Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Indeling in groepen
De leerlingen zijn verdeeld over acht groepen:
- Twee heterogene kleutergroepen met kinderen in de leeftijd van 4 en 5 jaar door elkaar.
- Groep 3-8 zijn ingedeeld in zes jaargroepen waarin kinderen van dezelfde leeftijd zitten.
Bij de kleuters staat het spelend leren voorop. Spelenderwijs doen de kleuters ervaring op die noodzakelijk zijn voor hun verdere ontwikkeling. Wij zorgen voor een stimulerende omgeving en bieden een beredeneerd onderwijsaanbod. Van vakantie tot vakantie staat een thema centraal waarbij we op allerlei manieren leren en ontwikkelen rondom dit thema. We sluiten aan bij de leef- en ervaringswereld van het jonge kind.
In de klas komen de thema’s tot leven – alle kinderen beleven het en werken ermee. Dat versterkt niet alleen hun betrokkenheid bij het onderwerp en hun motivatie, maar ook het groepsklimaat in het algemeen. Bovendien heeft elk kind een eigen rol. Naast schoolse vaardigheden is ook de algemene ontwikkeling belangrijk.
We stellen ouders altijd op de hoogte van het thema en verbinden hen waar mogelijk aan de activiteiten binnen het thema, zoals het bijwonen van een slotpresentatie.
Het goed beheersen van de basisvaardigheden -taal, lezen en rekenen- zijn essentieel voor het functioneren in onze samenleving. Hier besteden we veel aandacht aan en geven vooral groepsgerichte instructie op het eigen niveau.
Het ontwikkelen van technische leesvaardigheid is van cruciaal belang voor begrijpend lezen. Wij werken onder andere met tutorlezen, een effectieve manier om kinderen te helpen ontwikkelen tot vloeiende lezers. Tutorlezen is een vorm van samenwerkend leren, waarbij een oudere leerling een jongere leerling een één-op-één helpt het technisch lezen te oefenen.
Ook zetten we sinds dit schooljaar in op leesplezier. Door onze bibliotheek flink uit te breiden met leuke nieuwe boeken, creëren we breed aanbod waar voor iedere leerling wel een mooi boek te vinden is. Ook laten we in groep 4 t/m 8 ons leesonderwijs aansluiten op de thema's waaraan we werken met de wereld oriënterende vakken. Dit zorgt voor een mooie aanvulling.
Ook zijn er leeractiviteiten waar de klassen 'doorbroken' worden; activiteiten waarbij leerlingen uit verschillende groepen samenwerken.
Ondersteuning op maat
In de klas krijgen de leerlingen zoveel mogelijk ‘ondersteuning op maat’ dat wil zeggen dat we de sterke kanten en talenten van elke leerling inzetten en ontwikkelen. De leerkrachten maken groepsplannen met doelen voor elke leerling. Ze onderzoeken of een leerling toe kan met extra, minimale of basisondersteuning per vakgebied en stellen tenminste vier keer per jaar vast of deze begeleiding ook op maat is. Wanneer dat nodig is worden ook individuele plannen gemaakt. Dit gebeurt wanneer er speciale hulpvragen zijn of wanneer de begeleiding buiten de reguliere begeleiding of het reguliere leerstofaanbod moet plaatsvinden.Elk jaar vindt intensief overdracht plaats van alle gegevens tussen de huidige leerkracht en de leerkracht van het volgende leerjaar. Meerdere keren per jaar overleggen intern begeleider en leerkracht over het functioneren van een leerling in de groep en de groep als geheel. De cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen die met extra aandacht begeleid moeten worden, komt regelmatig in een overleg tussen de leerkracht, de intern begeleider en de directie aan de orde. De voortgang in ontwikkeling en de prognose worden dan besproken.
Intern begeleider
De intern begeleider is een leerkracht met specialistische kennis over onderwijskundige hulp aan leerlingen en leerkrachten. Wanneer er vragen zijn over de begeleiding van een leerling in een klas of wanneer een leerling extra begeleiding behoeft, dan bespreken de leerkracht en intern begeleider een plan van aanpak met de directeur. Eventueel kan dan ook nader onderzoek worden voorgesteld. Elke stap wordt met de ouders besproken. Mogelijk resulteert dit alles in een ondersteuningsplan dat in bijna alle gevallen in de eigen klas wordt uitgevoerd.Ondersteuningsteam
Soms is extra overleg nodig om te bepalen welke ondersteuning een leerling moet krijgen. Overleg hierover vindt plaats in het ondersteuningsteam dat naast de ouders en de leerkrachten(en) bestaat uit de intern begeleider, een orthopedagoog, schoolmaatschappelijk werk en de directeur. In het ondersteuningsteam wordt ook na een periode gekeken of de ondersteuning vruchten afwerpt.Hulp van buitenaf
Soms is de probleemstelling ingewikkeld en hebben we hulp nodig van buitenaf. We kunnen dan een beroep doen op schoolmaatschappelijk werk, de schoolarts, schoolpsycholoog, orthopedagoog, ambulante begeleiding vanuit het Samenwerkingsverband Waterland. Voor het inschakelen van externe hulp vragen we ouders vooraf om toestemming. Voor zo’n overleg worden de ouders in de regel ook uitgenodigd. Zij moeten vooraf ook toestemming geven voor het bespreken van hun kind in dit overleg. Wanneer bij leerlingen voor het vierde jaar al ondersteuning van buitenaf aanwezig is, zijn ouders verplicht dit bij de inschrijving te vermelden.Hoe werkt het bij meer dan gemiddelde begaafdheid van uw kind?
Wij werken met het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH) voor het herkennen en begeleiden van begaafde leerlingen in groep 1 tot en met groep 8. Zij hebben niet alleen behoefte aan moeilijker opdrachten, maar hanteren ook andere denkstrategieën dan andere leerlingen. In de klas krijgen zij compacte lesstof waarmee ze met grotere stappen door het leeraanbod gaan. Hoogbegaafde leerlingen kunnen één ochtend per week les volgens een speciaal programma, Vostok genaamd. Sinds september 2015 is er in Landsmeer een Vostoksteunpunt op OBS De Stap voor hoogbegaafde leerlingen in Landsmeer.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambities voor de komende jaren staan beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.