Onderwijsstichting MOVARE
Onze school maakt deel uit van Onderwijsstichting MOVARE. De stichting wordt bestuurd door het College van Bestuur. Het College is werkgever voor alle medewerkers van MOVARE op de scholen en de medewerkers van het MOVARE-bureau. Voor de bereikbaarheid van het MOVARE-bureau verwijzen wij u naar de website van MOVARE.
MOVARE heeft een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR). Op grond van de Wet medezeggenschap op scholen (Wms)geeft de raad advies en verleent hij instemming over aangelegenheden die van gemeenschappelijk belang zijn; voor alle scholen of voor de meerderheid van de scholen.
Het beleidsplan is het kompas voor het beleid van onze stichting en voor de ontwikkeling van onze scholen. Het vormt een kader en geeft de richting aan in de ontwikkeling die wij voor 2023-2026 voor ogen hebben.
Jaarlijks legt MOVARE verantwoording af over het gevoerde beleid en de gerealiseerde doelen in een jaarverslag.
Passend Primair Onderwijs in Zuid-Limburg
Het realiseren van Passend Onderwijs binnen MOVARE gebeurt vanuit de Regiovisie Onderwijskaart PO Zuid-Limburg. Deze visie is "inclusief onderwijs thuis nabij" en "regulier waar het kan en speciaal waar het moet".
Toepassing Leerplichtwet
In Nederland is er de Leerplichtwet, die bepaalt dat ouders ervoor zorgen dat leerlingen regelmatig de school bezoeken. Er zijn situaties die hierop een uitzondering vormen. Meer hierover kunt u lezen op www.movare.nl.
Sponsoring
Onze school krijgt weleens te maken met een vorm van sponsoring. Bijvoorbeeld wanneer wij samenwerken met bedrijven om leerlingen te laten leren. Hoe MOVARE-scholen omgaan met sponsoring is te lezen op www.movare.nl.
Toelating, schorsing, verwijdering van leerlingen
Het College van Bestuur besluit over de toelating en de verwijdering van leerlingen. De volledige procedure vindt u op www.movare.nl.
Informatievoorziening aan gescheiden ouders
Indien de ouders van een leerling gescheiden zijn, is het belangrijk dat er duidelijkheid is over de manier waarop de communicatie en consultatie over de vorderingen van de leerling verloopt.De school en het schoolbestuur hebben daarom een protocol ontwikkeld hoe zij met deze regels omgaan. Voor meer informatie, zie www.movare.nl.
Huiselijk geweld en kindermishandeling (Veilig Thuis)
Sinds 2013 is de wet ‘Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ van toepassing. Meer informatie over dit onderwerp vindt u op www.movare.nl
Vroeg samenwerken in Parkstad Limburg (VIP)
Er kunnen allerlei redenen zijn voor een professional om een signaal af te geven in de verwijsindex Parkstad Limburg (VIP). De VIP registreert of meerdere contact hebben met hetzelfde kind en maakt het voor betrokken hulpverleners mogelijk om met elkaar in contact te komen. Zo kan geboden hulp op elkaar afgestemd worden. Voor meer informatie, zie www.movare.nl.
Opgroeien in Parkstad
In de regio Parkstad werken zes gemeenten en een groot aantal zorg- en welzijnsorganisaties sámen aan ondersteuning bij vragen en problemen op het gebied van opvoeden en opgroeien. Ook scholen, kinderopvangcentra en peuterspeelzalen horen hierbij. Opgroeien in Parkstad (voorheen Jeugd & Gezin Parkstad) is de naam voor het netwerk van al deze organisaties. Meer informatie vindt u op www.opgroeieninparkstad.nl.
ICT en sociale media
Onderwijsstichting MOVARE gebruikt ICT in de dagelijkse lespraktijk. Om ervoor te zorgen dat leerlingen kunnen werken in een veilige digitale leer- en werkomgeving maakt MOVARE gebruik van Office365. Daarnaast vindt MOVARE het noodzakelijk dat haar medewerkers, leerlingen, ouders/verzorgers en andere betrokkenen verantwoord omgaan met sociale media. Daarom is een protocol sociale media opgesteld. Meer informatie over ICT en sociale media en het protocol sociale media kunt u vinden op www.movare.nl.
Medisch handelen op school
Leerkrachten op school worden regelmatig geconfronteerd met leerlingen die klagen over pijn die meestal met eenvoudige middelen te verhelpen is, zoals hoofdpijn, buikpijn, oorpijn of pijn door een insectenbeet. Daarnaast krijgen leerkrachten in toenemende mate het verzoek van ouders of verzorgers om hun kinderen door de arts voorgeschreven medicatie toe te dienen. Het is van belang dat er in deze situaties gehandeld wordt volgens een vooraf afgesproken en ondertekend protocol. Zie www.movare.nl.
Privacy binnen MOVARE
Onderwijsstichting MOVARE vindt het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met de privacy van onze leerlingen. De Algemene Verordening Gegevensbescherming, die sinds 25 mei 2018 van kracht is, vormt het uitgangspunt van ons privacy beleid. Voor meer info zie www.movare.nl.
Rookvrije school
Onderwijsinstellingen, waaronder basisscholen, hebben sinds 1 augustus 2020 de verplichting een rookverbod op hun terreinen in te stellen, aan te duiden en te handhaven. Dit betekent dat schoolterreinen volledig rookvrij moeten zijn.
Grensoverschrijdend gedrag
De maatschappij krijgt steeds meer te maken met vormen van grensoverschrijdend gedrag. Ook binnen het onderwijs wordt grensoverschrijdend gedrag door kinderen, ouders/verzorgers of medewerkers gesignaleerd. Hoe we hiermee omgaan staat beschreven op www.movare.nl.
Meer Harmonie in de Samenleving
Onze school doet mee aan het programma Meer Harmonie in de Samenleving en streeft ernaar een rijke leeromgeving te bieden waarin alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Door muzikale ontwikkeling te integreren in ons curriculum bevorderen we culturele participatie, inclusie, welbevinden, socialisatie en burgerschap. We streven ernaar om een inspirerende omgeving te creëren waarin alle leerlingen de mogelijkheid hebben om hun muzikale talenten te ontdekken en te ontwikkelen, en waarin ze kunnen groeien als individuen en actieve deelnemers in de samenleving.Het programma Meer Harmonie in de Samenleving zorgt voor een structurele wekelijks aangeboden doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 vormgegeven door een gekwalificeerde vakdocent en/of eigen docenten van de school.Op onze school geeft een gekwalificeerde vakdocent les op dinsdag aan de groepen 3 t/m 8. Binnen de doorgaande lijn is er per jaargroep aandacht voor de verschillende disciplines binnen muziek zoals; dansen, zingen en het bespelen van instrumenten en verschillende deelprojecten.
Extra aanbod: Binnen het extra aanbod kunnen de leerlingen tussen- of naschools kennis maken met de muzikale disciplines via verschillende workshops; dansen (groep 1 en 2) zingen (groep 3 en 4) blaas- en slaginstrumenten (groep 5 en 6) en populaire muziek (groep 7 en 8).
Verlengd aanbod: Binnen het verlengd aanbod kunnen de leerlingen actief gaan participeren in het muzikaal cultureel veld. Dit kan zijn door bijvoorbeeld muziekles te gaan volgen of aspirant lid te worden van een samenwerkend gemeentelijk jeugdorkest.
Klinkend perspectief: Binnen de leerlijn van groep 5 zit het deelproject ‘Klinkend Perspectief’. Gedurende het schooljaar maken de leerlingen algemeen kennis met alle muzikale disciplines en de bijbehorende instrumenten vaak in samenwerking met de lokale muziekverenigingen.
Muzikale voorstelling: Binnen de leerlijn van groep 6 is een muzikaal theaterbezoek opgenomen. Deze muzikaal interactieve voorstelling wordt muzikaal voorbereid door het programma en afgesloten met een bezoek onder schooltijd aan het Parkstad Limburg Theater.