andere leerdoelen hebben, voegen we kinderen van de verschillende groepen niet zomaar samen. Alleen als we dat passend vinden, werken we in groepsoverstijgende niveaugroepen.
In de leerjaren 1 en 2 staat het speels leren voorop. Bijna alle kinderen hebben nog geen ervaring met onderwijs of voorschoolse opvang. Ook hier staat het leren van de Nederlandse taal en communicatie in het algemeen centraal en wordt er veel aandacht besteed aan woordenschat.
Bij alles wat wij doen op school, speelt communicatie en het leren van de Nederlandse taal een rol. En in alles was we doen is er aandacht voor sociale veiligheid en het aanleren van sociale vaardigheden. Omdat kinderen op veel gebieden een eigen leerlijn hebben, zijn er variaties in de hoeveelheid tijd die zij bezig zijn per vak.
Als AZC-school bieden wij onderwijs aan kinderen van asielzoekers en statushouders, die nog maar kort in Nederland zijn. Deze doelgroep is zeer divers en wisselend qua achtergrond en ontwikkeling. We bieden al onze leerlingen zoveel mogelijk onderwijs op maat, waarbij het goed in kaart brengen van het niveau en de mogelijkheden van de leerling een belangrijke eerste stap is.
We hebben passende begeleiding voor kinderen die moeilijker leren, of juist meer aankunnen. Ook kinderen die wat meer structuur nodig hebben of sociaal-emotioneel wat meer ondersteuning nodig hebben begeleiden wij zoveel mogelijk daarin. De intern begeleider adviseert waar nodig leraren (en ouders) en indien nodig vragen we (tijdelijk) externe ondersteuning via het samenwerkingsverband. Voor een kind met een specifieke onderwijsbehoefte zullen wij samen met de ouders bespreken of we op school de juiste begeleiding kunnen bieden. Dit hangt af van de gevraagde begeleiding en de context van de groep waar een kind in geplaatst moet worden (grootte van de groep, onderwijsbehoefte van de andere kinderen en expertise van de leerkracht).
Belangrijk is dat de veiligheid van het kind zelf en andere kinderen nooit in het geding is. Ook moeten de extra inspanningen voldoende effect hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Dit monitoren we samen met ouders en indien nodig met het samenwerkingsverband. Er zitten grenzen aan hetgeen wij kinderen aan extra ondersteuning kunnen bieden, ook financieel. We zijn een reguliere school met reguliere bekostiging, waaronder ook gelden vanuit het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Dit is voor alle kinderen binnen WereldKidz bestemd. Indien we dit niet kunnen bieden, zullen we samen met de ouders op zoek gaan naar een andere school. Ook daarbij krijgen we ondersteuning van het samenwerkingsverband in onze regio.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen de komende jaren werken aan het nog beter ondersteunen van leerlingen die niet of nauwelijks onderwijs hebben genoten. Dit gaat vooral over het leren leren, dat moeilijk is voor hen. Door hier gerichter mee aan de slag te gaan, hopen we dat deze leerlingen sneller aansluiting gaan vinden in het reguliere programma.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.