WereldKidz de Hoogstraat

Hoogstraat 10 3956 NA Leersum

Schoolfoto van WereldKidz de Hoogstraat

Het team

Toelichting van de school

Binnen WereldKidz werken we met verschillende rollen om kinderen in hun ontwikkeling te begeleiden. Naast de leerkracht zijn dit de leraarondersteuner, de onderwijsassistent, de intern begeleider, soms externe specialisten en de schoolleiding. Ieder vanuit een eigen rol, met een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Onderwijsassistenten en leraarondersteuners werken onder directe verantwoordelijkheid van de leerkrachten. Zij werken met een kleine groep kinderen en een leraarondersteuner mag ook een hele groep begeleiden. De leerkracht bepaalt wat de ondersteuner doet en denkt en kijkt mee over de aanpak binnen de groep(je).  In afstemming bepalen leerkracht, schoolleiding en leraarondersteuner wie met ouders communiceert.



Door het lerarentekort is het niet altijd mogelijk om een afwezige leerkracht direct te vervangen door een andere leerkracht. Juist door te werken met verschillende rollen binnen de organisatie kunnen we de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs beter waarborgen.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij gepland verlof van een leerkracht zorgen we er voor dat een vertrouwde leerkracht de groep overneemt. Als er onverwacht verlof is, proberen we dit ook. Als dit niet lukt en we kunnen de kinderen ook niet op een andere manier verdelen, valt er iemand in die vertrouwd is met ons onderwijs. In noodgevallen zetten we een inval-leerkracht in van buiten. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school heeft momenteel drie groepen, die ingedeeld zijn op leeftijd: groep 1-2, groep 3-5 en groep 5-8. De kinderen worden geplaatst in de groep die sociaal emotioneel het best bij hen past. Ook kijken we naar de verdeling van het aantal leerlingen over de groepen. Omdat de leerlingenpopulatie steeds verandert, zijn ook de groepssamenstellingen steeds anders. 

Binnen de groepen, krijgen de kinderen les op hun eigen niveau. Omdat kinderen op verschillende leeftijden anders leren en andere leerdoelen hebben, voegen we kinderen van de verschillende groepen niet zomaar samen. Alleen als we dat passend vinden, werken we in groepsoverstijgende niveaugroepen.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de leerjaren 1 en 2 staat het speels leren voorop. Bijna alle kinderen hebben nog geen ervaring met onderwijs of voorschoolse opvang. Ook hier staat het leren van de Nederlandse taal en communicatie in het algemeen centraal en wordt er veel aandacht besteed aan woordenschat.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bij alles wat wij doen op school, speelt communicatie en het leren van de Nederlandse taal een rol. En in alles was we doen is er aandacht voor sociale veiligheid en het aanleren van sociale vaardigheden. Omdat kinderen op veel gebieden een eigen leerlijn hebben, zijn er variaties in de hoeveelheid tijd die zij bezig zijn per vak. 

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Als AZC-school bieden wij onderwijs aan kinderen van asielzoekers en statushouders, die nog maar kort in Nederland zijn. Deze doelgroep is zeer divers en wisselend qua achtergrond en ontwikkeling. We bieden al onze leerlingen zoveel mogelijk onderwijs op maat, waarbij het goed in kaart brengen van het niveau en de mogelijkheden van de leerling een belangrijke eerste stap is.

We hebben passende begeleiding voor kinderen die moeilijker leren, of juist meer aankunnen. Ook kinderen die wat meer structuur nodig hebben of sociaal-emotioneel wat meer ondersteuning nodig hebben begeleiden wij zoveel mogelijk daarin. De intern begeleider adviseert waar nodig leraren (en ouders) en indien nodig vragen we (tijdelijk) externe ondersteuning via het samenwerkingsverband. Voor een kind met een specifieke onderwijsbehoefte zullen wij samen met de ouders bespreken of we op school de juiste begeleiding kunnen bieden. Dit hangt af van de gevraagde begeleiding en de context van de groep waar een kind in geplaatst moet worden (grootte van de groep, onderwijsbehoefte van de andere kinderen en expertise van de leerkracht).

Belangrijk is dat de veiligheid van het kind zelf en andere kinderen nooit in het geding is. Ook moeten de extra inspanningen voldoende effect hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Dit monitoren we samen met ouders en indien nodig met het samenwerkingsverband. Er zitten grenzen aan hetgeen wij kinderen aan extra ondersteuning kunnen bieden, ook financieel. We zijn een reguliere school met reguliere bekostiging, waaronder ook gelden vanuit het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Dit is voor alle kinderen binnen WereldKidz bestemd.  Indien we dit niet kunnen bieden, zullen we samen met de ouders op zoek gaan naar een andere school. Ook daarbij krijgen we ondersteuning van het samenwerkingsverband in onze regio.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen de komende jaren werken aan het nog beter ondersteunen van leerlingen die niet of nauwelijks onderwijs hebben genoten. Dit gaat vooral over het leren leren, dat moeilijk is voor hen. Door hier gerichter mee aan de slag te gaan, hopen we dat deze leerlingen sneller aansluiting gaan vinden in het reguliere programma.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven