Basisschool 't Valder

Belvauer 62 6373 TT Landgraaf

  • Schoolfoto van Basisschool 't Valder
  • Schoolfoto van Basisschool 't Valder
  • Schoolfoto van Basisschool 't Valder
  • Schoolfoto van Basisschool 't Valder
  • Schoolfoto van Basisschool 't Valder

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen uit groep 8 een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets. Niet alleen de naam is anders, ook de afnameperiode is anders: in januari en februari in plaats van april. De nieuwe Leerling in beeld - doorstroomtoets sluit aan op het LVS Leerling in beeld. De doorstroomtoets kan zowel op papier als digitaal afgenomen worden. De Leerling in beeld - doorstroomtoets geeft voor elke leerling een onafhankelijk en betrouwbaar toetsadvies voor het best passende vervolgonderwijs. Daarnaast krijg je in beeld waar je leerlingen staan op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen. Al deze resultaten vind je terug in overzichtelijke leerling-, groeps- en schoolrapportages.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken met methodieken. De doelen worden elke dag behandeld en er wordt bekeken of de kinderen de leerstof beheersen. Verder wordt er regelmatig getoetst door middel van de toetsen die horen bij onze methodes en de toetsen van het leerlingvolgsysteem die af worden gezet ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Er zijn na elke vier tot vijf weken bloktoetsen waarin de aangeboden lesstof van die week wordt getoetst. Alle leerlingen krijgen dezelfde lesstof aangeboden. We differentiëren vervolgens in de verwerking op het niveau van de leerlingen op de doorgaande ontwikkellijn. 

Er zijn diverse hulpmiddelen op school aanwezig om te analyseren waar eventuele hiaten liggen om deze verder aan te pakken.

We hebben extra ondersteuning op school door de inzet van een leraarondersteuner om kinderen die extra hulp of uitdaging nodig hebben verder te helpen in hun ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school? 
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs waarbij we kansrijk adviseren en uitgaan van hoge en positieve verwachtingen. Leerprestaties, aanleg werkhouding, taakgerichtheid en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is een school waar alle teamleden in openheid en met respect op een positieve wijze omgaan met leerlingen en met elkaar. Onze school biedt een rustige werkomgeving en nodigt leerlingen uit om te leren. We organiseren activiteiten om de betrokkenheid van leerlingen bij de school te bevorderen. We waken over de veiligheid van de leerlingen door duidelijke omgangregels op te stellen. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan tijdens de 'gouden weken' die aan het begin van het schooljaar plaatsvinden. Er worden dan per groep regels opgesteld en waar iedereen zijn verantwoordelijkheid voor dient te dragen. Hier worden ook duidelijke waarden gekoppeld aan gedrag. We zorgen voor een aangename, stimulerende werkomgeving voor kinderen en personeelsleden waardoor we het vertrouwen in elkaar vergroten. Daarnaast betrekken we ook ouders bij de school en vervullen we als organisatie een functionele rol binnen de lokale en regionale gemeenschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect & Veiligheid
  • Openheid & (zelf)Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 8 februari 2021 heeft onze organisatie voor het laatst een themaonderzoek van de onderwijsinspectie gekregen. We werden als school voldoende beoordeeld. 

Op 16 november 2023heeft er een steekproef plaatsgevonden waar de volgende standaarden beoordeeld zullen worden:

  • OP0 Basisvaardigheid
  • OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding
  • OP3 Pedagogisch-didactisch handelen
  • VS1 Veiligheid· OR1 Resultaten
  • SKA1 Visie, ambities en doelen
  • SKA2 Uitvoering en kwaliteitscultuur
  • SKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog

De inspectie geeft nog maar twee oordelen onvoldoende en voldoende.
We zijn trots om te melden dat we voldoende beoordeeld zijn.
Enkele trotspunten uit het rapport zijn:
Op 't Valder werkt een hecht en bevlogen team. Er is sprake van een gezamenlijk gevoelde verantwoordelijkheid bij team en directie. De school heeft geïnvesteerd in de basisvoorwaarden voor goed onderwijs en de expertise van teamleden. Door kritisch te kijken naar de keuzes die zijn gemaakt, is opnieuw de focus bepaald. We hebben alle onderzochte standaarden als Voldoende kunnen beoordelen.

Wat kan beter:
In de lessen die wij hebben geobserveerd waren onderlinge verschillen zichtbaar in het gebruik van het gekozen instructiemodel. Het instructiemodel wordt daarnaast nog niet in alle lessen toegepast.

Terug naar boven