El Boukhari

Populierstraat 2 4142 EB Leerdam

  • In onze schoolbieb staan allerlei boeken met verschillende genres. Er zijn werkplekjes waar de kinderen alleen of samen kunnen werken.
  • Wij besteden aandacht verschillende islamitisch onderwerpen. We lezen namelijk regelmatig voor uit deze prachtige boeken.
  • In onze gebedsruimte bidden de kinderen van de groepen 6 tot en met 8 elke dag het middaggebed.
  • De kleuters kiezen elke dag op het planbord welk werkje ze gaan doen. Het leren samenwerken vinden we als school ook erg belangrijk.
  • De leerlingen werken met veel concreet rekenmateriaal. Dit doen we door de hele school heen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen in groep 8 nemen deel aan de landelijk digitale eindtoets Route 8. Hiermee toetsen we de domeinen taal en rekenen opgedeeld in verschillende deeltoetsen. Daarnaast kijken we of het gegeven schooladvies inderdaad passend is bij het kind.

Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschooltijd tenminste zouden moeten beheersen. Zo hebben al onze leerlingen op het gebied van lezen en taalverzorging 1F niveau gehaald. 
Op het gebied van rekenen zien we dat een kleine 80% 1F niveau haalt en ruim 20% nog niet.

Kijkend naar de resultaten van de landelijke eindtoets zien we dat de leerlingen van El Boukhari de afgelopen vier jaar een terugval laten zien. Het komend schooljaar zetten wij verder in op het verbeteren van de basisvaardigheden van onze leerlingen. Dit doen wij door onderzoek te doen naar literatuur, relevante informatie wat betrekking heeft op het rekenonderwijs. Leergemeenschap rekenen vertaalt dit via het principe binnen- en buitenkring naar het team. Het opleiden van een rekenspecialist hoort bij onze ambities.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling kinderen doormaken, nemen we regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van kinderen in een betreffende vak in kaart brengen.
Deze resultaten brengen we in kaart door middel van:
- Waarnemen dmv cito/methodetoetsen/observaties
- Begrijpen dmv groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen of als het nodig is externen
- Plannen dmv groepsaanpak of individuele handelingsplannen
- Realiseren dmv plan uitvoeren en evalueren 

Dit hele proces wordt bewaakt door de intern begeleiders. De resultaten van de groep en de ontwikkeling van elke individuele leerling worden zowel door de leerkracht als de intern begeleider gevolgd en samen besproken. Indien de resultaten, de werkhouding of de wijze waarop een leerling zich sociaal-emotioneel ontwikkelt  daar aanleiding toe geven wordt de begeleiding binnen de mogelijkheden aangepast. Steeds zal dit met de ouders worden besproken. Deze gegevens worden in Parnassys, ons administratiesysteem, vastgelegd.  


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt zorgvuldig geformuleerd, door een team van leerkrachten uit groep 7 en 8, intern begeleider en directeur. Dit proces start in groep 6, waar een pré-advies gegeven wordt. De El Boukhari heeft door middel van de schoolloopbaan een goed inzicht gekregen in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Daarbij zijn niet alleen leerprestaties, maar ook de motivatie, belangstelling en inzet van het kind van belang. Indien advies van de basisschool en de uitslag van de eindtoets beide positief zijn voor een bepaald schooltype zal een leerling zeker worden toegelaten. In andere gevallen zal een toelatingscommissie (van het VO) beslissen. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Hierbij zijn onder andere de volgende vaardigheden belangrijk: samenwerken, ruzie oplossen en zelfredzaamheid. Door deze vaardigheden waarborgen we de veiligheid op school, verbeteren de leerprestaties en kunnen de kinderen op een positieve manier deelnemen aan de maatschappij.

Onze kernwaarden uit de visie sociale opbrengsten zijn:
- identiteit
- veiligheid en respect
- verantwoordelijkheid

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Identiteit
  • Veiligheid en Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft op 22 mei jl. een onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs uitgevoerd. We zijn op alle standaarden onderzocht.

Voor de standaard :

OP2: Zicht op ontwikkeling en begeleiding
OP3: Pedagogisch-didactisch handelen
SK1: Visie, ambities en doelen
SK2: Uitvoering en kwaliteitscultuur

hebben wij een herstelopdracht gekregen. We hebben een jaar de tijd om dit te verbeteren. Hiervoor hebben wij een verbeterplan opgesteld. In het voorjaar van 2024 komt de inspectie opnieuw langs om te beoordelen. 

Terug naar boven