Oecumenische Basisschool De Wegwijzer

Veeweg 73 6374 AN Landgraaf

  • Vooraanzicht van onze school
  • Zijaanzicht
  • Zijaanzicht
  • Ingang kleuters en speelplaats groep 1-4
  • Entree en werkruimte groep 1a2a en 1b2b

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij meten de tussenresultaten met toetsen bij de methode. Minimaal twee keer per jaar toetsen we met het methode-onafhankelijke CITO Leerling in Beeld. De groepsleerkracht en de Intern Begeleider hebben drie keer per jaar een gesprek om de ontwikkeling te volgen en interventies op groeps-of individueel niveau op of bij te stellen.

Wij brengen de resultaten op methodeonafhankelijke toetsen in relatie tot vorderingen in de methodische toetsen en aanleg. Voor dat laatste nemen we gedurende de schoolloopbaan enkele keren de NSCCT af. Tevens betrekken we het welbevinden en de zelfredzaamheid van het kind.

In de groepen 1/2 volgen wij de ontwikkeling van onze kinderen met de Leerlijnen 4-7 jarigen van ParnasSys.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Zie voor een uitgebreide beschrijving onze Procedure schooladvies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In ons schoolveiligheidsplan is de aanpak uitvoerig beschreven. We werken met positief geformuleerde schoolregels en hebben schoolbreed aandacht voor (steeds wisselende) gedragsverwachtingen. 

Sinds schooljaar 2019-2020 werken we aan het versterken van de sociale competenties van de leerlingen met de methodiek De Vreedzame School.  

We meten de sociale opbrengsten met CITO Leerling in beeld

We meten de tevredenheid en de sociale veiligheid (eveneens) met de jaarlijkse leerlingvragenlijsten van Vensters


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid vóór leren
  • respect werkt wederzijds
  • we lossen het samen op

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie ziet steeds meer toe op afstand. De rol van kwaliteitsinspectie van scholen ligt daardoor steeds mee bij het schoolbestuur. U vindt dan ook geen recent inspectierapport over onze school. 

Terug naar boven