Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De kern van het onderwijs aan de kinderen in de groepen 1 en 2 bestaat vooral uit spel, het werken met ontwikkelingsmateriaal en het leren van de basisvaardigheden. Er wordt veelal gewerkt vanuit de kring in tafelgroepen, in werkhoeken, in het speellokaal en op het schoolplein. Er wordt een basis gelegd voor het zelfstandig werken.
De leerlingen van groep 2 gaan vanaf de voorjaarsvakantie ook op maandagmiddag naar school. Zo wordt er een start gemaakt met de groepsvorming en wordt er gewerkt aan een soepele overgang van groep 2 naar groep 3.
De leerlingen gaan naar school volgens het weekrooster en het jaarrooster met vakanties en vrije dagen. Hiermee voldoet de school ruimvoldoende aan de normuren en blijven er uren over voor calamiteiten. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.
De vak en vormingsgebieden worden zoveel mogelijk in samenhang aangeboden aan de hand van thema's. Er wordt gebruik gemaakt van de didactieken met bewegend leren. Cultuureducatie wordt als rode draad ingezet binnen de verschillende vak en vormingsgebieden.
Op 1 augustus 2014 is passend onderwijs van kracht geworden. Schoolbesturen hebben daarmee zorgplicht: een passende onderwijsplek bieden aan alle leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte die bij een school(bestuur) worden aangemeld of staan ingeschreven.
Het School Ondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft hoe de school de ondersteuning en begeleiding voor alle leerlingen vormgeeft. Dit is de basisondersteuning. Het beschrijft daarnaast hoe de basisschool extra ondersteuning in kan zetten, bekostigd uit de financiële middelen die het schoolbestuur (Quadraten) van het SWV krijgt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school zet in op een preventieve aanpak van de zorg, het zorgteam bestaat uit een directie, IB-er, orthopedagoog, gedragsspecialist en schoolverpleegkundige. Afgelopen jaren maakte de school deel uit van een pilot, dit wordt de komende jaren verder uitgewerkt.
Onze school werkt samen met diverse kinderopvangorganisaties in de buurt.