Basisschool Op gen Hei

An de Voeëgelsjtang 12 6373 BJ Landgraaf

  • De Deep Learning competenties staan centraal in ons onderwijs.
  • De leerlingen krijgen Expliciete Directe Instructie (EDI) aan de instructiecirkel.
  • Schoolfoto van Basisschool Op gen Hei
  • Schoolfoto van Basisschool Op gen Hei
  • Schoolfoto van Basisschool Op gen Hei

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. LeerlinginBeeld (Lib), ons leerlingvolgsysteem. Ouders worden op de ouderavonden geïnformeerd over de toetsresultaten. In leerjaar 6 en 7 krijgen alle leerlingen de ADIT (adaptieve digitale inteligentietest) met daarbij een voorlopig schooladvies. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de doorstroomtoets (Route8). Wij kiezen voor deze adaptieve toetsvorm op basis van onze onderwijsvisie. Ouders krijgen in groep 8 een VO-advies voor hun kind. 

Op gen Hei biedt passend onderwijs door in iedere jaargroep op 3 niveaus te werken. De tussenresultaten spelen hierbij een belangrijke rol. Mede op basis hiervan stelt de groepsleerkracht na een grondige analyse groepsoverzichten samen. De groepsoverzichten leiden tot een gedifferentieerd aanbod, aanpak 1, 2 en 3. Deze aanpakken worden beschreven in de verslaglegging van het groepsgesprek didactisch. Op basis van de opvolgende toetsronde (ook aan het eind van het schooljaar) worden de overzichten en verslaglegging daar waar nodig aangepast en/of bijgesteld.

Daarnaast zijn we bezig om meer gebruik te maken van formatief handelen tijdens de lessen. Hierbij proberen we het onderwijsproces bij leerlingen op de voet te volgen door op verschillende manieren te bekijken waar ze zitten en waar ze tegenaanlopen. Hierdoor zijn we sneller in staat de leerlingen bij te sturen en ze te laten leren van hun fouten. Bij formatief handelen staat dus niet zozeer het oordeel of het cijfer (die wij sowieso al niet geven) centraal, maar het gesprek over het proces en de uitkomsten (leren leren). Dat is per definitie een individueel traject, op basis van de doelen die de leerling zelf, of in samenspraak met de leerkracht, heeft geformuleerd.

Onze school maakt twee keer per jaar een zelfevaluatie van de tussenopbrengsten aan de hand van de Cito toetsen. Tweemaal per jaar worden in het managementteam de tussenresultaten, de verbeterplannen met elkaar besproken en vergeleken. Opvallende opbrengsten worden daarna besproken in personeelsvergaderingen, noodzakelijke acties die hier uit voort vloeien, worden beschreven in een nieuw jaarplan of geborgd in het schoolplan en/of jaarverslag.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met de doorstroomtoets laten leerlingen zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Welbevinden staat hoog in het vaandel.

Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg).

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Veilige omgeving
  • Pedagogisch klimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven