Rooms Katholieke Basisschool Den Opstap

Broekkant 9 5094 GA Lage Mierde

Brede School Plus in Lage Mierde

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de Wet Primair Onderwijs staat dat het onderwijs een brede ontwikkeling van leerlingen beoogt. De zogenoemde kerndoelen geven vorm aan deze brede ontwikkeling. Het onderwijs op d'n Opstap is erop gericht om aan alle kerndoelen te voldoen.

Alle basisscholen in Nederland zijn verplicht om met een door de overheid goedgekeurd leerlingvolgsysteem (LVS) te werken. Met dit systeem houdt de school de prestaties van je kind, zijn groep en de school bij. Het doel is niet alleen om de schoolprestaties van je kind te meten, maar ook om te kunnen zien hoe het ervoor staat met de kwaliteit van het onderwijs op basisscholen.In het LVS worden de resultaten opgenomen van toetsen die de kinderen ieder jaar maken. 

De resultaten werden tot dusver gemeten aan de hand van schooloverstijgende toetsen van het Cito. Deze toetsen worden in alle groepen meerdere malen per jaar afgenomen. De resultaten worden met de ouders besproken. Behalve Cito zijn er nog drie aanbieders van LVS-toetsen. Bij het schrijven van deze schoolgids, is het nog niet duidelijk van welke toetsen we vanaf komend schooljaar gebruik gaan maken. Wij zijn ons momenteel aan het oriënteren op de diverse mogelijkheden van de drie aanbieders, denk hierbij aan adaptief toetsen, digitaal toetsen. We gaan de voor- en nadelen naast elkaar zetten en in november 2023 maken we een keuze.

De leerlingen van groep 8 maken in de maand februari een doorstroomtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van leerlingen goed te kunnen volgen nemen we op de volgende manier toetsen af:

  • Methodegebonden toetsen (groep 3 t/m 8) die bij de leerstof horen. Na een aantal weken is voor bijna elk vakgebied een toets in de methode opgenomen. Daarbij wordt gekeken of de leerlingen de behandelde stof beheersen. De resultaten gebruiken de leerkrachten om te kijken of er meer verrijking, verdieping of herhaling aangeboden moet worden.
  • Met de komst van digitaal onderwijs hebben we voor de groepen 5 t/m 8 de mogelijkheid gekregen om de kinderen voor het vakgebied rekenen real-time te volgen. Per les kunnen we dit nauwkeurig bekijken en indien nodig op inspelen.
  • Niet methodegebonden toetsen volgens de toetskalender. Voor groep 3 t/m 8 zijn er toetsen vastgelegd op de toetskalender. Op vaste momenten in het jaar worden toetsen vanuit het leerlingvolgsysteem afgenomen als signalering. In februari en juli bekijken we de trendanalyses naar aanleiding van de afgenomen toetsen. De resultaten van deze meetmomenten gebruiken de leerkrachten om het juiste niveau helder te krijgen en het handelen daar op aan te passen. Op individueel- en groepsniveau worden plannen van aanpak en nieuwe doelen opgesteld.
  • In februari maken de leerlingen van groep 8 de "doorstroomtoets".

Alle gegevens van de leerlingen leggen we vast in een leerlingvolgsysteem. We maken gebruik van Parnassys. In dit systeem kunnen we alle gegevens van de leerlingen verwerken.

Door middel van deze toetsen proberen we de leerlingen zo goed mogelijk te volgen en ons onderwijs zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij het niveau van de leerlingen. De resultaten en de acties die daaruit voortvloeien, zullen we tijdig en zorgvuldig met de ouders bespreken. Tijdens de groepsbesprekingen worden de resultaten besproken. Op basis van de resultaten van de groep en de leerlingen worden acties en interventies uitgezet.

De resultaten van de leerlingen worden gecommuniceerd met ouders, twee keer per jaar krijgen de leerlingen een rapport mee naar huis. Tijdens de (kind-/)oudergesprekken worden de resultaten besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De basisscholen De Akkerwinde in Hooge Mierde, D’n Opstap in Lage Mierde en Clemensschool in Hulsel hebben samen een procedure opgesteld om de overgang tussen hun basisscholen en het voortgezet onderwijs zo soepel mogelijk te laten verlopen. Deze procedure zorgt ervoor dat voor alle betrokkenen de overgang duidelijk en gestructureerd verloopt, zie bijlage Procedure POVO (Samenwerking Primair Onderwijs en Voortgezet Onderwijs) op de website: scholenopdekaart.nl (paragraaf handige informatie voor ouders).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij hechten als school heel erg veel waarde aan de sfeer op school. We volgen de kinderen niet alleen in hun cognitieve ontwikkeling, maar daarnaast ook op sociaal-emotioneel gebied. Het welbevinden van de leerling is voor ons de basis om ontwikkeling op gang te brengen. Daarnaast volgen we de betrokkenheid van de leerlingen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Oog voor het kind
  • Sociaal
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 18 juni 2013 heeft de inspectie basisschool D'n Opstap bezocht. Het bezoek is afgelegd vanwege de verplichting van de inspectie om scholen voor primair onderwijs ten minste eenmaal per vier jaar te bezoeken. Tijdens het onderzoek heeft de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op de school beoordeeld met een beperkte set indicatoren, waarmee zij overeenkomstig de Wet op het Onderwijstoezicht (WOT) kan beoordelen of de school op belangrijke onderdelen onderwijs van voldoende kwaliteit biedt. Deze indicatoren hebben betrekking op de resultaten en de ontwikkeling van leerlingen, op de zorg en begeleiding en op de kwaliteitszorg. Conform de uitgangspunten van het programmatisch handhaven is tevens standaard gecontroleerd of de school voldoet aan bepaalde wettelijke voorschriften, waaronder de onderwijstijd.

Uit dit bezoek valt op te maken dat op basisschool D'n Opstap de kwaliteit van het onderwijs voor de meeste onderzochte indicatoren op orde is.

Terug naar boven