cbs Van Panhuys

de Knip 1 C 9351 XZ Leek

  • In gebouw de Violier is onze school cbs Van Panhuys samen met obs de Hasselbraam en SKSG de Vlindertuin gehuisvest.
  • Een plek om samen te werken, te spelen en te leren.
  • Wij beschikken over een inpandige sporthal
  • De leerpleinen zijn plekken waar je in kleine groepen kunt leren en werken. Na schooltijd zijn ze in gebruik door de sksg.
  • Samen met de ouders van hebben we de schoolbibliotheek ingericht. Kinderen kunnen dagelijks hun boek ruilen. Lezen is een feest!

Het team

Toelichting van de school

Schoolteam

Het team bestaat uit 23 leerkrachten, een zorgspecialist (IB-er), een lerarenondersteuner, een vakleerkracht gymnastiek, een conciërge, een administratief medewerker en een directeur.

We zijn opleidingsschool voor de PABO en dat betekent dat we jaarlijks veel extra handen in de groepen hebben van stagiaires en externe ondersteuners. We geven graag het vak van leraar door aan de nieuwe generatie en zijn ook goed op de hoogte van de vernieuwingen en de ontwikkelingen in het onderwijs; We hebben een lerend team.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van ziekte of verlof van de leerkracht(en), wordt er eerst bekeken of een leerkracht binnen het team kan vervangen. Eventueel wordt er een invaller uit de invalpool gevraagd. Indien er geen invaller beschikbaar is, worden ouders geïnformeerd over de mogelijke oplossingen. In het uiterste geval kan het zijn dat een groep een dag thuis moet blijven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze kleuters mogen nog echt kleuter zijn. Wij houden rekening met het ontwikkelingsniveau van de kinderen. We willen deze ontwikkeling stimuleren door het aanbieden van een leerrijke omgeving. Er wordt samen gespeeld en er zijn dagelijks gerichte taal- en rekenactiviteiten. We geven inhoud aan de Christelijke identiteit door middel van Trefwoord. Net als de rest van de school werken we ook bij de kleuters aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap met hulp van verschillende methodes.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bepaalde vakken worden in samenhang gegeven en zijn opgenomen onder andere vakken. Een voorbeeld is burgerschapsvorming. Dit komt aan bod bij o.a. levensbeschouwing, maar ook bij wereldoriëntatie en op andere momenten in de lessen. We proberen onze lessen zo aantrekkelijk mogelijk en gevarieerd aan te bieden. Kinderen leren met plezier!

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het invullen van de extra ondersteuning vindt plaats onder regie van de intern begeleider. De stichting heeft een aantal orthopedagogen in dienst. Een van de orthopedagogen heeft op vaste momenten en evt. op afroep overleg met de school in het kader van consultatie. Daarnaast hebben we korte lijntjes met de hulpverlenende instanties. 

De begeleiding van leerlingen begint in de klas. De leerkrachten zijn goed toegerust om in de klas de nodige hulp en ondersteuning te bieden. Daarnaast is er buiten de groep extra ondersteuning mogelijk door de inzet van onderwijsassistenten en leerkrachten. We hebben een full-time onderwijsassistent en drie dagen ondersteuning in de school. Ook op het gebied van meerkunners bieden we die extra ondersteuning. In de MIKADO-klas wordt kinderen die meer kunnen extra uitgedaagd.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De extra ondersteuning proberen we zoveel mogelijk binnen de groep te laten plaatsvinden. We blijven ons ontwikkelen en scholen, zodat we de expertise op de vakgebieden kunnen inzetten voor de leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school zet in op effectief samenwerken met voorschoolse voorzieningen. Deze samenwerking is in eerste instantie gericht op informatie-uitwisseling over leerlingen die naar ons doorstromen en het realiseren van een doorgaande leerlijn.

Daarnaast werken we samen met vervolgscholen (ook bij een tussentijds vertrek). In alle gevallen betrekken we de ouders bij deze overgang van hun kind (voorschool – school; school – voortgezet onderwijs; school – andere school). Met betrekking tot leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte werken we samen met het samenwerkingsverband en met overige partners. We zijn op dit moment in de beginfase van het onderzoek naar een intensievere samenwerking met alle partners in ons gebouw.

Bij de kleuters maken we daarnaast gebruik van het registratieprogramma 'Mijn kleutergroep'. Hierin wordt per leerling het ontwikkelingsniveau bijgehouden en worden de vervolgstappen bepaald.

Terug naar boven