Christelijke Basisschool Juliana

Koningin Emmalaan 45 4141 EA Leerdam

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Juliana
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Juliana
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Juliana
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Juliana
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Juliana

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen goed is. Hiervoor kijkt ze onder andere naar de resultaten van leerlingen op de eindtoets. Sinds 1 augustus 2020 kijkt de inspectie naar de referentieniveaus in plaats van naar de gemiddelde eindtoets-scores. De referentieniveaus worden bepaald aan de hand van de eindtoets-resultaten van een school over drie jaar. De gemiddelde referentieniveaus van de school worden hierbij vergeleken met signaleringswaarden die de inspectie heeft bepaald. Voorheen bepaalde de inspectie voor iedere soort eindtoets een ondergrens. Met referentieniveaus zijn alle scholen vergelijkbaar met elkaar en ook ten opzichte van de grenzen die de inspectie stelt.

Voor een uitleg van de referentieniveaus klik op  Wat zijn referentieniveaus?

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari nemen we de M-toetsen af, waarna in februari/maart de analyses volgen. Op basis daarvan stellen we de individuele en groepsplannen bij.

De M-toetsen zijn methode-onafhankelijke toetsen af die de kennis en vaardigheden van een leerling meet op het gebied van Nederlandse taal en rekenen en wiskunde.  (M = midden van het schooljaar)

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

- Halverwege groep 7 ontvangen ouders en leerlingen een voorlopige prognose van de uitstroom.

- In oktober wordt de B toets afgenomen, in november het Drempelonderzoek

- Eind november zijn de voorlopig adviesgesprekken met ouders en leerlingen

- Eind januari zijn de definitieve adviesgesprekken met ouders en leerlingen.

Het advies wordt bepaald door observaties leerkracht, werkhouding en inzet, resultaten van de laatste 2 jaar.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op CBS Juliana willen we dat alle kinderen zich veilig voelen en zich durven te uiten. We bieden kinderen daarvoor een structuur die zich kenmerkt door rust, regelmaat en veiligheid. Ook doen we er alles aan om kinderen hun (sociale) talenten te laten ontdekken en ontwikkelen. Zo dragen we bij aan hun ontwikkeling tot  zelfstandige, weerbare en zelfredzame mensen.

Geloof,  veiligheid en betrokkenheid zijn de belangrijkste kernwaarden als het gaat om sociale opbrengsten. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Geloof
  • Veiligheid
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Voor een overzicht van het oordeel van de inspectie voor onze stichting LOGOS klik op deze pagina.

Terug naar boven