Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Daltonschool de Springplank hanteert het leerstofjaarklassensysteem, maar binnen dit systeem stemmen we af op wat de leerlingen nodig hebben. Ook hebben we vanaf het schooljaar 2020 2021 een kleine klas waarbij een leerkracht ingezet wordt op leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte en/ of klasverkleining. Studieruimtes worden veelvuldig ingezet op vraag van leerling of leerkracht. In deze ruimtes kunnen leerlingen zelfstandig of in kleine groepjes met hun leerdoelen aan het werk.
In de onderbouw werken de groepen met thema's. Daarbinnen worden alle vakken aangeboden, maar dat zit met elkaar verweven. We werken met leerlijnen waarmee we bijhouden hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. Globaal houden we bovenstaande uren aan.
We besteden minimaal 50% van onze tijd aan de kernvakken lezen, taal, spelling en rekenen. Afhankelijk van de analyse van de groeps- en/ of schoolresultaten kunnen we de onderwijstijd voor een vak aanpassen.
In het 'eigen taakatelier' helpen we kinderen onder begeleiding van onze kindercoach en specialist meer- en hoogbegaafdheid met een hulpvraag. U kunt dan denken aan filosoferen, leren leren of het stimuleren van praktische vaardigheden.
Het team van Daltonschool de Springplank heeft veel kennis en ervaring met kinderen die matige gedragsproblemen hebben. Er is een gedragsdeskundige vier dagen in de week aanwezig en tegelijkertijd zitten we 1 x per 8 weken met iemand van een zorginstelling om tafel om steeds inclusiever te worden. Met name op het gebied van autisme willen we onze kennis verdiepen en verbreden. Daarnaast is een leerkracht gespecialiseerd in dyslexie. Ook hebben wij een leerkracht die een scholing heeft gevolgd tot specialist hoogbegaafdheid. Zij is hier een ruim dagdeel voor vrijgespeeld, gedurende deze ochtend ligt de prioriteit bij het leren leren. Natuurlijk is de Daltoncoördinator een spil in het web voor de leerlijnen binnen Dalton; we kijken hierbij naar de complete ontwikkeling van het kind, dus zowel sociaal emotioneel als cognitief: omzien naar elkaar, elkaar helpen en je eigen talenten mogen ontwikkelen zijn hierbij belangrijke begrippen.
Wij werken niet samen met één bepaalde partij. We hebben wel hele goede afspraken met de peuterspeelzalen en kinderdagverblijven over de overdracht van de leerling gegevens om de doorgaande leerlijn zo optimaal mogelijk te laten verlopen.