Mariaschool

Kerklaan 2 7679 VG Langeveen

Schoolfoto van Mariaschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanwege het coronavirus is er in schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen. De referentieniveaus zijn daarom pas zichtbaar in 2020-2021. De afgelopen jaren pasten de scores van de Eindtoetsen bij de verwachting van de kinderen en de leerkrachten. Ons doel is niet de hoogste score landelijk, maar de hoogst mogelijke score haalbaar voor het kind. Het uiterste uit de capaciteiten van het kind halen, is voor ons dan ook van groot belang. 

De Mariaschool adviseert kansrijk, waarbij werkhouding, inzet, motivatie meegenomen worden in het advies. Vanuit het VO wordt aangegeven dat onze adviezen passend zijn. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari en juni toetsen we de kinderen van groep 2 t/m 8 met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito. Daarnaast wordt de ontwikkeling van de leerlingen groep 1 en 2 ook nog gevolgd middels observaties, Onderbouwd en toetsen beginnende geletterdheid van Aarnoutse.

We gebruiken de toetsen om kinderen in hun ontwikkeling te volgen en als analyse instrument voor de resultaten. De analyse vormt de start van een volgende periode waarin kinderen samen met de leerkracht hun doelen formuleren

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

  • Eind groep 7 krijgt elke leerling een indicatie tav voorlopig schooladvies op basis van tussenopbrengsten begrijpend lezen en rekenen groep 6 en 7, weggezet in een ontwikkelingsperspectief waaraan een uitstroomprofiel is gekoppeld. Bekeken wordt welke leerdoelen nog bereikt moeten worden om het definitieve schooladvies in groep 8 zo passend mogelijk te krijgen. 
  • In groep 8 krijgt elke leerling voor 1 maart een voorlopig schooladvies over het meest geschikte onderwijs na de basisschool. Leerprestaties, aanleg, werkhouding, motivatie en ontwikkeling spelen hierbij een rol.
  • Schooladvies en eindtoets worden gezamenlijk met ouders en kind besproken, waarna de ouders hun kind aanmelden bij de school van hun keuze.
  • De school voor voortgezet onderwijs beslist zelf over toelating en plaatsing.
  • Voordat het kind definitief wordt geplaatst in een bepaald niveau is er overleg tussen de brugklascoördinator en de leerkracht van groep 8.

In het overzicht kunt u nazien welke schooladviezen in het schooljaar 2021-2022 zijn gegeven.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Wij willen onze leerlingen daar zo goed mogelijk op voorbereiden. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen goede keuzes maken voor hun toekomst en op een bewuste manier in het leven staan waarbij ze respect hebben voor anderen en naar anderen omzien. Normbesef en respect vinden wij belangrijke kenmerken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar / omgeving
  • Samen verantwoordelijk
  • Communicatie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven