Basisschool De Hobbitstee

Prinses Irenelaan 2 A 4141 ES Leerdam

  • Schoolfoto van Basisschool De Hobbitstee
  • Schoolfoto van Basisschool De Hobbitstee
  • Schoolfoto van Basisschool De Hobbitstee
  • Schoolfoto van Basisschool De Hobbitstee
  • Schoolfoto van Basisschool De Hobbitstee

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan gebeuren dat de vaste leerkracht niet voor de klas kan staan door ziekte of verlof. Doorgaans wordt een afwezige leerkracht dan vervangen door een invalleerkracht. Om zo veel mogelijk goede invalleerkrachten beschikbaar te hebben, werft O2A5 actief voor de eigen invallerspool.

Mocht er toch niet meteen een invalleerkracht beschikbaar zijn, dan zal de directie een weloverwogen keuze maken uit de volgende opties:

  • Een eventuele duo collega komt één of meerdere dagen extra;
  • Een gepensioneerde leerkracht wordt gevraagd om in te vallen;
  • Soms kunnen leerlingen ondergebracht worden in andere groepen (of dit mogelijk is, hangt bijvoorbeeld af van de groepsgrootte en het lesprogramma;
  • Wanneer er een onderwijsassistent of bekwame vierdejaars student beschikbaar is, kan deze soms de klas overnemen onder toezicht van een andere leerkracht; 
  • Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, met wisselingen van invallers, kan ervoor gekozen worden de invallers te laten rouleren bij de andere groepen om meer stabiliteit te creëren.

Ongeacht welke oplossing er gekozen wordt, de kwaliteit van het onderwijs moet gegarandeerd zijn.

Er sprake zijn van overmacht. Dan kan u gevraagd worden uw kind een dag thuis te houden. Hierover wordt u zo vroeg mogelijk geïnformeerd. Mocht u opvang voor uw kind(eren) nodig hebben en dit niet kunnen organiseren, dan zal de school in het uiterste geval voor opvang zorgen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze website stellen onze teamleden zich aan u voor. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2

De aanpak in groep 1 en 2 verschilt van de andere groepen. Ook de inrichting van het lokaal en de manier van werken is anders. Het werken in de groepen 1 en 2 gebeurt vanuit de kring, waar kinderen elkaar vertellen wat ze beleefd hebben. Op deze manier komen er veel onderwerpen aan bod.

Ook kan er met elkaar worden gesproken naar aanleiding van een boek, verhaal of een bepaald thema. Daarnaast wordt er gespeeld en gewerkt in groepjes, aan tafels, in hoeken of op het plein.

Er wordt in grote mate aandacht gegeven aan het omgaan met elkaar (sociale vorming), je veilig voelen, gewoontevorming en regelmaat. Voor kinderen met een taalachterstand is er extra materiaal aanwezig.

Ook in de onderbouw worden de kinderen nauwgezet gevolgd. We gebruiken hiervoor KIJK! Zo zijn wij in staat de sociale, emotionele, lichamelijke en cognitieve ontwikkeling in kaart te brengen en dit te relateren aan hun leeftijd. Deze gegevens gebruikt de leerkracht om de kinderen adequaat te begeleiden en uitdaging te bieden. Bewegingsonderwijs staat dagelijks op het rooster. Dit varieert van spelen in de klas en op het schoolplein, tot het gebruik maken van allerlei toestellen in het speel- gymlokaal.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijstijd

De inspectie van het onderwijs ziet erop toe dat de scholen zich houden aan de onderwijstijden. De inspectie toetst aan de hand van de schoolgids welke onderwijstijden de school hanteert. De gang van zaken is als volgt:

  • Bij de toetsing van de schoolgidsen kijkt de inspectie hoeveel vierdaagse schoolweken de school in de groepen 3 tot en met 8 heeft ingepland. De inspectie betrekt dit aspect in het reguliere toezicht. Heeft de school meer dan zeven vierdaagse schoolweken ingeroosterd, dan wordt de school hierop aangesproken.
  • Scholen horen bij te houden hoeveel uur onderwijs een groep (leerlingencohort) in de achterliggende jaren heeft ontvangen. Zo is altijd vast te stellen hoeveel uren onderwijs nog nodig zijn om aan het minimum van 7520 uur over acht leerjaren te komen.

Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8

In de middenbouw (groep 3 en 4) werken wij verder aan de ontwikkeling van de kinderen. Door regelmatig overleg sluiten we aan op wat de kinderen in de onderbouw hebben geleerd. In groep 3 beginnen we met het aanvankelijk lezen. Hiervoor wordt gewerkt met de methode "Lijn 3".Ook wordt in groep 3 verder gegaan met schrijven en rekenen. Onze schrijfmethode sluit aan bij de leesmethode, zodat de leerlingen direct de woordjes die ze leren lezen ook met de 'schrijfletters' leren schrijven. Voor rekenen gebruiken we de methode "Pluspunt". Naast het rekenbegrip is het ook van belang dat de leerlingen veel oefenen met automatiseren, en dat ze een aantal zaken paraat hebben (bijv. de tafels). In de bovenbouw wordt aangesloten op het programma uit de middenbouw. Het accent komt hierbij steeds meer te liggen op aansluiting naar het voortgezet onderwijs. Ook krijgen wereldoriëntatie, waaronder geschiedenis, biologie, aardrijkskunde/topografie, techniek, natuurkunde enz. meer nadruk. Ook hier willen we naast een stuk algemene ontwikkeling vooral rekening houden met de huidige maatschappij en de belevingswereld van de kinderen. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op onze website vindt u het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van OBS De Hobbitstee In dit plan staat beschreven welke zorg en ondersteuning wij onze leerlingen kunnen en willen bieden. Dit kan belangrijke informatie voor u zijn bij het kiezen van de school die bij uw kind past.

Wat betekent het SOP voor u als ouder?
U mag verwachten dat de school van uw keuze goed onderwijs verzorgt. In het SOP staat omschreven wat hieronder valt en welke extra voorzieningen de school biedt. Zo leest u bijvoorbeeld hoe het veilige klimaat op school wordt gewaarborgd, hoe rolstoelvriendelijk het schoolgebouw is, maar ook of er bijvoorbeeld een hoogbegaafdheidsspecialist op school aanwezig is.

Remedial Teaching door externen onder schooltijd  

Het kan zijn dat u, als ouder, te kennen geeft de diensten van een externe remedial teacher ten behoeve van uw kind te willen inzetten. Zolang dit buiten de lestijd gebeurt, is dit de verantwoordelijkheid van de ouder zelf. Het wordt echter een andere zaak als de remedial teaching onder schooltijd zou moeten plaatsvinden. 

Dit kan alleen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan: 

  • Er is een rapport aanwezig van de externe deskundige (orthopedagoog, onderwijskundige of psycholoog). 
  • De externe onderzoeker is lid van een beroepsgroep binnen zijn/haar vakgebied. 
  • De leerling kan niet effectief het onderwijs in de groep volgen zonder aanpak van de gerezen problematiek. 
  • De externe deskundige adviseert expliciet dat de extra hulp niet na schooltijd, maar tijdens de lessen dient te worden gegeven. 
  • De externe deskundige geeft een afgebakend tijdspad aan , zodat duidelijk wordt wanneer het effect van de extra hulp wordt geëvalueerd en de extra hulp (eventueel gefaseerd) afgebouwd dan wel verlengd kan worden. De hulp mag geen langdurig structureel karakter hebben. 
  • De remedial teacher beschikt over de juiste bekwaamheid, certificaten en/of diploma’s (LBRT gecertificeerd).  

De school verwacht hiermee tegemoet te komen aan de wens van sommige ouders, zonder daarbij haar verantwoordelijkheid ten opzichte van het voor de betrokken leerling bestemde, reguliere onderwijsaanbod uit het oog te verliezen. De eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering van dit beleid ligt bij de directie van de school. Wanneer kinderen in aanmerking komen voor externe RT onder schooltijd, nemen de ouders hierover contact op met de schoolleiding. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • EDI in samenhang met de coöperatieve leerstrategieën. Hoe profiteren alle leerlingen met meer, minder of andere instructiebehoeften van de les. Recht doen aan verschillen is het uitgangspunt.
  • Inzetten op het opleiden van een rekenspecialist binnen de Hobbitstee.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma's extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. 

Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk, educatief partnerschap staat bij ons hoog in het vaandel. Wij zorgen voor een warme overdracht met de peuterspeelzaal.


Terug naar boven