SWS De Leenstertil

R. Ritzemastraat 2a 9965 TD Leens

  • Schoolfoto van SWS De Leenstertil
  • Schoolfoto van SWS De Leenstertil
  • Schoolfoto van SWS De Leenstertil
  • Schoolfoto van SWS De Leenstertil
  • Schoolfoto van SWS De Leenstertil

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van onze school op het gebied van rekenen, taal en lezen zijn goed. Bijna alle leerlingen halen op alle vakgebieden het fundamentele niveau en het streefniveau wordt ook door bijna 60% van de leerlingen behaald. De norm voor onze school wat betreft het streefniveau ligt net boven de 45%. Op taal en lezen zijn de resultaten van onze leerlingen wel beter dan op rekenen. Daarom proberen we op dit moment ons meer aandacht te besteden aan het rekenonderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de toetsen die bij de methoden horen nemen we tweemaal per jaar een methode-onafhankelijke toets af voor lezen, taal/spelling rekenen/wiskunde. In groep 1 & 2 registreren we hun ontwikkeling in het leerlingvolgsysteem van het digikeuzebord.

We bespreken de resultaten in het team en verwerken die vervolgens in groep- en individuele plannen voor de komende periode. 

Veel meer informatie over hoe leerlingen ondersteund worden in het behalen van tussenresultaten vindt u op onze website.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op basis van het verloop van de schoolloopbaan wordt in groep 7 en begin januari in groep 8 met kinderen en hun ouders een voorlopig schooladvies besproken. Voor het geven van het advies wordt gebruik gemaakt van de Plaatsingswijzer. In groep 8 maken de leerlingen vanaf het schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets (voorheen de eindtoets). Daarna wordt het advies definitief gemaakt (uiterlijk 24 maart). Laat de doorstroomtoets een hoger eindresultaat zien dan wordt het advies aangepast. School mag alleen van bijstelling afzien als zij goed kan motiveren waarom bijstelling niet in het belang van de leerling is. Ouders melden hun kind eind maart (tussen 25 en 31 maart) aan bij een school voor voortgezet onderwijs naar keuze.  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

SWS De Leenstertil is in augustus 2020 gestart als samenwerkingsschool na een fusie van een openbare en een protestant-christelijke school. De leerling- en ouderpopulatie is dus gemêleerd wat betreft levensbeschouwelijke achtergrond. Ook sociaal-economisch zijn er aanzienlijke verschillen. We zien zowel kinderen van gezinnen die van oorsprong uit het gebied komen als gezinnen die van elders komen, maar weinig variatie in etniciteit. Dat vraagt enerzijds om aandacht voor het leren kennen van 'de ander', voor leren samenwerken met iemand die een beetje anders is dan jij. Anderzijds vraagt het om het leren kennen en positioneren van jezelf in de nabije omgeving, maar ook in groter verband, leren om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen ontwikkeling maar ook voor de ander en de wereld om je heen.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen in jezelf/de ander
  • Kunnen samenwerken
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven