Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze kinderen zijn verdeeld over 9 jaargroepen. In de kleuterklassen werken we met stamgroepen. De kleuters werken een groot gedeelte van hun tijd samen in en buiten het lokaal. Dus zowel jongste als oudste kleuters bij elkaar. De kleuters zijn over drie groepen verdeeld waardoor kleine kleutergroepen mogelijk zijn. We hebben gemerkt dat jonge kinderen veel van oudere leerlingen leren. Ook krijgen oudste kleuters veel zelfvertrouwen als ze de jongsten kunnen helpen. De laatste jaren besteden wij veel aandacht aan een innovatief onderwijsconcept waarbij we de persoonlijke ontwikkeling van kinderen zo passend mogelijk proberen te maken. Op dit moment zijn we bezig met groepsoverstijgende lessen in de vakken WO en rekenen. Voor het vak WO hebben we ervoor gekozen om te werken met onderzoeksvragen waarbij de kinderen op zoek gaan naar informatie. Hierbij vinden we eigenaarschap en zelfverantwoording belangrijk.
Op onze school werken twee intern begeleiders. Zij zijn verantwoordelijk voor de zorg. voor onze school. Een intern begeleider is verantwoordelijk voor de startklas en groepen 1, 2 en 3. De andere intern begeleider voor de groepen 4-8. Zij ondersteunen leerkrachten bij vragen over zorg en specifieke leerlingen in de brede zin van het woord.
Een startklas is een plek voor 4-jarige kinderen die een specifieke onderwijs- en zorgondersteuning nodig hebben. Er is een hoge instroom van leerlingen vanuit voorschoolse voorzieningen (onder andere medisch kinderdagverblijf) naar speciale voorzieningen, zonder dat er een reguliere basisschool bij betrokken is geweest. Dit wordt ook aangeduid als ‘onderinstroom’. Voorschoolse instellingen en (huis)artsen verwijzen ouders en hun kind (te) vaak direct naar het speciaal onderwijs. Vaak lukt het dan niet meer om deze kinderen met 4 jaar deel te laten nemen aan het regulier onderwijs. In de nieuwe opzet wordt er in overleg met de ouders, de voorschoolse voorziening, de school en deskundigen besloten of de startklas een goede plek is voor het kind. Dit gebeurt als het kind 3 jaar en 6 maanden is. De startklas in het regulier basisonderwijs zijn bedoeld voor 4-jarige kinderen, die eerder naar het speciaal onderwijs zouden zijn verwezen. Kenmerk van die kleine klassen is dat het hier gaat om een integrale aanpak van onderwijs én zorg. Op die manier maken zowel onderwijs, jeugdhulp en gemeenten écht werk van inclusief, thuisnabij onderwijs. In principe blijven deze kinderen maximaal één jaar in de startklas, waarna ze – bij voldoende ontwikkeling – kunnen doorstromen naar een andere, ‘thuisnabije’ basisschool.
Meer en hoogbegaafde leerlingen: In bijna iedere klas zitten meer- of hoogbegaafde leerlingen. Het gaat meestal om kinderen, die ver vooruit zijn in de leerstof, die veel vragen hebben en creatieve ideeën. Niet alle slimme leerlingen zijn meer- of hoogbegaafd en zij passen niet altijd in de omschrijving ‘slim, creatief, op zoek naar uitdaging’. Soms is er sprake van faalangst en onderpresteren of hebben leerlingen sociaal-emotionele moeilijkheden. Juist daarom is speciale aandacht en goede begeleiding op school en thuis van belang. Onderwijs aan hoogbegaafde kinderen valt binnen het basisaanbod van een school. Maar scholen bepalen zelf welke speciale programma’s zij hebben. Wij werken binnen school met een extra uitdagend aanbod voor deze kinderen, te weten de methode La Luna.
We hebben geregeld een schoollogopediste in school die werkt met kinderen in het kader van mond- en spraakproblemen.
Verder hebben we geregeld contact met onze orthopedagoge die ons ondersteunt bij specifieke vragen of, mits nodig, onderzoeken initieert of observaties uitvoert. Daarnaast is er ook een schoolmaatschappelijk werker aan onze school verbonden.Voorts hebben we regelmatige contacten met externen en/of hulp op school bij specifieke vragen en aanpak voor kinderen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie blijft liggen om een goed pedagogisch klimaat voor de kinderen te verzorgen.
Elk kind wordt gezien en is belangrijk.
Verder willen we inzetten op hoogbegaafdheid.
We geven goede, degelijke instructies en willen dit in de toekomst blijven versterken.
We hebben drie groepen 1/2. In de groepen 1 en 2 zitten jongste en oudste kleuters bij elkaar in één klas. We doen dit bewust omdat we het leren omgaan met elkaar, zelfstandigheid en hulp krijgen en geven belangrijk vinden. Er zijn 3 leerkrachten en 1 leerkrachtondersteuner aanwezig die het onderwijs verzorgen. We zoeken verbinding met groep 3. We vinden spelend leren belangrijk. Ook zijn we van mening dat het leesonderwijs opgestart kan worden op het moment dat leerlingen eraan toe zijn. Leerlingen in groep 1 en 2 kunnen we al op een speelse manier uitdagen om met letters en woordjes bezig te zijn. Door hoeken in te richten en het gebruik van ontwikkelingsmaterialen kunnen we het leren lezen op een betekenisvolle en positieve manier stimuleren. Instructies vinden plaats op niveau en in de eigen stamgroep en voorts werken leerlingen uit de groepen 1 en 2 op verschillende momenten en dagen samen aan de verwerking van de leerstof. We creëren een uitdagende omgeving zodat de nieuwsgierigheid van onze leerlingen geprikkeld wordt. In de groepen 1 en 2 werken we aan gezamenlijke thema’s die binnen de belevingswereld van onze leerlingen passen. Een thema duurt een zestal weken. Thema’s kunnen zijn: de bakker of ziek zijn. Kinderen met een taalachterstand worden begeleid in de kleine kring en ‘alvast voorbereid’ om aan de groepsactiviteiten te kunnen deelnemen. Zo voorkomen we onnodige achterstand. We werken samen met de peuterspeelzaal om Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) samen met de peuterspeelzaal vorm te geven. In het kader daarvan hebben we een methode aangeschaft te weten “Kleuterplein”, hebben we een gecertificeerde VVE coördinator en afstemming in thema’s met de peuterspeelzaal zodat we nog beter kunnen inspelen op de taalontwikkeling van de leerlingen en de doorgaande ontwikkelingslijn.