CBS Koningin Wilhelmina

Drossaardslaan 70 4143 BD Leerdam

  • Op elk moment, van en met elkaar, jong en oud
  • Puur jezelf zijn, in goede samenwerking
  • Kwaliteit voorop, persoonlijke ontwikkeling, talenten benutten
  • Welkom in onze prachtige school. We bieden goed onderwijs in een fijne en duurzaam gebouw

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit leerkrachten, onderwijsassistenten, stagiaires, een conciërge, een administratief medewerker, vrijwilligers en de directeur. Je kind krijgt les van betrokken en deskundige medewerkers. Veel leerkrachten werken parttime. Dit betekent dat de meeste groepen (maximaal) twee leerkrachten hebben, die samen de verantwoordelijkheid hebben voor de groep

Iedereen leert
Net als de leerlingen blijven wij ons ook voortdurend ontwikkelen. We boeken goede resultaten. We onderzoeken de tussenscores heel grondig. Zo blijven we goed gekwalificeerd en bieden we up-to-date en effectief onderwijs.

Opleidingsschool
Als partnerschool van de Marnix Academie (pabo) zijn er het hele jaar door stagiairs in onze school. Ook leiden we onderwijsassistenten op vanuit het mbo. 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht afwezig is, krijgt je kind les van een vervanger. 

De KWS is aangesloten bij vervangingspool PiO/Transvita. Daarnaast kunnen we een beroep doen op eigen leerkrachten met een deeltijdcontract. In een enkel geval zullen we (delen van) groepen samenvoegen om te voorkomen dat we je kind bij ziekte van de leerkracht naar huis moeten sturen. In het uiterste geval ontkomen we daar niet altijd aan. We zorgen dat we ouders daar wel zo snel mogelijk van op de hoogte brengen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In principe werken we met homogene groepen. Waar kiezen bewust voor combinatieklassen als de leerlingaantallen of zorgverdeling daartoe verplichten. Waar mogelijk doen we dit in overleg met de ouders.
De leerkracht houdt in het lesaanbod zo veel mogelijk rekening met de verschillen tussen de leerlingen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Nieuwsgierige onderzoeker
Wij zien elke kleuter als een nieuwsgierige onderzoeker die spelend zijn wereld verkent en uitbreidt. We vinden het daarom erg belangrijk dat je kind tot spelen komt: het vrije spel, begeleid spel of een spelopdracht.

  • We zetten bij de kleuters in de eerste plaats in op beweging. Dat is gezond en stimuleert de ontwikkeling. We bieden daarom volop speelmogelijkheden, uitdagende opdrachten en nieuwe materialen.
  • We creëren in het lokaal en daarbuiten een omgeving waarin de kinderen veel kennis opdoen over de wereld om hen heen.
  • Er is ruimte voor experiment.
  • Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. Goed met jezelf en anderen omgaan en je veilig voelen zijn voorwaarden om tot leren te komen.
  • We werken we met het speciale woordenschatprogramma LOGO Digitaal.
  • We werken in projecten. Alle kleuters krijgen daarbij opdrachten die passen bij de eigen ontwikkeling. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We besteden veel aandacht aan hoofdvakken als taal, rekenen en (begrijpend) lezen. Daarmee leggen we een stevige basis. Daarnaast is er ook ruime aandacht voor creativiteit, voor leren leren en voor een goede sociaal-emotionele ontwikkeling.

Deze urenverdeling in deze tabel is een richtlijn; de leraar kan hiervan beredeneerd afwijken.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel maakt deel uit van de afspraken die we met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Driegang hebben opgesteld. We maken bewuste keuzes in welke zorg we aanbieden. Op basis van een gesprek met jullie onderzoeken we of we je kind kunnen plaatsen en de passend zorg kunnen bieden.

Dit proces stemmen wij af met ons samenwerkingsverband en met de ouders!

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zijn ons aan het orienteren op een sociaal emotionele en groepsvormende methode.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken goed samen met de SKCN. Deze organisatie biedt kinderopvang op het Noordereiland, in de nabije omgeving van de school.

Terug naar boven