<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groep 1-2: Ilze Verton ( ma,di,do,vr) en Yeliz Dogan (ma,di,wo,do,vr)
Groep 3: Mirjam van Genderen (ma,di,wo) en Lilian Heuvelman (do,vr)
Groep 4: Esmee van de Pol ( ma,di,wo,do,vr)
Groep 5: Marieke Schouten (ma,di,do) Anneke den Uijl (wo,vr)
Groep 6: Dominique van Kleij (ma, di, vrij) Janet van der Heijden (wo,do,vr)
Groep 7: Rachel Hennekes (ma,di,wo,do,vr)
Groep 8: Dane Blom (ma,di,wo,do) Janet van der Heijden (vr)
Onderwijsassistenten:
Cindy Heeres, Arnout Bongers, Emine Göker
Intern begeleiders:
Leonie Blom
In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de basis gelegd voor het verdere leren in de midden- en bovenbouw. Hier wordt aan voorwaarden gewerkt, opdat de leerlingen zich later naar vermogen kunnen ontwikkelen. Wij werken in groep 1-2 met de methode schatkist.
Kleuters leren spelenderwijs. Daar spelen wij op in door te zorgen voor uitdagend materiaal. Kleuters worden daarmee gestimuleerd om te leren. We praten veel met kinderen over allerlei onderwerpen zodat hun woordenschat wordt uitgebreid. In de onderbouwgroepen is veel ontwikkelingsmateriaal, waarmee de kinderen kunnen werken. De school gebruikt de methoden LOGO3000 en schatkist. Omdat deze methoden ook in de peuterspeelzalen wordt gebruikt, is hierdoor en goede overgang van de voorschoolse- naar de schoolse periode. De methode is opgebouwd rond een aantal thema's die in de klas duidelijk herkenbaar zijn.
In de middenbouw (groep 3 en 4) werken we verder aan de ontwikkeling van de kinderen. Door regelmatig overleg sluiten we aan op wat de kinderen in de onderbouw hebben geleerd. In groep 3 beginnen we met het aanvankelijk lezen. Hiervoor wordt gewerkt met de methode "Veilig leren lezen". We vinden het goed leren lezen belangrijk. Ook wordt in groep 3 verder gegaan met schrijven en rekenen. Onze schrijfmethode sluit aan bij de leesmethode, zodat de leerlingen direct de woordjes die ze leren lezen ook met de 'schrijfletters' leren schrijven. Voor rekenen gebruiken we de methode Pluspunt. Naast het rekenbegrip is het ook van belang dat de leerlingen veel oefenen, en dat ze een aantal zaken paraat hebben (bijv. de tafels).
In de bovenbouw wordt aangesloten op het programma uit de middenbouw. Het accent komt hierbij steeds meer te liggen op aansluiting naar het voortgezet onderwijs. Ook krijgen wereldoriëntatie, waaronder geschiedenis, natuur en techniek, aardrijkskunde/topografie meer nadruk. Ook hier willen we naast een stuk algemene ontwikkeling vooral rekening houden met de huidige maatschappij en de belangstellingswereld van de kinderen.De Verlengde schooldag
Elke donderdag hebben wij De Rijke Verlengde Schooldag "Vijfheerenlanden Verrijkt". Samen met de gemeente hebben wij, op school, een duurzaam programma neergezet om naast het reguliere curriculum ook een brede talentontwikkeling aan te bieden. Onder schooltijd krijgen alle leerlingen de gelegenheid om hun talenten te ontdekken en (verder) te ontwikkelen via activiteiten op het gebied van sport en bewegen, cultuur, gezondheid, taalontwikkeling, natuur en milieu, wetenschap en technieken. Om te blijven voldoen aan de onderwijstijd gaan wij op donderdag langer naar school, zie schooltijden.
In de bijlage vindt u het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van OBS Het Mozaïek. In dit plan staat beschreven welke zorg en ondersteuning wij onze leerlingen kunnen en willen bieden. Dit kan belangrijke informatie zijn voor het kiezen van de school die bij uw kind past.
Wat betekent het SOP voor u als ouder?U mag verwachten dat de school van uw keuze goed onderwijs verzorgt. In het SOP staat omschreven wat hieronder valt en welke extra voorzieningen de school biedt. Zo leest u bijvoorbeeld hoe het veilige klimaat op school wordt gewaarborgd, hoe rolstoelvriendelijk het schoolgebouw is, maar ook of er een hoogbegaafdheidsspecialist op school aanwezig is.
Aanvullend op het SOP willen wij nog een toelichting geven op het bieden van externe hulp onder schooltijd.
Remedial Teaching door externen onder schooltijd:
Het kan zijn dat u, als ouder, te kennen geeft de diensten van een externe remedial teacher ten behoeve van uw kind te willen inzetten. Zolang dit buiten de lestijd gebeurt, is dit de verantwoordelijkheid van de ouder zelf. Het wordt echter een andere zaak als de remedial teaching onder schooltijd zou moeten plaatsvinden. Dit kan alleen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- Er is een rapport aanwezig van de externe deskundige (orthopedagoog, onderwijskundige of psycholoog).
- De externe onderzoeker is lid van een beroepsgroep binnen zijn/haar vakgebied.
- De leerling kan niet effectief het onderwijs in de groep volgen zonder aanpak van de gerezen problematiek.
- De externe deskundige adviseert expliciet dat de extra hulp niet na schooltijd, maar tijdens de lessen dient te worden gegeven.
- De externe deskundige geeft een afgebakend tijdspad aan, zodat duidelijk wordt wanneer het effect van de extra hulp wordt geëvalueerd en de extra hulp (eventueel gefaseerd) afgebouwd dan wel verlengd kan worden.
- De hulp mag geen langdurig structureel karakter hebben.
- De remedial teacher beschikt over de juiste bekwaamheid, certificaten en/of diploma’s (LBRT gecertificeerd).
De school verwacht hiermee tegemoet te komen aan de wens van sommige ouders, zonder daarbij haar verantwoordelijkheid ten opzichte van het voor de betrokken leerling bestemde, reguliere onderwijsaanbod uit het oog te verliezen. De eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering van dit beleid ligt bij de directie van de school. Wanneer kinderen in aanmerking komen voor externe RT onder schooltijd, nemen de ouders hierover contact op met de schoolleiding.
Voor een volledig overzicht van ons schoolondersteuningsprofiel verwijzen wij naar het bijgevoegde document.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft als ambitie om de basiszorg op orde te hebben. Daarnaast willen wij passend onderwijs realiseren door kleine groepen te blijven formeren en het effectief inzetten van onderwijsassistenten. Elke leerling, met extra ondersteuningsbehoefte, zal altijd intern besproken worden of wij kunnen voorzien in de onderwijsbehoefte van de leerling.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.