Basisschool De Hobbitstee

Prinses Irenelaan 2 A 4141 ES Leerdam

  • Schoolfoto van Basisschool De Hobbitstee
  • Schoolfoto van Basisschool De Hobbitstee
  • Schoolfoto van Basisschool De Hobbitstee
  • Schoolfoto van Basisschool De Hobbitstee
  • Schoolfoto van Basisschool De Hobbitstee

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ieder jaar maken de kinderen van groep 8 een eindtoets. Vanaf 2015 biedt de overheid de scholen een centrale eindtoets aan, die rond half april zal worden afgenomen. Dit kan de centrale eindtoets van Cito zijn, maar het kan zijn dat er gekozen zal worden voor een andere eindtoets. Onze school maakt nu gebruik van de Centrale Eindtoets (Cito-eindtoets).

De eindtoets meet of het niveau dat gegeven is overeenkomt met wat leerlingen na 8 jaren basisschool moeten kennen. Tevens worden scholen mede op basis van de eindresultaten door de onderwijsinspectie beoordeeld.

Bij het maken van het advies letten we op veel verschillende onderdelen (zelfstandigheid, werkhouding, gedrag, de ontwikkeling die het kind heeft doorgemaakt, etc.). Bij de Cito-eindtoets Basisonderwijs gaat het meer om kennis en studievaardigheden. Uiteraard gebruiken ook wij de resultaten van de toets om de inhoud van ons onderwijs in de gaten te houden en te bepalen of wij onze leerlingen voldoende hebben laten presteren. De standaard score is de score (tussen 501 en 550) die jaarlijks te vergelijken is.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen werken we met toetsen in een leerlingvolgsysteem. Om leerlingen goed te blijven volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van Parnassys. Het systeem laat de ontwikkeling van een kind gedurende zijn gehele basisschoolloopbaan zien. Door landelijk genormeerde toetsen te gebruiken (CITO) is het mogelijk de vorderingen te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. Het leerlingvolgsysteem biedt ons tevens een overzicht van leerlingen die extra begeleiding, hulp of uitdaging nodig hebben. Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen, naast de toetsen die bij de methoden horen. De methode gebonden toetsen worden na ieder blok afgenomen. Wij kijken na ieder blok of de leerling zijn of haar doelen heeft behaald.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In november wordt in groep 8 een voorlopig schooladvies gegeven. Om dit advies zo goed mogelijk te onderbouwen maakt de school gebruik van:

  • Het leerlingvolgsysteem
  • Het drempelonderzoek 
  • De rapportage van de groepen 6, 7 en 8
  • De observaties van de leerling (Zien)
  • Gesprek met de intern begeleider
  • Observaties van de leerkracht
  • Gesprekken met leerling en ouder(s) en/of verzorger(s)

In november wordt een voorlopig advies gegeven aan alle ouders van de leerlingen in groep 8. Bij het maken van het advies letten we op veel verschillende onderdelen (zelfstandigheid, werkhouding, gedrag, de ontwikkeling die het kind heeft doorgemaakt, etc.). De keuze voor een school ligt bij de ouders.

In februari/maart wordt het definitieve advies gegeven. Ouders melden hun kind zelf bij de VO school aan en de leerkracht zorgt voor het onderwijskundig rapport naar de nieuwe school (VO). Na de uitslag van de CITO Eind-toets in april is het eventueel mogelijk om het advies in samenspraak bij te stellen met de leerkracht en de ouders/verzorgers. Tevens zorgt de leerkracht voor een (warme) overdracht van de leerlingen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen op De Hobbitstee leren in een prettige leeromgeving. Daarvoor zijn leerkrachten, kinderen en ouders medeverantwoordelijk en zonder de inzet van de gehele schoolbevolking zou dit niet mogelijk zijn.

Daarom spreken wij elkaar erop aan om ervoor te zorgen dat iedereen zich verantwoordelijk voelt voor dit veilige en prettige schoolklimaat. Elementen die een positieve bijdrage leveren aan het schoolklimaat in onze school zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind met plezier naar school gaat. Voor die plezierige sfeer zijn schoolregels en afspraken nodig. De leerkrachten bespreken deze regels en afspraken ieder jaar met de leerlingen. Onze schoolregels kunt u vinden in ons protocol ‘Omgang’, deze is te vinden op onze site.

Om kinderen inzicht te geven over hoe groepsprocessen verlopen wordt eveneens vanaf groep 1 t/m groep 8 gewerkt met de Kanjertraining. Deze methode is gebaseerd op de beginselen van wederzijds vertrouwen. Kanjertraining is een gedegen lesmethodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden. Met Kanjertraining hebben wij een duidelijke visie voor kinderen, leerkrachten en ouders, zodat zij zich op een positieve manier weten te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Kanjertraining kenmerkt zich door een nauwe samenwerking van ouders met leerkrachten. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We creëren oplossingen waarmee wij elkaar en de situatie recht doen. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn.

De Hobbitstee sinds schooljaar 2018-2019 een officieel erkende Kanjerschool. De kanjerafspraken die wij vanaf groep 1 met de kinderen maken zijn: We vertrouwen elkaar. We helpen elkaar. We werken samen. We hebben plezier. We doen mee. De kanjerregels vormen de basis voor het pedagogisch klimaat op onze school. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Hobbitstee heeft april 2015 de onderwijsinspectie op bezoek gehad met onderzoek Nieuwe Stijl en heeft een lovende waardering ontvangen voor de kwaliteit van het onderwijs. Van de tien indicatoren scoorde de Hobbitstee voor zeven indicatoren de hoogste waardering.

In schooljaar 2019-2020 is in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs het Peil.Schrijfvaardigheid uitgevoerd in de periode april-juli van 2019. De Hobbitstee heeft hier een goede score behaald. 

Terug naar boven