Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Onze kleuters mogen nog echt kleuter zijn. Wij houden rekening met het ontwikkelingsniveau van de kinderen. We willen deze ontwikkeling stimuleren door het aanbieden van een leerrijke omgeving. Er wordt samen gespeeld en er zijn dagelijks gerichte taal- en rekenactiviteiten. We geven inhoud aan de Christelijke identiteit door middel van Trefwoord. Net als de rest van de school werken we ook bij de kleuters aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap met hulp van verschillende methodes.
Bepaalde vakken worden in samenhang gegeven en zijn opgenomen onder andere vakken. Een voorbeeld is burgerschapsvorming. Dit komt aan bod bij o.a. levensbeschouwing, maar ook bij wereldoriëntatie en op andere momenten in de lessen. We proberen onze lessen zo aantrekkelijk mogelijk en gevarieerd aan te bieden. Kinderen leren met plezier!
Het invullen van de extra ondersteuning vindt plaats onder regie van de intern begeleider. De stichting heeft een aantal orthopedagogen in dienst. Een van de orthopedagogen heeft op vaste momenten en evt. op afroep overleg met de school in het kader van consultatie. Daarnaast hebben we korte lijntjes met de hulpverlenende instanties.
De begeleiding van leerlingen begint in de klas. De leerkrachten zijn goed toegerust om in de klas de nodige hulp en ondersteuning te bieden. Daarnaast is er buiten de groep extra ondersteuning mogelijk door de inzet van onderwijsassistenten en leerkrachten. We hebben een full-time onderwijsassistent en drie dagen ondersteuning in de school. Ook op het gebied van meerkunners bieden we die extra ondersteuning. In de MIKADO-klas wordt kinderen die meer kunnen extra uitgedaagd.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De extra ondersteuning proberen we zoveel mogelijk binnen de groep te laten plaatsvinden. We blijven ons ontwikkelen en scholen, zodat we de expertise op de vakgebieden kunnen inzetten voor de leerlingen.
Onze school zet in op effectief samenwerken met voorschoolse voorzieningen. Deze samenwerking is in eerste instantie gericht op informatie-uitwisseling over leerlingen die naar ons doorstromen en het realiseren van een doorgaande leerlijn.
Daarnaast werken we samen met vervolgscholen (ook bij een tussentijds vertrek). In alle gevallen betrekken we de ouders bij deze overgang van hun kind (voorschool – school; school – voortgezet onderwijs; school – andere school). Met betrekking tot leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte werken we samen met het samenwerkingsverband en met overige partners. We zijn op dit moment in de beginfase van het onderzoek naar een intensievere samenwerking met alle partners in ons gebouw.
Bij de kleuters maken we daarnaast gebruik van het registratieprogramma 'Mijn kleutergroep'. Hierin wordt per leerling het ontwikkelingsniveau bijgehouden en worden de vervolgstappen bepaald.