Basisschool Het Mozaiek

Tiendweg 90 4142 EM Leerdam

Schoolfoto van Basisschool Het Mozaiek

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan gebeuren dat de vaste leerkracht niet voor de klas kan staan door ziekte of verlof. Doorgaans wordt een afwezige leerkracht dan vervangen door een invalleerkracht. Om zo veel mogelijk goede invalleerkrachten beschikbaar te hebben, werft O2A5 actief voor de eigen invallerspool.

Mocht er toch niet meteen een invalleerkracht beschikbaar zijn, dan zal de directie een weloverwogen keuze maken uit de volgende opties:

  • Een eventuele duo collega komt één of meerdere dagen extra;
  • Een gepensioneerde leerkracht wordt gevraagd om in te vallen;
  • Soms kunnen leerlingen ondergebracht worden in andere groepen (of dit mogelijk is, hangt bijvoorbeeld af van de groepsgrootte en het lesprogramma;
  • Wanneer er een onderwijsassistent of bekwame vierdejaars student beschikbaar is, kan deze soms de klas overnemen onder toezicht van een andere leerkracht;
  • Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, met wisselingen van invallers, kan ervoor gekozen worden de invallers te laten rouleren bij de andere groepen om meer stabiliteit te creëren.

Ongeacht welke oplossing er gekozen wordt, de kwaliteit van het onderwijs moet gegarandeerd zijn. Er kan sprake zijn van overmacht. Dan kan u gevraagd worden uw kind een dag thuis te houden. Hierover wordt u zo vroeg mogelijk geïnformeerd. Mocht u opvang voor uw kind(eren) nodig hebben en dit niet kunnen organiseren, dan zal de school in het uiterste geval voor opvang zorgen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groep 1-2: Ilze Verton ( ma,di,do,vr) en Yeliz Dogan (ma,di,wo,do,vr)

Groep 3: Mirjam van Genderen (ma,di,wo) en Lilian Heuvelman (do,vr)

Groep 4: Esmee van de Pol ( ma,di,wo,do,vr)

Groep 5: Marieke Schouten (ma,di,do) Anneke den Uijl (wo,vr) 

Groep 6: Dominique van Kleij (ma, di, vrij) Janet van der Heijden (wo,do,vr)

Groep 7: Rachel Hennekes (ma,di,wo,do,vr)

Groep 8: Dane Blom (ma,di,wo,do) Janet van der Heijden (vr)

Onderwijsassistenten:

Cindy Heeres, Arnout Bongers, Emine Göker

Intern begeleiders:

Leonie Blom 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de basis gelegd voor het verdere leren in de midden- en bovenbouw. Hier wordt aan voorwaarden gewerkt, opdat de leerlingen zich later naar vermogen kunnen ontwikkelen. Wij werken in groep 1-2 met de methode schatkist.

Kleuters leren spelenderwijs. Daar spelen wij op in door te zorgen voor uitdagend materiaal. Kleuters worden daarmee gestimuleerd om te leren. We praten veel met kinderen over allerlei onderwerpen zodat hun woordenschat wordt uitgebreid. In de onderbouwgroepen is veel ontwikkelingsmateriaal, waarmee de kinderen kunnen werken. De school gebruikt de methoden LOGO3000 en schatkist. Omdat deze methoden ook in de peuterspeelzalen wordt gebruikt, is hierdoor en goede overgang van de voorschoolse- naar de schoolse periode. De methode is opgebouwd rond een aantal thema's die in de klas duidelijk herkenbaar zijn.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de middenbouw (groep 3 en 4) werken we verder aan de ontwikkeling van de kinderen. Door regelmatig overleg sluiten we aan op wat de kinderen in de onderbouw hebben geleerd. In groep 3 beginnen we met het aanvankelijk lezen. Hiervoor wordt gewerkt met de methode "Veilig leren lezen". We vinden het goed leren lezen belangrijk. Ook wordt in groep 3 verder gegaan met schrijven en rekenen. Onze schrijfmethode sluit aan bij de leesmethode, zodat de leerlingen direct de woordjes die ze leren lezen ook met de 'schrijfletters' leren schrijven. Voor rekenen gebruiken we de methode Pluspunt. Naast het rekenbegrip is het ook van belang dat de leerlingen veel oefenen, en dat ze een aantal zaken paraat hebben (bijv. de tafels).

In de bovenbouw wordt aangesloten op het programma uit de middenbouw. Het accent komt hierbij steeds meer te liggen op aansluiting naar het voortgezet onderwijs. Ook krijgen wereldoriëntatie, waaronder geschiedenis, natuur en techniek, aardrijkskunde/topografie meer nadruk. Ook hier willen we naast een stuk algemene ontwikkeling vooral rekening houden met de huidige maatschappij en de belangstellingswereld van de kinderen.

De Verlengde schooldag

Elke donderdag hebben wij De Rijke Verlengde Schooldag "Vijfheerenlanden Verrijkt". Samen met de gemeente hebben wij, op school, een duurzaam programma neergezet om naast het reguliere curriculum ook een brede talentontwikkeling aan te bieden. Onder schooltijd krijgen alle leerlingen de gelegenheid om hun talenten te ontdekken en (verder) te ontwikkelen via activiteiten op het gebied van sport en bewegen, cultuur, gezondheid, taalontwikkeling, natuur en milieu, wetenschap en technieken. Om te blijven voldoen aan de onderwijstijd gaan wij op donderdag langer naar school, zie schooltijden.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In de bijlage vindt u het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van OBS Het Mozaïek. In dit plan staat beschreven welke zorg en ondersteuning wij onze leerlingen kunnen en willen bieden. Dit kan belangrijke informatie zijn voor het kiezen van de school die bij uw kind past.

Wat betekent het SOP voor u als ouder?U mag verwachten dat de school van uw keuze goed onderwijs verzorgt. In het SOP staat omschreven wat hieronder valt en welke extra voorzieningen de school biedt. Zo leest u bijvoorbeeld hoe het veilige klimaat op school wordt gewaarborgd, hoe rolstoelvriendelijk het schoolgebouw is, maar ook of er een hoogbegaafdheidsspecialist op school aanwezig is.

Aanvullend op het SOP willen wij nog een toelichting geven op het bieden van externe hulp onder schooltijd.

Remedial Teaching door externen onder schooltijd:
Het kan zijn dat u, als ouder, te kennen geeft de diensten van een externe remedial teacher ten behoeve van uw kind te willen inzetten. Zolang dit buiten de lestijd gebeurt, is dit de verantwoordelijkheid van de ouder zelf. Het wordt echter een andere zaak als de remedial teaching onder schooltijd zou moeten plaatsvinden. Dit kan alleen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • Er is een rapport aanwezig van de externe deskundige (orthopedagoog, onderwijskundige of psycholoog).
  • De externe onderzoeker is lid van een beroepsgroep binnen zijn/haar vakgebied.
  • De leerling kan niet effectief het onderwijs in de groep volgen zonder aanpak van de gerezen problematiek.
  • De externe deskundige adviseert expliciet dat de extra hulp niet na schooltijd, maar tijdens de lessen dient te worden gegeven.
  • De externe deskundige geeft een afgebakend tijdspad aan, zodat duidelijk wordt wanneer het effect van de extra hulp wordt geëvalueerd en de extra hulp (eventueel gefaseerd) afgebouwd dan wel verlengd kan worden.
  • De hulp mag geen langdurig structureel karakter hebben.
  • De remedial teacher beschikt over de juiste bekwaamheid, certificaten en/of diploma’s (LBRT gecertificeerd).

De school verwacht hiermee tegemoet te komen aan de wens van sommige ouders, zonder daarbij haar verantwoordelijkheid ten opzichte van het voor de betrokken leerling bestemde, reguliere onderwijsaanbod uit het oog te verliezen. De eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering van dit beleid ligt bij de directie van de school. Wanneer kinderen in aanmerking komen voor externe RT onder schooltijd, nemen de ouders hierover contact op met de schoolleiding.

Voor een volledig overzicht van ons schoolondersteuningsprofiel verwijzen wij naar het bijgevoegde document.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft als ambitie om de basiszorg op orde te hebben. Daarnaast willen wij passend onderwijs realiseren door kleine groepen te blijven  formeren en het effectief inzetten van onderwijsassistenten. Elke leerling, met extra ondersteuningsbehoefte, zal altijd intern besproken worden of wij kunnen voorzien in de onderwijsbehoefte van de leerling.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven