Basisschool Op gen Hei

An de Voeëgelsjtang 12 6373 BJ Landgraaf

  • De Deep Learning competenties staan centraal in ons onderwijs.
  • De leerlingen krijgen Expliciete Directe Instructie (EDI) aan de instructiecirkel.
  • Schoolfoto van Basisschool Op gen Hei
  • Schoolfoto van Basisschool Op gen Hei
  • Schoolfoto van Basisschool Op gen Hei

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit enthousiaste meesters en juffen, aangevuld met onderwijsassistenten en  leerkracht ondersteuners. Wij zijn een opleidingsschool voor toekomstige talentvolle studenten van o.a. Pabo, Fontys en Vista. Daarnaast begeleiden wij regelmatig studenten van de pedagogiek opleiding en vrijwilligers vanuit gemeentelijke trajecten. Onze collega's zijn tussen de 21 en 60 jaar oud en we hebben zowel mannen als vrouwen in ons team. Wij hebben qua leeftijd en geslacht een goede opbouw.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Naast gediplomeerde leerkrachten in elke groep bestaat ons team ook uit een aantal leerkracht ondersteuners en onderwijsassistenten. Verlof van een leerkracht kan daardoor in de meeste gevallen worden opgevangen door een leerkracht ondersteuner.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school is gevestigd in het MultiFunctioneel Centrum "An de Voeëgelstjang". In het MFC zijn naast de basisschool ook nog een peuterspeelzaal, een muziekschool, een Vrije Academie (creatief programma) en een heemkundevereniging gehuisvest.

Stichting Muziek Kerkrade is dus medegebruiker van het pand. Hieruit is een samenwerkingsverband ontstaan, die inhoudt dat de muzieklessen door een muziekconsulent verzorgd worden. Ook nemen we deel aan de doorlopende leerlijn voor muziek "Meer Harmonie In De Samenleving".

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze visie op kleuteronderwijs

In de kleutergroepen werken we thematisch. Het thema is de kapstok voor het onderwijs in de klas. Alle leerlijnen worden, zo veel mogelijk, in het jasje van het thema gegoten. Elk kind wordt uitgedaagd en is op zijn eigen niveau bezig.

Wij sluiten vooral aan bij dat wat vanuit de kinderen komt.

Wat zie je dan als je bij ons een klas binnenstapt?

  • Hoge betrokkenheid van kinderen.
  • Rijk taalaanbod.
  • Rust en ruimte om te leren.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder lezen verstaan wij technisch lezen, begrijpend lezen en studerend lezen.

Bovenstaand schema is een richtlijn. De leerkracht kan een andere verdeling in uren maken, afhankelijk van de behoefte van de groep.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onderwijsconcept:
BS Op gen Hei werkt vanuit het kind, waarbij het welbevinden centraal staat, aan zo breed en hoog mogelijke opbrengsten. We stellen hoge doelen en begeleiden onze  leerlingen op weg naar zelfstandigheid. Werken aan relatie, competentie en autonomie, bevorderen de (zelf)kennis, (sociale) vaardigheden en het vormen van een positief zelfbeeld, zodat kinderen zich bewust zijn van hun eigen kwaliteiten en mogelijkheden. Welbevinden zien wij als sleutel tot blij zijn met wie je bent en wat je kunt. We zien onderlinge verschillen als kansen om op een respectvolle wijze met en van elkaar te leren. De totale ontwikkeling van het kind staat centraal, een gegeven dat leidend is in de wijze waarop we de schoolverslagen vormgeven (“cijfervrije” school) en de wijze waarop wij op schoolniveau werken binnen designteams. Wij stellen de Deep Learning skills (de 6 C's) centraal binnen ons onderwijs.

BASISONDERSTEUNING

Ankerpunt 1:   Kwaliteitsstandaard
De school heeft het basisarrangement van de onderwijsinspectie.

Ankerpunt 2:   Planmatig en handelingsgericht werken
Een belangrijke basis voor effectieve ondersteuning. Planmatig en handelingsgericht werken is de wijze waarop de school cyclisch werkt aan het ondersteunen van leerlingen in hun leer- en sociaal-emotionele ontwikkeling. 

Ankerpunt 3:   Specifieke Ondersteuning
Preventieve en licht curatieve interventies, die de school toepast om leerlingen passende ondersteuning te geven bij rekenhulpvragen, leeshulpvragen, meer- en hoogbegaafdheid, sociale veiligheid en verschillen in gedrag.

Ankerpunt 4:   Ondersteuningsstructuur
De school zorgt ervoor dat de ondersteuningsstructuur zodanig is ingericht dat de school op elk niveau autonoom of met behulp van netwerkpartners tijdig, flexibel en adequaat ondersteuning kan bieden. Niveau’s: niveau 1 “Onderwijs in de groep”, niveau 2 “Ondersteuning in de groep, niveau 3 “Ondersteuning op school door interne deskundigen en niveau 4 “Ondersteuning op school door externe specialisten”.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Handhaving huidige ondersteuning.

Inzet rekenspecialist.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken samen met kinderopvangorganisatie Humanitas (KDV en BSO). Daarnaast is in ons Multi functioneel centrum peuteropvang Ukkepuk aanwezig (Kinderopvang Flow). In de peuteropvang wordt een voorschools aanbod voor 2-4 jarigen aangeboden.

Terug naar boven