CBS Koningin Wilhelmina

Drossaardslaan 70 4143 BD Leerdam

  • Op elk moment, van en met elkaar, jong en oud
  • Puur jezelf zijn, in goede samenwerking
  • Kwaliteit voorop, persoonlijke ontwikkeling, talenten benutten
  • Welkom in onze prachtige school. We bieden goed onderwijs in een fijne en duurzaam gebouw

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zijn trots op de resultaten die de kinderen de afgelopen jaren hebben gehaald. Deze zie je terug in de scores op en boven het landelijke gemiddelde.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari nemen we de M-toetsen af, waarna in februari/maart de analyses volgen. Op basis daarvan stellen we de individuele en groepsplannen bij.

De M-toetsen zijn methode-onafhankelijke toetsen af die de kennis en vaardigheden van een leerling meet op het gebied van Nederlandse taal en rekenen en wiskunde.  (M = midden van het schooljaar)

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies in Nederland wordt zorgvuldig en kansrijk samengesteld en omvat verschillende stappen die ouders en leerlingen informeren over het proces en de uiteindelijke beslissingen. Hieronder beschrijven wij hoe het schooladvies tot stand komt en hoe ouders en leerlingen worden geïnformeerd, rekening houdend met de gegevens die je hebt verstrekt:

Stap 1: Voorlopig schooladvies (Oktober/november, Groep 8) Naast de resultaten worden ook andere elementen meegewogen, zoals planningsvaardigheden, concentratievermogen, doorzettingsvermogen, leercurve gedurende de jaren, samenwerking, en meer. Groepsleerkrachten, de intern begeleider (ib'er) en de schooldirecteur analyseren gezamenlijk alle beschikbare informatie. Eind november worden voorlopige adviesgesprekken gevoerd met ouders en leerlingen. Daarna worden de adviezen vastgelegd in het leerlingvolgsysteem (las) dit wordt uitgelezen door het (ROD).

Stap 3: De Doorstroomtoets wordt tussen 29 januari en 18 februari afgenomen. Deze toetsen bieden aanvullende informatie over de prestaties van de leerlingen. De resultaten worden meegenomen in de overweging voor het definitieve schooladvies.

Stap 4: Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders van hun school het Definitief schooladvies. Op basis van alle beschikbare informatie. Ouders ontvangen schriftelijk het definitieve schooladvie. Hierbij wordt uitgelegd hoe het schooladvies tot stand is gekomen en welke overwegingen hebben geleid tot het definitieve advies.

Stap 5: Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school Ouders melden hun kind aan bij de school. Middelbare scholen hanteren hun eigen toelatingsprocedures en beslissen over de uiteindelijke plaatsing van de leerlingen.

Het is belangrijk om op tijd te beginnen met de oriëntatie, omdat de keuze voor een middelbare school een belangrijke beslissing is die de toekomst van het kind zal beïnvloeden.

Tijdens het eerste deel van groep 8 beginnen de meeste ouders en leerlingen vaak na te denken over de keuze voor een middelbare school. Ze kunnen beginnen met het verzamelen van informatie over scholen, zoals de schooltypen (VMBO, HAVO, VWO), de afstand tot de school, en de specifieke programma's en faciliteiten die elke school biedt. Veel middelbare scholen organiseren open dagen en voorlichtingsavonden in het najaar van groep 8. Dit is een kans voor ouders en leerlingen om scholen te bezoeken, leraren en leerlingen te ontmoeten, en meer te leren over het onderwijsaanbod. De exacte datum voor de aanmelding kan variëren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Al het leren begint met veiligheid: wanneer een kind zich veilig voelt, dan gaat het met plezier naar school en komt het tot leren. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Elk kind voelt zich veilig
  • We kijken naar elkaar om
  • Samen voor elkaar!

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven