Basisschool De Oostvogel

Pastoor Willemsstraat 15 4586 AJ Lamswaarde

  • Schoolfoto van Basisschool De Oostvogel
  • Schoolfoto van Basisschool De Oostvogel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We hechten veel waarde aan de kwaliteit van ons onderwijs. Immers onze (uw) kinderen hebben recht op het best mogelijke onderwijs. Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen en registreren, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys. Dit is een  landelijk genormeerd leerlingvolgsysteem en geeft ons zicht op:

·         hoe het kind zich individueel ontwikkelt (observaties en methodetoetsen)

·         hoe het kind zich binnen de groep ontwikkelt

·         hoe het kind zich ten opzichte van leeftijdsgenoten in het land ontwikkelt (CITO/IEP).

We hanteren een toetskalender waarin niet-methode gebonden toetsen staan gepland. Enkele keren per jaar worden voor de verschillende vakgebieden deze zgn. landelijk genormeerde toetsen afgenomen, die een beeld geven van hoe onze leerlingen scoren t.o.v. overige scholen in Nederland. De onderstaande toetsen worden op verschillende momenten afgenomen. De uitslagen worden daarna geanalyseerd en indien nodig wordt actie ondernomen. In de toetskalender  staan de momenten van afname gedurende het schooljaar.

Daarnaast worden er natuurlijk ook methode gebonden toetsen afgenomen. De toetsen die gebruikt worden zijn:

Groep 3-8:

-           PI-dictee (spelling niet werkwoorden)

-           Begrijpend lezen (4-5)

-           Rekenen en Wiskunde

-           Technisch lezen: AVI en DMT

-           Woordenschat

-           CITO LOVS spelling werkwoorden (gr. 7-8)

Groep 8 maakt de IEP-eindtoets. Deze toets geeft een indruk van de capaciteiten van de leerling. De toets uitslagen zijn niet meer medebepalend om tot een advies te komen voor de keuze van het voortgezet onderwijs. Het advies van de basisschool is leidend en zal worden overgenomen door het voortgezet onderwijs. Alleen wanneer de eindtoets IEP veel hoger is dan het advies van de basisschool, kan er een aanpassing van het schooladvies plaats vinden.

De ontwikkeling van de kinderen van groep 1 en 2 wordt ook gevolgd met de KIJK-registratie, waarbinnen de verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod komen.

In oktober en mei (gr. 3-8) wordt middels metingen met het KiVa-programma de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind in beeld gebracht en gevolgd. Hiervan wordt een sociaal netwerkanalyse samengesteld. In gr. 1-2 wordt dit ook door middel van observaties gevolgd.

Drie keer per jaar worden al deze resultaten tijden de unitbesprekingen besproken. Afhankelijk van de tussen- en eindresultaten volgen er individuele - of acties gericht op de groep. Op de kind ouderavonden worden deze resultaten zowel met kind als ouder/verzorger besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van groep 7 wordt door de leerkracht een voorlopig schooladvies gegeven en gebruikt hiervoor de gegevens van het IEP-LVS en de resultaten en de groei van de voorgaande schooljaren. Dit wordt gedeeld tijdens de laatste kind-oudergesprekken aan het eind van het schooljaar.

De voorlopige adviesgesprekken voor leerlingen van groep 8 vinden in november plaats. Tijdens dit gesprek wordt aan kind en ouder(s)/verzorger(s) gevraagd wat hun idee is t.o.v. het voortgezet onderwijs. Vragen die gesteld worden zijn bijv.: Wat heeft de leerling nog nodig om dit te bereiken? Waar kan de leerkracht nog bij helpen? De leerkracht zal een voorlopig schooladvies geven en gebruikt hierbij de grafiek ‘Prognose VO’ uit Parnassys en houdt hierbij ook rekening met de werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. 

In februari krijgt de leerling een definitief advies voor het VO.

Als de resultaten van de Eindtoets bekend zijn, worden deze met de leerling en ouder(s)/verzorger(s) besproken en toegelicht. Het rapport van de Eindtoets wordt meegeven met de leerling. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2019 heeft de Inspectie de Oostvogel bezocht. Het doel van dit bezoek was: hoe is het gesteld met de staat van het onderwijs.

Er werd gekeken of er een taakgerichte werksfeer was, of de leerlingen actief betrokken waren bij de les, welke feedback de leerkrachten gaven, naar het samenwerkend- en bewegend leren en tot slot naar eigenaarschap en zelf verantwoordelijk leren.

Inspectie was positief, waarbij vooral de bevlogenheid, passie en deskundigheid duidelijk naar voren kwam in het neerzetten van het onderwijsconcept PaletO.


Terug naar boven