Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De midden- en bovenbouwgroepen krijgen twee keer per week gymles van een vakleerkracht in de grote sporthal van het dorp. De onderbouwgroepen krijgen ook minimaal twee keer per week gymles, maar dan van hun eigen leerkracht. De gymlessen van de onderbouwkinderen worden gegeven in het inpandige gymlokaal. Er wordt gebruik gemaakt van een methode.
Net als in de midden- en bovenbouw is ook in de onderbouw een groot deel van de tijd ingeruimd voor zelfstandig werken. In deze tijd werken de kinderen individueel en / of samen aan hun werk. De leerkracht geeft lesjes, observeert de kinderen en begeleidt de kinderen bij hun ontwikkeling. Naast het zelfstandig werken worden er ook dagelijks groepslessen gegeven aan de hele of een deel van de groep, zoals rekenlesjes, taalspelletjes, muziekles, gymles, kosmisch onderwijs en opvoedingslessen, rots en waterlessen, voorlezen.
Een groot deel van de week is ingeruimd voor zelfstandig werken. In deze tijd werken de kinderen individueel en / of samen aan hun werk. De kinderen worden begeleid in het zelfstandig werken en dat betekent dat zij leren hun werk gevarieerd te kiezen, het werk te plannen, te reflecteren op hun werk en in de hogere leerjaren steeds meer eigenaar te worden van hun eigen leerproces.
De tijd om te leren moet optimaal worden ingezet en kinderen worden begeleid in dit proces. Kinderen leren ook hun tijd flexibel in te zetten: kost het aanleren van stof wat meer moeite, dan kan het kind ervoor kiezen daar meer tijd in te steken. De leertijd wordt ook effectief ingezet wanneer de leerkracht leerstof aanbiedt aan een groep kinderen met eenzelfde onderwijsvraag. Door de week heen staan er lessen ingeroosterd: bewegingsonderwijs, muziek en algemene lessen, zoals bijvoorbeeld de lessen voor kosmisch onderwijs en opvoeding. Dit zijn lessen waar alle kinderen gezamenlijk aan deelnemen.
De inhoud van het onderwijs is geordend naar onder- midden- en bovenbouw. De montessorimaterialen, methodes en andere materialen zijn gekoppeld aan de bouwen en volgen daarmee de ontwikkeling van de kinderen. In het onderwijs wordt de individuele leerlijn van het kind gevolgd; het individuele kind staat centraal. Om die reden is er in iedere bouw een overlap te vinden met de vorige en de volgende bouw.
Ons streven is zo veel mogelijk aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van het kind; dat wil zeggen dat we ons richten op wat het kind nodig heeft om de onderwijsdoelen te bereiken. Kinderen hebben verschillende onderwijsbehoeftes, verschillen in de manier waarop zij zich ontwikkelen en verschillen ook voor wat betreft de niveaus waarop zij uitstromen. Op onze school willen we ieder kind de kans geven op zijn of haar eigen ontwikkelingsproces. Er wordt ingezet op de, voor het individuele kind, maximaal haalbare ontwikkeling op de verschillende ontwikkelingsgebieden. Dit vraagt ondermeer om een systematische en transparante werkwijze, een goede leerlingenzorg en een constructieve samenwerking en/of afstemming met ouders.
De school heeft in het kader van de wet Passend Onderwijs een School Ondersteunings Profiel (SOP) opgesteld voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Dit profiel beschrijft wat we als school wel kunnen opvangen / begeleiden én waar de school niet in kan voorzien, op grond waarvan in samenspraak tussen de school en de ouders gezocht moet worden naar een andere vorm van hulp en begeleiding of een andere vorm van onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is dat de leerkrachten geschoold worden en blijven op de verschillende aandachtsgebieden. Wij werken daarnaast met experts die de leerkrachten kunnen ondersteunen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.