OBS De Hasselbraam

tijdelijk: Waezenburglaan 51 9351 HC Leek

  • We maken op onze school veel gebruik van gastlessen en daardoor komen onze leerlingen met veel interessante onderwerpen in aanraking.
  • We leren van en met elkaar; onze missie is dan ook 'plezierig samen leren'.
  • We vinden het op onze school belangrijk dat leerlingen mede eigenaar zijn van hun ontwikkeling en daardoor zelfstandigheid ontwikkelen.
  • Op onze school voelen leerlingen zich gekend en gewaardeerd. Er is sprake van een fijn pedagogisch klimaat.
  • Leerlingen helpen elkaar en zijn betrokken en gemotiveerd om te leren.

Het team

Toelichting van de school

De directie van de school bestaat uit de directeur die 4 dagen per week beschikbaar is. De directie vormt samen met de intern-begeleider en de collega die in opleiding is voor een managementfunctie het managementteam (MT) van de school.

Het team bestaat uit:

- 1 directeur

- 13 groepsleerkrachten

- 1 vakleerkracht bewegingsonderwijs

- 1 intern begeleider

- 1 administratief medewerker

- 2 onderwijsassistentes 

- 1 conciërge

Jaarlijks schakelen we meerdere vakdocenten voor verschillende disciplines in, zoals: muziek, drama, dans, etc.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Elke leerkracht heeft recht op verlof bij ziekte, scholing of verhuizing. Waar mogelijk wordt dit ruim van te voren aangevraagd. Bemiddelingsbureau Slim is onze partner om te bemiddelen bij vervanging en stichting Quadraten wordt ingelicht bij elk verlof. 
Quadraten beschikt ook over een eigen Flexpool, waarin mensen een aanstelling bij Quadraten hebben, maar flexibel ingezet kunnen worden op (langdurige) vervangingen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kleutergroepen zijn bij onze school heterogeen geformeerd, dit doen wij bewust vanuit onze visie op de ontwikkeling van het jonge kind. De andere groepen proberen we op basis van leeftijd te groeperen, maar dit is op basis van het fluctuerende leerlingenaantal niet altijd mogelijk. Uitgangspunt is hierbij een zo evenwichtig mogelijke samenstelling van de kinderen. Dit betekent dat we elk schooljaar opnieuw moeten kijken naar de meest gunstige groepsverdeling die er op basis van beschikbare formatie kan worden samengesteld. De MR wordt hier nauw bij betrokken.

We werken met bepaalde onderdelen/ vakgebieden jaargroep doorbrekend. Dit gebeurt met leerlingen die een bepaalde begaafdheid hebben voor een of meer vakgebieden of juist met leerlingen die meer moeite hebben met een bepaald vak. Daarnaast vinden we het erg belangrijk dat alle kinderen binnen de school regelmatig groepsdoorbrekend werken, dit gebeurt standaard via het leesplan, begrijpend lezen en de ateliers (kunstzinnige vorming). 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleuterjaren leert een kind vooral spelenderwijs. Vanuit observaties wordt vastgesteld of kinderen de aangeboden leerdoelen hebben behaald.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de wet staat welke vakken op de basisschool aan bod moeten komen. Hoe leraren het aanbod verdelen over de schoolperiode en hoeveel tijd er per week aan een vak wordt besteed, is volledig aan de school. Omdat wij thematisch werken, is het niet eenvoudig aan te geven hoeveel tijd er aan ieder vak wordt besteed. We volgen de leerdoelen van de SLO en zorgen dat die voldoende aan bod komen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorg en begeleiding

We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het LVS ParnasSys (cognitieve ontwikkeling) en het LVS Zien (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken, vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. De leraar houdt in een interventieplan de effecten hiervan bij. Het schoolondersteuningsplan (SOP) verheldert welke leerlingen we zorg kunnen bieden en wat de extra ondersteuning van leerlingen inhoudt. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend (leraar) en formeel gebeurt dit bij de groepsbesprekingen (2x per jaar, na de midden- en eindtoetsen). Tijdens de groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel (en het leraargedrag), de ontwikkeling van de subgroepen en de ontwikkeling van individuele leerlingen. De afspraken naar aanleiding van het overleg worden vastgelegd en gemonitord. De belangrijkste kenmerken (en eigen kwaliteitsaspecten) van onze school zijn: 

1. De leraren kennen de leerlingen.

2. De leraren zetten betrouwbare en valide toetsen in om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Hierbij wordt gekeken naar de ontwikkeling die de leerling t.o.v. zichzelf heeft gemaakt. Zolang er voldoende groei is, is er geen sprake van zorg op dit gebied.

3. De leraren signaleren vroegtijdig welke leerlingen zorg nodig hebben. Zorg kan twee dingen betekenen: extra ondersteuning of extra uitdaging. 

4. Ouders worden betrokken bij de (extra) zorg voor hun kind.

5. Externe partners worden, indien noodzakelijk, betrokken bij de zorg voor leerlingen.

6. De school gebruikt een samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen.

7. Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard en de zorg voor zorgleerlingen.

8. De school voert de zorg planmatig uit.

9. De school gaat zorgvuldig de effecten van de zorg na.

10. De intern begeleider coördineert de zorg en begeleiding.

Passend onderwijs

Elk kind heeft recht op goed en passend onderwijs. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en waar mogelijk op het geven van extra ondersteuning. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben naar het kind. Kan het kind zich niet genoeg ontwikkelen binnen de kaders van ons schoolondersteuningsprofiel, dan melden we dit aan de ouders en gaan wij samen met de ouders op zoek naar onderwijs dat beter bij het kind past. De orthopedagoog generalist van stichting Quadraten wordt hierbij geconsulteerd. In ons schoolondersteuningsprofiel hebben we beschreven welke ondersteuning we kunnen geven. Voor verdere informatie over passend onderwijs zie www.quadraten.nl.

Extra ondersteuning

Naast de extra ondersteuning van de leraar of de onderwijsassistent kan het zijn dat een leerling op een eigen leerlijn werkt. Wanneer het nodig is om een leerling een eigen leerlijn te geven, omdat bv. het niveau van de leerling sterk afwijkt van de leeftijdsgenoten, schrijven we een ontwikkelingsperspectief (OPP). Het OPP beschrijft welke leerstof die leerling krijgt aangeboden en welke begeleiding en ondersteuning de school aanbiedt. Tevens vermeldt het OPP de doelen m.b.t. de specifieke vakken en de aanpak van de leraar (afstemming). Het OPP wordt minimaal twee keer per jaar geëvalueerd. Bij de evaluatie zijn de ouders en het kind betrokken. Als school hebben we nauw contact met specialisten binnen onze stichting, waardoor we ondersteuning op maat kunnen bieden. Uitgangspunt blijft dat het kind zich zo goed mogelijk kan blijven ontwikkelen en dat de zorg voor de overige kinderen ook gewaarborgd blijft. Wanneer dit niet lukt zijn de grenzen aan de zorg bereikt. Verwijzing naar het S(B)O behoort dan tot de mogelijkheden, uiteraard na uitvoerig overleg met ouders. 

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het leren in samenhang (thematisch leren) is in ontwikkeling. Komend jaar starten we met 5 schoolbrede thema's, waardoor kinderen opgedane leerstof kunnen toepassen en nieuwe leerstof in een context aangeboden krijgen. Hierdoor wordt duidelijker waarom je bepaalde dingen leert en wat je er aan hebt. Dit maakt het onderwijs voor alle kinderen betekenisvoller. Wetenschap en techniek is komend jaar hierin een speerpunt.
Voor meerbegaafde leerlingen was er, samen met de collega-school, al een plusklas 5-6 en een plusklas 7-8. Komend schooljaar starten we met een plusklas 3-4.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school zet in op effectief samenwerken met voorschoolse voorzieningen. Deze samenwerking is m.n. gericht op informatie-uitwisseling over leerlingen die naar ons doorstromen en het realiseren van een doorgaande leerlijn. Daarnaast werken we samen met vervolgscholen (ook bij een tussentijds vertrek). In alle gevallen betrekken we ouders bij de overgang van hun kind (voorschool – school; school – voortgezet onderwijs; school – andere school). Met betrekking tot leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte werken we samen met het samenwerkingsverband en met zorgpartners.

We zijn op dit moment in de beginfase van het onderzoek naar een intensievere samenwerking met alle partners in ons gebouw.

Terug naar boven