Samenlevingsschool De Stapsteen

Oldenoert 23 I 9351 KN Leek

  • Wandschilderij van ons crea-lokaal
  • Schoolfoto van Samenlevingsschool De Stapsteen
  • Schoolfoto van Samenlevingsschool De Stapsteen
  • Schoolfoto van Samenlevingsschool De Stapsteen
  • Schoolfoto van Samenlevingsschool De Stapsteen

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit leerkrachten en onderwijsassistenten, waaronder een vakdocent bewegingsonderwijs en vakdocent drama. Verder is er een administratief medewerker en een conciërge. De intern begeleider, adjunct directeur en directeur vormen samen het management team. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen de Stichting Quadraten wordt samengewerkt met Slim Personeelsbemiddeling, de organisatie die de inval bij ziekte en verlof voor ons regelt. De school heeft een flexibele schil van leerkrachten en onderwijsassistenten waarmee kortdurende afwezigheid van leerkrachten ingevuld wordt. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kern van het onderwijs aan de kinderen in de groepen 1 en 2 bestaat vooral uit spel, het werken met ontwikkelingsmateriaal en het leren van de basisvaardigheden. Er wordt veelal gewerkt vanuit de kring in tafelgroepen, in werkhoeken, in het speellokaal en op het schoolplein. Er wordt een basis gelegd voor het zelfstandig werken. 

De leerlingen van groep 2 gaan vanaf de voorjaarsvakantie ook op maandagmiddag naar school. Zo wordt er een start gemaakt met de groepsvorming en wordt er gewerkt aan een soepele overgang van groep 2 naar groep 3.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leerlingen gaan naar school volgens het weekrooster en het jaarrooster met vakanties en vrije dagen.  Hiermee voldoet de school ruimvoldoende aan de normuren en blijven er uren over voor calamiteiten. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.

De vak en vormingsgebieden worden zoveel mogelijk in samenhang aangeboden aan de hand van thema's. Er wordt gebruik gemaakt van de didactieken met bewegend leren. Cultuureducatie wordt als rode draad ingezet binnen de verschillende vak en vormingsgebieden. 


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op 1 augustus 2014 is passend onderwijs van kracht geworden. Schoolbesturen hebben daarmee zorgplicht: een passende onderwijsplek bieden aan alle leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte die bij een school(bestuur) worden aangemeld of staan ingeschreven.

Het School Ondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft hoe de school de ondersteuning en begeleiding voor alle leerlingen vormgeeft. Dit is de basisondersteuning. Het beschrijft daarnaast hoe de basisschool extra ondersteuning in kan zetten, bekostigd uit de financiële middelen die het schoolbestuur (Quadraten) van het SWV krijgt.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school zet in op een preventieve aanpak van de zorg, het zorgteam bestaat uit een directie, IB-er, orthopedagoog, gedragsspecialist en schoolverpleegkundige. Afgelopen jaren maakte de school deel uit van een pilot, dit wordt de komende jaren verder uitgewerkt. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school werkt samen met diverse kinderopvangorganisaties in de buurt. 

Terug naar boven