Basisschool De Handpalm - school met de Bijbel

Prins Bernhardstraat 3 9965 RA Leens

  • Basisschool De Handpalm... waar we samen Geloven in groei en bloei.
  • We maken gebruik van moderne methodes. Er is een balans tussen werken op papier en digitaal verwerken.
  • Het onderling samenwerken tussen en kinderen en teamleden vinden we belangrijk. Ouders zien we daarin als een belangrijke partner.
  • We wisselen het methodisch werken af met het thematisch werken.

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Handpalm bestaat uit 14 enthousiaste meesters en juffen. Zo hebben we een directeur en een intern begeleider (IB). De IB-er is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg op school. Ook hebben we drie onderwijsassistenten die extra begeleiding verzorgen aan leerlingen binnen en buiten de klas. De gymlessen worden vanaf groep 1 gegeven door een vakleerkracht gymnastiek. Een vaste vrijwilliger voert conciërgetaken uit. Verder hebben we nog een administratief medewerkster en een schoonmaakster. We geven stagiaires graag de ruimte om ervaring op te doen in het onderwijs. Dit schooljaar verwelkomen we twee stagiaires van de Pabo, waaronder een LIO-stagiaire.

Hoe wordt vervanging geregeld?

Er is bovenschools een coördinator die de vervanging regelt. Mocht er niemand beschikbaar zijn, dan doen we alle moeite om de groep intern op te vangen zodat ze niet naar huis hoeven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren voornamelijk tijdens spel. In groep 1/2 werken we veelal vanuit thema's die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Binnen deze thema's wordt uitgebreid aandacht besteed aan de taal- en rekenontwikkeling. Ook de motorische - , sociaal-emotionele - en kunstzinnige ontwikkeling komen aan bod. Door middel van leerdoelen bekijken we hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. De leerdoelen worden halfjaarlijks geëvalueerd. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We houden ons aan de wettelijke voorschriften voor de onderwijstijd. Ieder jaar maken we een vakantierooster waarin de vrije dagen, de schooluren en de marge-uren staan. Vanaf groep 3 wordt er meer dan 50% van de onderwijstijd besteed aan rekenen en taal. Onder taal vallen de taalgebieden spelling, taal, technisch lezen en begrijpend lezen. Tijdens de reken- taal- spelling- en begrijpend lezen lessen staat het werken volgens het EDI (expliciete directe instructie) centraal. Dit houdt in dat de leerkracht instructie geeft over de nieuwe lesstof en dat de leerlingen dit begeleid gaan inoefenen.  

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Handpalm heeft een intern begeleider die één dag in de week aanwezig is. Daarnaast is er een bovenschoolse orthopedagoog beschikbaar. Er is een onderwijsassistent op vijf dagen aanwezig om leerlingen, individueel of in kleine groepjes, te ondersteunen in hun leerproces. 

Verschillende leerkrachten hebben een coördinerende taak m.b.t. rekenen, taal en lezen en/of gedrag.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door middel van diverse scholingen blijft het team zich ontwikkelen om voor alle leerlingen een passende plek te kunnen bieden. Op dit moment werkt de school aan het verrijken van de leerlijn leren leren. Op deze manier willen we leerlingen executieve vaardigheden aanleren. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er vindt een warme overdracht plaats als een leerling van de peuterspeelzaal overgaat naar onze school. Daarnaast volgen wij de leerlingen zelf op het gebied van taal, rekenen, motoriek en spel door middel van ons leerlingvolgsysteem 'Leerlijnen jonge kind' in ParnasSys. Er wordt thematisch gewerkt aan doelen die de brede ontwikkeling van leerlingen stimuleren.

Terug naar boven