El Boukhari

Populierstraat 2 4142 EB Leerdam

  • In onze schoolbieb staan allerlei boeken met verschillende genres. Er zijn werkplekjes waar de kinderen alleen of samen kunnen werken.
  • Wij besteden aandacht verschillende islamitisch onderwerpen. We lezen namelijk regelmatig voor uit deze prachtige boeken.
  • In onze gebedsruimte bidden de kinderen van de groepen 6 tot en met 8 elke dag het middaggebed.
  • De kleuters kiezen elke dag op het planbord welk werkje ze gaan doen. Het leren samenwerken vinden we als school ook erg belangrijk.
  • De leerlingen werken met veel concreet rekenmateriaal. Dit doen we door de hele school heen.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten die recht hebben op studieverlof of op extra verlof (volgens de CAO-PO) worden door een invalleerkracht vervangen. In geval van ziekte of calamiteiten proberen we collega's zoveel mogelijk met eigen personeel te vervangen. Als vervanging niet mogelijk is, wordt een groep incidenteel opgevangen door een onderwijsassistent, of verdeeld over de andere groepen. Bij uitzondering sturen we leerlingen naar huis. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij bieden in groep 1/2 de volgende vakken aan:
- Kleutermethode (Kleuterplein)
- Klankontwikkeling (fonemisch bewustzijn en spreekbeeld)
- Woordenschat (logo3000)
- Godsdienstonderwijs

Over het algemeen komt een kind in groep 1 voor het eerst naar school. Het is een grote overgang van huis naar school. Sommige kinderen zijn van te voren naar de peuterspeelzaal of naar een kinderdagverblijf geweest; dan is de overgang kleiner. We hechten er waarde aan dat uw kind eerst mag komen wennen op school, voordat hij of zij vier jaar wordt. Deze wendagen worden in overleg met u en de leerkracht van uw zoon of dochter afgestemd. Als uw kind een maand voor de zomervakantie of in de zomervakantie vier wordt dan mag uw kind na de zomervakantie meteen op school starten.
Alle kinderen worden in de Nederlandse taal aan gesproken. Uit onderzoek is gebleken dat een kind heel goed tweetalig opgevoed kan worden. Een kind dat zijn of haar ‘thuistaal’ goed beheerst, zal ook de 2e taal (in dit geval het Nederlands), goed gaan beheersen. U heeft eerder gelezen dat u voor ons een belangrijke partner bent – ook voor de ontwikkeling van uw kind. Er worden met regelmaat koffieochtenden georganiseerd om u op de hoogte brengen van bijvoorbeeld het lesaanbod en hoe u een actieve bijdrage kunt leveren aan de (taal)ontwikkeling van uw kind.
Binnen de kleutergroepen werken wij met thema's vanuit Kleuterplein. Dit zijn thema’s die dicht bij de belevingswereld van de kinderen staan en waarvan het lesaanbod de rode draad weergeeft van de te behalen doelen. Bij elk thema leren de kinderen nieuwe woorden, nieuwe rekenactiviteiten en spelactiviteiten. Ook de sociaal emotionele ontwikkeling vormt een belangrijk onderdeel van de lessen. Als uw zoon of dochter ’s morgens de klas in komt, kan hij zij op de ‘dagritmekaartjes’ zien wat we die dag gaan doen.
Wij starten de ochtend altijd eerst met een gezamenlijke dua en een koranrecitatie. Daarna start de eerst kringactiviteit met een kringgesprek, een prentenboek, of een versje of liedje. Na de kring, gaan de kinderen ‘spelend werken’ in bijvoorbeeld de huishoek, de bouwhoek, de computerhoek, de schrijfhoek, etc. De ‘hoeken’ zijn vaak ingericht passend bij het thema van die periode.
Als de kinderen aan het werk zijn, verzorgt de leerkracht instructie aan een klein groepje kinderen. Dit groepje wisselt steeds; de instructie is afgestemd op de ontwikkelingsbehoefte van uw kind en wordt vormgeven vanuit taal- of rekenactiviteiten of motorische activiteiten.
De kleuters krijgen twee keer per week een half uur godsdienstles van onze godsdienstleerkracht. Bij de kleuters gaat het om de basis van het geloof leren. De kinderen leren op speelse wijze over verschillende onderwerpen. Denk aan: de vijf zuilen van de islam, de woedoe en het gebed en leren hun eerste Soera. Alle lessen worden gegeven vanuit de godsdienstmethode “Worden wie je bent”; Het thema in groep 1/2 is: Islam leren met plezier.
Wij hechten ook waarde aan de lichamelijke ontwikkelingen van uw kind. Bewegen is belangrijk voor kinderen. De kinderen spelen buiten en in de speelzaal van de school. Daar staan grote materialen zoals een klimrek en een glijbaan, maar ook kleine materialen zoals hoepels en ballen. Voor de lessen in de speelzaal hebben de kinderen gymschoenen (graag met sluiting die de kinderen zelf open en dicht kunnen doen, bijvoorbeeld een klittenbandsluiting) en een T-shirt nodig. Beiden voorzien van hun naam.

Wij houden ons aan de verplichte aantal uren per jaar die het Ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap hanteert. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wat is Onderwijstijd?
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs. 

De groepen 3 t/m 8

Leesonderwijs
Voor het aanvankelijk lezen, werken wij in groep 3 met de taalleesmethode Veilig Leren Lezen. Deze methode heeft een opbouw waarbij de kinderen zowel ‘instructie gebonden werken’ als ook een grote mate van zelfstandigheid kunnen hebben. Daarmee kunnen wij tegemoet komen aan de ontwikkelingsbehoefte van uw kind. In groep 3 werken de leerkrachten veel volgens het bewegend leren principe. De kinderen leren onderdelen van lezen en rekenen door middel van spelen en bewegen. Na afronding van dit aanvankelijk lezen, volgt het voortgezet technisch lezen (groep 4 tot en met groep 8). Hierbij staat een goede beheersing van leestechniek centraal. Deze leestechniek is essentieel bij alle andere vakken. Voor het technisch lezen gebruiken wij de methode ‘Estafette’. We houden de leesvorderingen van uw kind zeer nauwkeurig bij met behulp van het protocol ‘dyslexie’. Dit protocol bevat twee toets momenten per jaar. Op deze manier zien wij tijdig of uw kind extra hulp nodig heeft. Uiteraard bent u hier als ouder dan van op de hoogte. Vanaf groep 4 (na de wintervakantie) gaan de kinderen ‘begrijpend lezen’. Ook dit is een cruciaal onderdeel voor een adequate ontwikkeling van alle andere vakken. Wij werken met de methode ‘Nieuwsbegrip’. Middels een computerprogramma kunt u uw zoon of dochter hier ook thuis mee laten oefenen; wij raden dit heel sterk aan. Wat op school digitaal geoefend wordt, kan ook thuis verder uitgewerkt worden. De leerkracht kan op school controleren hoe er thuis gewerkt is. We besteden bij begrijpend lezen ook veel aandacht aan het onderdeel woordenschat. Ze krijgen de kinderen elke week een woordenschatles die betrekking heeft op het onderwerp wat centraal staat. 

Taalonderwijs
Groep 3 werkt met Veilig Leren Lezen en vanaf groep 4 werken wij met de methoden Staal. Taal is een belangrijk communicatie middel; voor de ontwikkeling van uw kind is zijn/haar woordenschat essentieel. Hoe groter de woordenschat hoe makkelijker de communicatie met anderen verloopt en hoe meer rendement uw zoon of dochter kan behalen binnen de andere vakken. Spelling valt ook onder de methode Staal. De lessen worden gegeven volgens de stappen van EDI.

Rekenonderwijs
Rekenen wordt in de onderbouw aangeboden als beginnende gecijferdheid. Een belangrijke fase, omdat het kind hierbij leert dat er getallen zijn en dat ze een waarde hebben en dat er meer en minder is. Vanaf groep 3 wordt gestart met de methode Getal en Ruimte Junior. Dit is een realistische rekenmethode en dat betekent dat veel rekenvraagstukken in de alledaagse werkelijkheid van uw zoon of dochter worden geplaatst. Ook kenmerkt de methode zich door veel interactie tussen de leerkracht en de kinderen, hetgeen belangrijk is om handige oplossingsstrategieën uit te wisselen. We werken op de El Boukhari veel met concreet materiaal, omdat sommige kinderen de stap van concreet naar abstract nog moeilijk vinden. De lessen worden gegeven volgens de stappen van EDI.

Schrijfonderwijs
Wij gebruiken op school de methode Pennenstreken. In groep 3 gaan de kinderen verder/of starten met het schrijven en lezen van letters. Schrijven als vak, blijft een onderdeel van het dagprogramma van de kinderen tot en met groep 8.

Wereldoriëntatie
Een belangrijk gegeven bij dit vak is om met interesse de wereld om ons heen te analyseren, met daarbij de ontwikkeling van het kritisch denken, de ontwikkeling van een houding van de juiste zorg voor jezelf en de mensen, dieren en dingen om je heen. Wereldoriëntatie is in de kleuterbouw een samenvoeging van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en natuurkunde. Vanaf groep 3 werken wij met de methode Naut, Meander en Brandaan. Met de methode Naut Meander en Brandaan ontdekken de leerlingen de samenhang tussen aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek en krijgt wereldoriëntatie betekenis.

Actief Burgerschap & sociale integratie
Ook actief burgerschap en de sociale integratie zijn wettelijk verplichte vakken. Ons onderwijs kent drie hoofddoelen: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Wij hebben onderstaande doelen verankerd in de schoolvakken:
- Kwalificatie en Burgerschap: onze kinderen krijgen kennis en inzicht in onze samenleving en de diversiteit daarin, de werking van onze democratische rechtsstaat en de eigen rol daarin.
- Socialisatie en Burgerschap: we geven onze leerlingen handvatten hoe zij onderdeel kunnen zijn van onze democratie en we stimuleren ze tot een vreedzame en humane houding ten opzichte van anderen en de ‘omgeving’, de wereld om hen heen.
- Persoonsvorming en Burgerschap: reflecteren op de eigen identiteit, om betekenis te geven aan de wereld om je heen en de eigen rol daarin. En daarnaast: het is belangrijk om te bepalen hoe je je tot de ander en de wereld om je heen wilt verhouden.

Engels
Vanaf groep 6 maken de kinderen kennis met Engels. Hiervoor gebruiken wij de methode Take it easy. De leerstof voor het basisonderwijs sluit naadloos aan op de leerstof voor het voortgezet onderwijs. De herkenbaarheid zorgt voor zekerheid en zelfvertrouwen bij de kinderen. Door écht Engels, in herkenbare situaties voor de kinderen, vergroten ze hun spreekvaardigheid en communiceren ze vol zelfvertrouwen moeiteloos in het Engels.

Godsdienstonderwijs
De kinderen in groep 3 krijgt twee keer in de week een half uur godsdienstles. Hierbij gaat het om de basis van het geloof te leren. De kinderen leren over verschillende profeten.
Vanaf groep 4 krijgen de kinderen twee keer in de week 45 minuten godsdienstles. Deze lessen hebben meer diepgang. Ook maken ze een start met het leren van Alif-ba (het Arabische alfabet), om uit de Koran te kunnen lezen. Het gaat hierbij niet alleen om het kunnen lezen en het memoriseren van de Soera's, maar vooral ook om het begrijpen van de betekenis ervan. Daarnaast maken de kinderen kennis met andere wereldreligies.

Alle lessen worden gegeven vanuit de godsdienstmethode “Worden wie je bent”;
- Groep 3: Óp pad met de profeten
- Groep 4: Ik ben een moslim
- Groep 5: Het kompas van mijn leven
- Groep 6: Op pad met de profeet Mohammed
- Groep 7: Op zoek naar jezelf
- Groep 8: Bewust op reis

In groep 7 en 8 krijgen de leerlingen, op een Islamitisch verantwoorde manier, ook puberteitslessen. Deze lessen worden gescheiden gegeven. De meisjes krijgen les van een vrouwelijke leerkracht en de jongens van een mannelijke leerkracht.

Creatieve vorming – Kunst & Cultuur en Techniek
De kinderen van groep 3 t/m groep 8 genieten van creatieve lessen omtrent kunst en cultuur. De leerkrachten geven deze vakken zelf. Naast bovenstaande vakken hebben de kinderen gym (twee uur per week), expressie (tekenen, handvaardigheid) en is er ruimte voor de individuele belangstelling van ieder kind door hem/haar bijvoorbeeld ruimte geven een presentatie te geven over een zelfgekozen onderwerp. We hebben contacten met de cultuursector van Leerdam. Jaarlijks worden er verschillende activiteiten georganiseerd bijvoorbeeld: het bijwonen van een toneelvoorstelling. 

Huiswerk
De kinderen van onze school krijgen huiswerk mee. Het betreft meestal een (extra) verwerking van de lesstof van school of leerstof. 

Wij houden ons aan de verplichte aantal uren per jaar die het Ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap hanteert. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In dit document staat beschreven welke ondersteuning wij als school kunnen bieden aan uw kind.  Het basisonderwijs moet zijn uiterste best doen zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs te geven zodat ze niet naar speciale scholen verwezen hoeven te worden. El Boukhari heeft in het schoolondersteuningsprofiel aangegeven zich te specialiseren op het differentiëren voor zowel de zwakke als sterke leerlingen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren willen we insteken op de kwaliteit van leerkrachten. Wij geloven erin dat de basis van goed onderwijs bij de leerkracht ligt. 

- Wij streven naar gediplomeerde leerkrachten in alle groepen

- Alle leerkrachten werken met een ontwikkelingsplan. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op de El Boukhari ontwikkelen jonge kinderen zich door middel van spel. In het themagebonden aanbod wordt de sociaal-maatschappelijke werkelijkheid de school binnengehaald of buiten de klas opgezocht.
Leerkrachten volgen de ontwikkeling van het kind door observaties en meespelen en registreren dit in kindvolgsysteem KLEUTER IN BEELD.
Daarnaast zorgen de leerkrachten voor een rijke leeromgeving, waarbij een balans is tussen beredeneerd aanbod en autonomie voor de leerling. Spel is de drager van de ontwikkeling. In het spel kan het kind laten zien waar het in zijn/haar ontwikkeling is. De leerkracht stemt daar op af en komt met een beredeneerd aanbod om het kind verder te helpen in zijn of haar ontwikkeling. Niet al het leren komt door spel. Sommige vaardigheden moeten expliciet worden aangeleerd. We doen veel voor, modellen, oefenen en spelen het geleerde dan weer in spel uit. Denk daarbij aan hoe maak in een kwast schoon na het verven, hoe vraag ik of ik mee mag spelen etc. De kleutergroepen zijn bewust homogeen gegroepeerd.

Terug naar boven