Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is gevestigd in het MultiFunctioneel Centrum "An de Voeëgelstjang". In het MFC zijn naast de basisschool ook nog een peuterspeelzaal, een muziekschool, een Vrije Academie (creatief programma) en een heemkundevereniging gehuisvest.
Stichting Muziek Kerkrade is dus medegebruiker van het pand. Hieruit is een samenwerkingsverband ontstaan, die inhoudt dat de muzieklessen door een muziekconsulent verzorgd worden. Ook nemen we deel aan de doorlopende leerlijn voor muziek "Meer Harmonie In De Samenleving".
Onze visie op kleuteronderwijs
In de kleutergroepen werken we thematisch. Het thema is de kapstok voor het onderwijs in de klas. Alle leerlijnen worden, zo veel mogelijk, in het jasje van het thema gegoten. Elk kind wordt uitgedaagd en is op zijn eigen niveau bezig.
Wij sluiten vooral aan bij dat wat vanuit de kinderen komt.
Wat zie je dan als je bij ons een klas binnenstapt?
- Hoge betrokkenheid van kinderen.
- Rijk taalaanbod.
- Rust en ruimte om te leren.
Onder lezen verstaan wij technisch lezen, begrijpend lezen en studerend lezen.
Bovenstaand schema is een richtlijn. De leerkracht kan een andere verdeling in uren maken, afhankelijk van de behoefte van de groep.
Onderwijsconcept:
BS Op gen Hei werkt vanuit het kind, waarbij het welbevinden centraal staat, aan zo breed en hoog mogelijke opbrengsten. We stellen hoge doelen en begeleiden onze leerlingen op weg naar zelfstandigheid. Werken aan relatie, competentie en autonomie, bevorderen de (zelf)kennis, (sociale) vaardigheden en het vormen van een positief zelfbeeld, zodat kinderen zich bewust zijn van hun eigen kwaliteiten en mogelijkheden. Welbevinden zien wij als sleutel tot blij zijn met wie je bent en wat je kunt. We zien onderlinge verschillen als kansen om op een respectvolle wijze met en van elkaar te leren. De totale ontwikkeling van het kind staat centraal, een gegeven dat leidend is in de wijze waarop we de schoolverslagen vormgeven (“cijfervrije” school) en de wijze waarop wij op schoolniveau werken binnen designteams. Wij stellen de Deep Learning skills (de 6 C's) centraal binnen ons onderwijs.BASISONDERSTEUNING
Ankerpunt 1: Kwaliteitsstandaard
De school heeft het basisarrangement van de onderwijsinspectie.Ankerpunt 2: Planmatig en handelingsgericht werken
Een belangrijke basis voor effectieve ondersteuning. Planmatig en handelingsgericht werken is de wijze waarop de school cyclisch werkt aan het ondersteunen van leerlingen in hun leer- en sociaal-emotionele ontwikkeling.Ankerpunt 3: Specifieke Ondersteuning
Preventieve en licht curatieve interventies, die de school toepast om leerlingen passende ondersteuning te geven bij rekenhulpvragen, leeshulpvragen, meer- en hoogbegaafdheid, sociale veiligheid en verschillen in gedrag.Ankerpunt 4: Ondersteuningsstructuur
De school zorgt ervoor dat de ondersteuningsstructuur zodanig is ingericht dat de school op elk niveau autonoom of met behulp van netwerkpartners tijdig, flexibel en adequaat ondersteuning kan bieden. Niveau’s: niveau 1 “Onderwijs in de groep”, niveau 2 “Ondersteuning in de groep, niveau 3 “Ondersteuning op school door interne deskundigen en niveau 4 “Ondersteuning op school door externe specialisten”.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Handhaving huidige ondersteuning.
Inzet rekenspecialist.
Wij werken samen met kinderopvangorganisatie Humanitas (KDV en BSO). Daarnaast is in ons Multi functioneel centrum peuteropvang Ukkepuk aanwezig (Kinderopvang Flow). In de peuteropvang wordt een voorschools aanbod voor 2-4 jarigen aangeboden.