OBS Harlekijn

Strijthagerweg 10 6372 AC Landgraaf

  • Schoolfoto van OBS Harlekijn
  • Schoolfoto van OBS Harlekijn
  • Schoolfoto van OBS Harlekijn
  • Schoolfoto van OBS Harlekijn

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen laten zien waar een leerling al goed in is en waarin het zich nog verder kan ontwikkelen. De leerkracht observeert, geeft beurten en kijkt werk na. Met al die informatie vormt de leerkracht zich een beeld van de leerling.Toetsen maken dat beeld nog completer. Toetsen zijn dus als het ware één van de vele stukjes van een hele puzzel. Toetsen zien wij dan ook als een hulpmiddel om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling waardoor we ons onderwijs nog beter kunnen afstemmen op het niveau, tempo en talenten van onze leerlingen.Toetsen moeten het beeld wat de leerkracht vanuit observaties van de leerling heeft, bevestigen. 

Binnen ons onderwijs vindt er middels eigen werkjes, methodegebonden toetsen en toetsen vanuit het CITO Leerlingvolgsysteem monitoring plaats van onze resultaten. Vanaf het het schoojaar 2023- 2024 zetten we het nieuwe CITO Leerlingvolgsysteem "Leerling in beeld" in. Met Leerling in beeld kunnen toetsen nog adaptiever worden afgenomen waardoor de groei van leerlingen nog beter te volgen is.

Binnen de kleuterbouw werken wij thematisch aan een speelse en uitdagende leeromgeving. We hebben veel aandacht voor een beredeneerd aanbod in hoeken waar kinderen ontwikkelingsgericht leren. Wij maken daarbij gebruik van de speelse projecten van de kleuteruniversiteit. De ontwikkeling onze kinderen volgen we in deze via ons observatie instrument “Mijn Kleutergroep”. Dit is een digitaal observatiesysteem met betrekking tot alle leerdoelen voor de groepen 1 en 2. MKG ondersteunt bij het vaststellen van observaties en laat via een uitgebreide rapportage de ontwikkeling van iedere leerling zien.

In de groepen 5 t/m 8 werken de leerlingen met Snappet. Iedere leerling heeft een eigen device (chromebook) en kan iedere les adaptief aan eigen leerdoelen werken. Ook kunnen ze de eigen groei in leerontwikkeling zien.

Bovendien vindt er halfjaarlijks middels de cyclus van handelingsgericht werken met behulp van analyses op groeps- en schoolniveau een reflectie plaats op de resultaten, begeleid door onze interne begeleiders.
Leerkrachten krijgen zo inzicht in de resultaten en de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van hun leerlingen en passen hun aanbod hierop aan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen leerlingen een schooladvies. Dit advies bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. Wij baseren ons schooladvies op toetsresultaten, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag.
Het adviestraject begint al in groep 7. Na het schooladvies maken leerlingen in groep 8 de eindtoets. Hieruit volgt een toetsadvies. Is het toetsadvies hoger dan het schooladvies, dan moeten we het schooladvies heroverwegen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als Kanjerschool maken wij voor de sociaal-emotionele vorming gebruik van de methode van de Kanjertraining. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Wekelijks vinden Kanjertraining lessen plaats in alle groepen. Hier worden ook de Kanjerafspraken uitgelegd en toegepast. Deze Kanjerafspraken zijn vertaald in 5 basisregels die ook via posters door de hele school zichtbaar zijn.

1) We vertrouwen elkaar en 2) We helpen elkaar: dit zijn twee belangrijke uitgangsprincipes van de Kanjertraining om problemen voor te zijn. Zo zijn er regels die ons leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan.

3) Niemand speelt de baas: Om goed samen te werken is het belangrijk dat niemand de baas speelt. De kanjertraining heeft een stappenplan om pesten tegen te gaan.

4) Niemand lacht uit: we hebben samen plezier en humor neemt dan ook een belangrijke plaats in. Maar we leren ook dat humor niet ten koste van de ander mag gaan. We lachen daarom niemand uit.

5) Niemand blijft zielig: Iedereen doet mee en we leren kinderen om actief te zijn. Het is niet nodig om zielig te blijven. Met de Kanjertraining wordt het zelfvertrouwen van kinderen vergroot.

In het kort gaat het bij de Kanjertraining om:

- Het aanbieden van eenvoudig, heldere regels die kinderen helpen en houvast geven.

- Het geven van handvaten aan kinderen die toepasbaar zijn in sociale omgangssituaties.

- Het geven van kanjerlessen die uitgaan van een positieve levensvisie en die toekomst- en oplossingsgericht zijn voor zowel kinderen, leerkrachten en ouders.

- Kinderen leren positief over zichzelf en de ander te denken. Het zou mooi zijn als elk zich een Kanjer voelt. 

De methode van de Kanjertraining draagt bij aan een toename van pro-sociaal gedrag en een afname van probleemgedrag. De methode is zowel preventief als curatief inzetbaar en is door het Nederlands Jeugdinstituut beoordeeld als een effectieve aanpak bij pesten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor jezelf
  • Respect voor de ander
  • Respect voor de omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven