Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Organisatievorm co-teaching
Onze ambitie is om de organisatievorm co-teaching optimaal te benutten en uit te voeren, waarbij zowel leerlingen als leerkrachten in hun kracht komen te staan. Hierbij werken meerdere onderwijsprofessionals gedurende langere tijd op gestructureerde wijze samen, op basis van gedeelde visie en nemen daarbij gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor goed onderwijs en de ontwikkeling van alle leerlingen in de groep. Wij werken zowel in units nl. de onderbouw- (gr. 1-4) en de bovenbouwunit (gr. 5-8) als in combinatiegroepen 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8.
We willen binnen deze structuur dat de leerkrachten alle substructuren kunnen inzetten, passende bij de behoeften van zichzelf of van de leerlingen. De passende co-teachingsstructuur wordt in eerste instantie ingezet ten dienste van de leerlingen. Uiteraard kan deze substructuur ook ingezet worden n.a.v. feedback op eigen professionele ontwikkeling.
In de weektaak komen diverse vakken aan bod: taal, rekenen, spelling en schrijven.
Basisschool de Oostvogel biedt onderwijs aan kinderen in de leeftijd van 4-13 jaar uit Lamswaarde en omstreken.
Voorafgaand aan de leeftijd van 4 jaar kunnen vanaf 2 jaar terecht op de peutergroep 't Lammetje op onze school.
Onderbroken ontwikkeling
Op onze school willen we dat de ontwikkeling van kinderen zoveel mogelijk ononderbroken verloopt. Alle kinderen zijn unieke individuen die zich elk op hun eigen manier en in eigen tempo ontwikkelen. Op onze school vindt differentiatie plaats naar tempo, niveau, leeftijd en instructiebehoefte. Voor een enkele leerling is het echter wenselijk om de leertijd te verlegen, omdat het kind dit nodig heeft voor zijn of haar ontwikkeling. Dit is een keuze die zorgvuldig wordt gemaakt, omdat dit een ingrijpende gebeurtenis kan zijn voor leerling en ouder(s)/verzorger(s). De voor- en nadelen worden goed overwogen aan de hand van duidelijke criteria. Ouder(s)/verzorger(s) worden in een vroeg stadium hierin meegenomen. De uiteindelijke beslissing voor een doublure maken we als school altijd in samenspraak met ouder(s)/verzorger(s).
Speciale aandacht is er voor kinderen in de kleutergroepen die in oktober, november en december in groep 1 komen. De doorstroom naar groep 2 en vervolgens naar groep 3, vindt plaats wanneer kinderen voldoende zijn toegerust voor het aanbod in de volgende groep. De persoonlijke ontwikkeling van het kind is bepalend bij het nemen van een beslissing en wordt tijdig met ouders(s)/verzorger(s) besproken. Het vervolgen van onderwijs in groep 1 of groep 2, wanneer nodig, geldt echter niet als doublure.
Passend onderwijs bieden
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschoolse Ondersteuningsplan wat in de loop van 2021-2022 voor de organisatie zal worden aangepast naar de nieuwe situatie.
Schoolondersteuningsprofiel
De ondersteuning die wij kunnen bieden, richt zich in de basis op het sociaal emotioneel leren en het welzijn, wat de basis vormt voor de cognitieve ontwikkeling. We richten ons op het creëren van een positieve schoolcultuur middels dagelijks persoonlijk welkom, wekelijks preventief groepsgesprek, gezamenlijke gemaakte en gevisualiseerde afspraken en extra beweegmomenten.
Co-teaching in beide units biedt meer mogelijkheden om alle leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden, waarbij gedeelde verantwoordelijkheid uitgangspunt is. In dit effectieve leerklimaat op de Oostvogel wordt leren zo optimaal mogelijk gemaakt.
Daarnaast kunnen we expertise van bovenschoolse zorg benutten zoals: NT2 begeleiding, orthopedagogie, logopedie, fysiotherapie, dyslexiebegeleiding en ondersteuning vanuit REC 1, REC 2, REC 3 en REC 4.
Zorg in bijzondere gevallen als rouw kan ook geboden worden. Er is een rouwprotocol aanwezig.
Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf in het gebouw van de school, PZS 't Lammetje. In het borgingsdocument staan gezamenlijke activiteiten, die in het kader van VVE zijn opgestart door peutergroep 't Lammetje en groep 1/2 van basisschool de Oostvogel. Deze activiteiten zijn erop gericht een doorgaande lijn te realiseren in het volgen en begeleiden van jonge kinderen van 2-7 jaar.
De volgende school specifieke zaken zijn hierin vastgelegd:
- er vindt 3x per schooljaar een kerngroepoverleg plaats (PM'er, unitmanager, leerkracht(en) OB evt. met directeur en GGD-medewerker)
- er wordt gewerkt met plannen van aanpak in de peutergroep
- PZS participeert in de schoolbrede thema's en er worden afspraken gemaakt over gezamenlijke thema's met groep 1-2
- er vindt een warme overdracht plaats naar school tijdens een gesprek tussen ouder/verzorger, leerkracht en pedagogisch medewerker.
Naast warme overdracht is dit gesprek ook het eindgesprek van de pedagogisch medewerker met ouder/verzorger en het startgesprek van leerkracht en ouder/verzorger.
- VVE nieuwsbrieven worden aan leerkrachten groep 1/2 gegeven
- eens in de 4-6 weken overleg tussen pedagogisch medewerker en leerkrachten
- basisafspraken KiVa worden gedeeld met PSZ