Basisschool Montessori Landsmeer

Burgemeester Postweg 88 1121 JC Landsmeer

Schoolfoto van Basisschool Montessori Landsmeer

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Invalkrachten zijn op school om taken van medewerkers over te nemen als deze bijvoorbeeld ziek zijn, een cursus volgen of andere verplichtingen hebben. Invalkrachten kunnen vanuit de school zelf afkomstig zijn of van buiten de school. Als er geen invaller beschikbaar is, worden de kinderen als dit mogelijk is verdeeld over de andere klassen (hiervoor zijn vaste verdeellijsten). Een enkele keer als er geen invaller beschikbaar is en de kinderen kunnen ook niet verdeeld worden, kunnen de kinderen niet op school komen. Wij vragen de ouders dan hun kind thuis te houden.

Ouders worden bij afwezigheid van de eigen leerkracht zo spoedig mogelijk bericht via de berichtenapp Parro. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De midden- en bovenbouwgroepen krijgen twee keer per week gymles van een vakleerkracht in de grote sporthal van het dorp. De onderbouwgroepen krijgen ook minimaal twee keer per week gymles, maar dan van hun eigen leerkracht. De gymlessen van de onderbouwkinderen worden gegeven in het inpandige gymlokaal. Er  wordt gebruik gemaakt van een methode.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Net als in de midden- en bovenbouw is ook in de onderbouw een groot deel van de tijd ingeruimd voor zelfstandig werken. In deze tijd werken de kinderen individueel en / of samen aan hun werk. De leerkracht geeft lesjes, observeert de kinderen en begeleidt de kinderen bij hun ontwikkeling. Naast het zelfstandig werken worden er ook dagelijks groepslessen gegeven aan de hele of een deel van de groep, zoals rekenlesjes, taalspelletjes, muziekles, gymles, kosmisch onderwijs en opvoedingslessen, rots en waterlessen, voorlezen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Een groot deel van de week is ingeruimd voor zelfstandig werken. In deze tijd werken de kinderen individueel en / of samen aan hun werk. De kinderen worden begeleid in het zelfstandig werken en dat betekent dat zij leren hun werk gevarieerd te kiezen, het werk te plannen, te reflecteren op hun werk en in de hogere leerjaren steeds meer eigenaar te worden van hun eigen leerproces.  

De tijd om te leren moet optimaal worden ingezet en kinderen worden begeleid in dit proces. Kinderen leren ook hun tijd flexibel in te zetten: kost het aanleren van stof wat meer moeite, dan kan het kind ervoor kiezen daar meer tijd in te steken. De leertijd wordt ook effectief ingezet wanneer de leerkracht leerstof aanbiedt aan een groep kinderen met eenzelfde onderwijsvraag. Door de week heen staan er lessen ingeroosterd: bewegingsonderwijs, muziek en algemene lessen, zoals bijvoorbeeld de lessen voor kosmisch onderwijs en opvoeding. Dit zijn lessen waar alle kinderen gezamenlijk aan deelnemen.  

De inhoud van het onderwijs is geordend naar onder- midden- en bovenbouw. De montessorimaterialen, methodes en andere materialen zijn gekoppeld aan de bouwen en volgen daarmee de ontwikkeling van de kinderen. In het onderwijs wordt de individuele leerlijn van het kind gevolgd; het individuele kind staat centraal. Om die reden is er in iedere bouw een overlap te vinden met de vorige en de volgende bouw.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons streven is zo veel mogelijk aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van het kind; dat wil zeggen  dat we ons richten op wat het kind nodig heeft om de onderwijsdoelen te bereiken. Kinderen hebben  verschillende onderwijsbehoeftes, verschillen in de manier waarop zij zich ontwikkelen en verschillen  ook voor wat betreft de niveaus waarop zij uitstromen. Op onze school willen we ieder kind de kans  geven op zijn of haar eigen ontwikkelingsproces. Er wordt ingezet op de, voor het individuele kind,  maximaal haalbare ontwikkeling op de verschillende ontwikkelingsgebieden. Dit vraagt ondermeer om  een systematische en transparante werkwijze, een goede leerlingenzorg en een constructieve  samenwerking en/of afstemming met ouders.

De school heeft in het kader van de wet Passend Onderwijs een School Ondersteunings Profiel (SOP) opgesteld voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Dit profiel beschrijft wat we als school wel kunnen opvangen / begeleiden én waar de school niet in kan voorzien, op grond waarvan in samenspraak tussen de school en de ouders gezocht moet worden naar een andere vorm van hulp en begeleiding of een andere vorm van onderwijs.

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is dat de leerkrachten geschoold worden en blijven op de verschillende aandachtsgebieden. Wij werken daarnaast met experts die de leerkrachten kunnen ondersteunen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven