Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Werkwijze/organisatie
Onze school kenmerkt zich als een moderne dorpsschool, waarin meestal in combinatiegroepen gewerkt wordt op verschillende niveaus met daarbij afwisseling in groepswerk en individueel werken. Ook proberen wij het zelfstandig werken zoveel mogelijk te stimuleren door te werken met een weektaak en met coöperatieve werkvormen.
Wij zijn van mening dat het organiseren van het onderwijs in jaarklassen met de Expliciete Directe Instructie (EDI) de meeste ruimte geeft om tijd vrij te maken voor die kinderen die extra hulp nodig hebben. Waar mogelijk proberen we bewust het klassikale systeem te 'doorbreken' door de kinderen zelfstandig en in diverse werkvormen te laten werken.
Om dit zo optimaal mogelijk te realiseren werkt de school met moderne methoden welke voldoen aan de kerndoelen.
Combinatieklassen
Het werken in combinatiegroepen vergt van de leerkracht/ kinderen en het lesrooster flexibiliteit. Met het verdelen van de tijd gaan we zeer zorgvuldig om. Het voordeel van werken in de combinatiegroepen is de zelfstandigheid van de kinderen die hiermee wordt bevorderd. Wij vinden het positief dat kinderen van en met elkaar kunnen leren. De hoogste groep in de klas herkent vaak nog zaken die in de lagere groep aan de orde zijn geweest en zo kunnen zij de jongere kinderen ook helpen.
In de groep 1-2 wordt veel in groepjes gewerkt. Het accent ligt op spelend leren. Via spel, kringactiviteiten, creatieve opdrachten en ontwikkelingsmaterialen worden de benodigde vaardigheden opgedaan die nodig zijn voor de overgang naar groep 3.
In groep 1-2 wordt ook gebruik gemaakt van zogenaamde voorlopers. Dit zijn lesboeken die bij de taal- en rekenen horen, welke in de hogere groepen gebruikt worden. Zo wordt groep 2 voorbereid op groep 3.
In de groepen 3 t/m 8 wordt er veel vanuit methoden gewerkt. Het accent in groep 3-4 ligt op de basisvaardiheiden lezen, schrijven en rekenen. Vanaf groep 5 komen er wereld-oriënterende vakken bij zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. De leerkracht besteedt een deel van de les aan (digitale) instructie. In het tweede deel van de les brengen de kinderen het geleerde in de praktijk door in hun werkboeken, op hun iPad of in schriften, de bijbehorende oefeningen te maken. Dat is het moment dat de leerkracht tijd heeft om individueel met kinderen te gaan werken of verder te gaan in een instructiegroep.
In principe maakt iedere leerling dezelfde basisstof. Bij een aantal vakken krijgen leerlingen die dat aankunnen extra verdiepende stof. Ook herhalingsstof behoort tot de mogelijkheden. Ook kan het nodig zijn een paar kinderen extra hulplessen aan te bieden.
Wanneer een leerling vast dreigt te lopen in de gewone oefenstof, kan er gekozen worden voor een speciaal programma. Dit laatste gebeurt na afweging tijdens de leerlingenbespreking en na overleg met de ouders en de IB'er.
Peergroep
Vanaf schooljaar 2023-2024 zijn we op 't Swannestee gestart met de peergroep voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Leerlingen uit de leerjaren 5-6-7-8 die hiervoor in aanmerking komen krijgen hier één dag in de twee weken les van een leerkracht die gespecialiseerd is in meer- en hoogbegaafdheid.
Het Schoolondersteuningsprofiel staat op de website van onze school bij “Onze school” => “Documenten”.
Intern begeleider
Heeft u vragen ten aanzien van de extra begeleiding van uw kind, dan kunt u in eerste instantie contact opnemen met de groepsleerkracht. Deze werkt nauw samen met de intern begeleider. Zij is verantwoordelijk voor de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij houdt zich onder andere bezig met het informeren, begeleiden en ondersteunen van collega’s en ouders en het in samenspraak met de directeur vormgeven van beleid ten aanzien van de zorg.
Basisondersteuning
Daarnaast werkt de intern begeleider samen aan de basisondersteuning. Dit wordt verzorgd door systematisch te bekijken welke ondersteuning de leerlingen nodig hebben en hoe dat geboden kan worden. Wij noemen dit de handelingsgerichte werkwijze. De intern begeleider heeft hierbij een ondersteunende rol.
BOU
Indien wenselijk of noodzakelijk kan de school via de intern begeleider een beroep doen op de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion. In de BOU zijn diverse onderwijskundige expertises ondergebracht zoals orthopedagogen, een dyslexiespecialist en een logopedist. Daarnaast kan de intern begeleider een beroep doen op de ‘flexibele schil van de BOU’. Dit zijn reken-, taal-, gedrag- en hoogbegaafdheidspecialisten werkzaam op verschillende scholen van Ambion. De specialisten doen onderzoek en bieden gedurende een bepaalde periode extra ondersteuning aan leerlingen en nemen leerkrachten hier in mee.
Extra ondersteuning
Voor sommige leerlingen is de basisondersteuning niet toereikend. De leerkracht, de intern begeleider, ouders en/of de leerling zelf signaleren stagnatie in het onderwijsleerproces. Dit kan zijn op cognitief, sociaal-emotioneel en/of lichamelijk gebied. Samen met u als ouders gaan we dan op zoek naar oplossingen en naar de best passende extra ondersteuning. Dit is altijd maatwerk en vereist een goede samenwerking tussen de leerkracht, intern begeleider, ouders en andere specialistische begeleiding.
In het gesprek met u, de leerkracht en de intern begeleider betrekken wij de orthopedagoog van de BOU. Dit noemen wij het HGPD-gesprek (handelingsgerichte proces diagnostiek). Het uitgangspunt in dit gesprek is het verkennen van de onderwijsbehoeften om te komen tot een passend onderwijsaanbod.
Soms is tijdelijk extra specialistische zorg nodig, die voorwaardelijk is om onderwijs te kunnen volgen en de beoogde ontwikkeling te realiseren. De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van deze zorgondersteuning. Wij dragen met elkaar zorg voor een optimale ontwikkeling van uw kind.
Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, worden op onze school zoveel mogelijk in de eigen groep ondersteund. Deze leerlingen kunnen extra instructie en begeleiding krijgen en een aparte leerlijn volgen. Als het niet mogelijk is om deze begeleiding door de eigen leerkracht te laten uitvoeren, worden hiervoor vanuit de extra ondersteuningsmiddelen van de school onderwijsassistenten ingezet. Alle middelen voor ondersteuning die de school vanuit het Samenwerkingsverband ontvangt, worden hiervoor ingezet.
Ondersteuning van het jonge kind
Voor kinderen die de peuterspeelzaal hebben bezocht, wordt een warme overdracht geregeld, zodat zij een goede start kunnen maken op de basisschool. Zes weken voordat het kind vier jaar wordt, wordt er contact opgenomen om een aantal momenten in te plannen waarop het kind langzamerhand aan de basisschool kan wennen.
Wanneer het kind zich veilig en prettig voelt in de groep, kan het zich ontplooien. Met behulp van een observatiemethode wordt de ontwikkeling van de kinderen op de diverse ontwikkelingsgebieden nauwlettend in de gaten gehouden. De leerkracht bepaalt op basis van deze observaties welke ontwikkelingsdoelen de komende periode centraal zullen staan.
Steeds wordt het kind op een speelse manier uitgedaagd om iets nieuws te leren. In groep 1 en 2 wordt onder andere gewerkt aan getalbegrip en fonemisch bewustzijn, zodat er een goede aansluiting op groep 3 bewerkstelligd wordt.
Voor de overgang naar groep 3 wordt de ontwikkeling van het kind in de loop van groep 2 nauwkeurig in kaart gebracht en wordt door de leerkrachten geobserveerd of het kind op weg is naar het beheersen van de einddoelen van groep 2 voor de verschillende ontwikkelingsgebieden. Daar waar het kind hier nog extra aanbod, ondersteuning of oefening in nodig heeft, wordt dit geboden. In samenspraak met de ouders wordt in de loop van groep 2 besproken of het kind toe is aan de overgang naar groep 3. Hierbij wordt gekeken naar de cognitieve ontwikkeling, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling is van groot belang. Wordt er besloten tot een extra kleuterjaar, dan wordt er gezorgd voor een passend aanbod waarmee het kind een jaar later alsnog goed voorbereid kan starten in groep 3.
Jonge kinderen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen uiteraard ook de ondersteuning die staat beschreven bij de ondersteuning van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.
Dyslexieprotocol
Het doel van het protocol dyslexie & leesproblemen is om leerlingen met dyslexie vroegtijdig te signaleren om hen vervolgens een adequaat begeleidingstraject te kunnen geven. Voor kinderen met ernstige dyslexie wordt het onderzoek, de dyslexieverklaring en intensieve begeleiding vergoed door de gemeente. Op school signaleren wij, zetten vroegtijdige interventies in en verzorgen een goed dossier.
Samenwerkingsverband
Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Het samenwerkingsverband heeft een aantal wettelijke taken:
- Het maken van een ondersteuningsplan waarin wordt vastgelegd hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben passende begeleiding kunnen krijgen.
- Omschrijving van welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkingsverband ten minste moeten bieden.
- Hoe middelen voor extra ondersteuning worden verdeeld over de scholen in het samenwerkingsverband.
Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op de website Samenwerkingsverband passend onderwijs Friesland.
De brochure “Passend onderwijs” is te vinden via: https://www.ambion.nl/nl/actueel/documenten/brochuren-passend-onderwijs.html.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De scholen van Ambion hebben een aantal gemeenschappelijke thema’s geformuleerd die het kader vormen voor de doorontwikkeling van passend onderwijs op de scholen.
Schoolspecifiek gaat ‘t Swannestee aan de slag met Expliciete Directe Instructie. De school wil door een meer gedifferentieerde instructie en een grotere betrokkenheid van de leerlingen tijdens de instructie bereiken dat meer leerlingen uitdaging ervaren en aan het eind van groep 8 het streefniveau bereiken (1S/2F). De school onderhoudt het structurele overleg tussen GGD, SMW en de basisschool.
De school werkt samen met kinderopvangorganisaties die voorschoolse educatie aanbieden. Met de gemeente zijn prestatieafspraken vastgelegd om de doorgaande ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 6 jaar te versterken. Er vindt een warme overdracht van de peuteropvang naar de basisschool plaats. Door samenwerking en uitwisseling wordt de doorgaande lijn steeds beter op elkaar afgestemd en doorontwikkeld.