IBS El Boukhari

Populierstraat 2 4142 EB Leerdam

  • De kleuters kiezen elke dag op het planbord welk werkje ze gaan doen. Het leren samenwerken vinden w
  • In onze gebedsruimte bidden de kinderen van de groepen 6 tot en met 8 elke dag het middaggebed.
  • Wij besteden aandacht verschillende islamitisch onderwerpen. Lezen is de basis!
  • De leerlingen werken met veel concreet rekenmateriaal. Dit doen we door de hele school heen.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten die recht hebben op studieverlof of op extra verlof (volgens de CAO-PO) worden door een invalleerkracht vervangen. In geval van ziekte of calamiteiten proberen we collega's zoveel mogelijk met eigen personeel te vervangen. Als vervanging niet mogelijk is, wordt een groep incidenteel opgevangen door een onderwijsassistent, of verdeeld over de andere groepen. Bij uitzondering sturen we leerlingen naar huis. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij bieden in groep 1/2 de volgende vakken aan:
- Kleutermethode (Kleuterplein)
- Klankontwikkeling (fonemisch bewustzijn en spreekbeeld)
- Woordenschat (logo3000)
- Godsdienstonderwijs

Wij houden ons aan de verplichte aantal uren per jaar die het Ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap hanteert. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wat is onderwijstijd?
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs. 

Wij bieden de volgende vakken aan:

  • Lezen (Veilig leren lezen/Estafette)
  • Begrijpend lezen (Nieuwsbegrip)
  • Taal (Staal2)
  • Rekenen/Wiskunde (Getal & Ruimte Junior)
  • Wereldoriëntatie (Naut, Meander, Brandaan)
  • Engelse taal (Take it Easy)
  • Schrijven (Pennenstreken)

Burgerschap

Ook actief burgerschap en de sociale integratie zijn wettelijk verplichte vakken. Ons onderwijs kent drie hoofddoelen: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Wij hebben onderstaande doelen verankerd in de schoolvakken:

  • Kwalificatie en Burgerschap: onze kinderen krijgen kennis en inzicht in onze samenleving en de diversiteit daarin, de werking van onze democratische rechtsstaat en de eigen rol daarin.
  • Socialisatie en Burgerschap: we geven onze leerlingen handvatten hoe zij onderdeel kunnen zijn van onze democratie en we stimuleren ze tot een vreedzame en humane houding ten opzichte van anderen en de ‘omgeving’, de wereld om hen heen.
  • Persoonsvorming en Burgerschap: reflecteren op de eigen identiteit, om betekenis te geven aan de wereld om je heen en de eigen rol daarin. En daarnaast: het is belangrijk om te bepalen hoe je je tot de ander en de wereld om je heen wilt verhouden.

Godsdienst
Vanaf de kleuters krijgt uw kind twee keer in de week godsdienstles. Hierbij gaat het om de basis van het geloof te leren. De kinderen leren over verschillende profeten. Vanaf groep 4 hebben de lessen meer diepgang. Ook maken ze een start met het leren van Alif-ba (het Arabische alfabet), om uit de Koran te kunnen lezen. Het gaat hierbij niet alleen om het kunnen lezen en het memoriseren van de Soera's, maar vooral ook om het begrijpen van de betekenis ervan. Daarnaast maken de kinderen kennis met andere wereldreligies.


Alle lessen worden gegeven vanuit de godsdienstmethode “Worden wie je bent”;
- Groep 3: Óp pad met de profeten
- Groep 4: Ik ben een moslim
- Groep 5: Het kompas van mijn leven
- Groep 6: Op pad met de profeet Mohammed
- Groep 7: Op zoek naar jezelf
- Groep 8: Bewust op reis

In groep 7 en 8 krijgen de leerlingen, op een Islamitisch verantwoorde manier, ook puberteitslessen. Deze lessen worden gescheiden gegeven. De meisjes krijgen les van een vrouwelijke leerkracht en de jongens van een mannelijke leerkracht.

Creatieve vorming – Kunst & Cultuur en Techniek
De kinderen van groep 3 t/m groep 8 genieten van creatieve lessen omtrent kunst en cultuur. De leerkrachten geven deze vakken zelf. Naast bovenstaande vakken krijgen de leerlingen gym, expressie (tekenen, handvaardigheid) en is er ruimte voor individuele belangstelling van ieder kind door hem/haar bijvoorbeeld ruimte geven een presentatie te geven over een zelfgekozen onderwerp. We hebben contacten met de cultuursector van Leerdam. Jaarlijks worden er verschillende activiteiten georganiseerd bv.: het bijwonen van een toneelvoorstelling. 

Huiswerk

De kinderen van onze school krijgen huiswerk mee. Het betreft meestal een (extra) verwerking van de lesstof van school of leerstof. Wij houden ons aan de verplichte aantal uren per jaar die het Ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap hanteert.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Over het algemeen komt een kind in groep 1 voor het eerst naar school. Het is een grote overgang van huis naar school. Sommige kinderen zijn van te voren naar de peuterspeelzaal of naar een kinderdagverblijf geweest; dan is de overgang kleiner.

We hechten er waarde aan dat uw kind eerst mag komen wennen op school, voordat hij of zij vier jaar wordt. Deze wendagen worden in overleg met u en de leerkracht van uw zoon of dochter afgestemd. Wij hebben gemerkt dat het erg prettig is, als het u in ieder geval de eerste week zou lukken om uw zoon of dochter zelf naar school te brengen – ook als uw zoon of dochter daarna zelfstandig gebruik maakt van het busvervoer.

Alle kinderen worden in de Nederlandse taal aan gesproken. Uit onderzoek is gebleken dat een kind heel goed tweetalig opgevoed kan worden. Een kind dat zijn of haar ‘thuistaal’ goed beheerst, zal ook de 2e taal (in dit geval het Nederlands), goed gaan beheersen.

U heeft eerder gelezen dat u voor ons een belangrijke partner bent – ook voor de ontwikkeling van uw kind. Er worden met regelmaat koffieochtenden georganiseerd om u op de hoogte brengen van bijvoorbeeld het lesaanbod en hoe u een actieve bijdrage kunt leveren aan de (taal)ontwikkeling van uw kind.   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school wil zich verder ontwikkelen op het gebied van passend onderwijs, interventies op maat bieden, het EDI-instructiemodel en het woordenschatonderwijs. Onze ambities zijn opgenomen in onze school- en jaarplannen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op de El Boukhari ontwikkelen jonge kinderen zich door middel van spel. In het themagebonden aanbod wordt de sociaal-maatschappelijke werkelijkheid de school binnengehaald of buiten de klas opgezocht. Leerkrachten volgen de ontwikkeling van het kind door observaties en meespelen en registreren dit in kindvolgsysteem Kleuter in Beeld. Daarnaast zorgen de leerkrachten voor een rijke leeromgeving, waarbij een balans is tussen beredeneerd aanbod en autonomie voor de leerling. Spel is de drager van de ontwikkeling. In het spel kan het kind laten zien waar het in zijn/haar ontwikkeling is. De leerkracht stemt daar op af en komt met een beredeneerd aanbod om het kind verder te helpen in zijn of haar ontwikkeling. Niet al het leren komt door spel. Sommige vaardigheden moeten expliciet worden aangeleerd. We doen veel voor, modellen, oefenen en spelen het geleerde dan weer in spel uit. Denk daarbij aan hoe maak in een kwast schoon na het verven, hoe vraag ik of ik mee mag spelen etc. De kleutergroepen zijn bewust homogeen gegroepeerd.

Terug naar boven