Rooms Katholieke Basisschool Den Opstap

Broekkant 9 5094 GA Lage Mierde

Brede School Plus in Lage Mierde

Het team

Toelichting van de school

Het managementteam van onze school bestaat uit de directeur, de teamleider en de interne begeleider. 

Het team van d’n Opstap bestaat verder uit acht groepsleerkrachten, twee onderwijsassistenten, één parttime conciërge en één administratief medewerker.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat de leerkracht afwezig is, bijv. door ziekte, verlof en/of calamiteiten. In dat geval gaan we op zoek naar vervanging.

Allereerst zal er gekeken worden in de flexibele schil binnen ons eigen bestuur, Onderwijsstichting Kempenkind. De flexibele schil is een groep leerkrachten die werkt voor Kempenkind. Zij worden ingezet op plekken waar vervanging nodig is. Mocht er niemand in de flexibele schil beschikbaar zijn, dan gaan we zelf op zoek naar vervanging.

Het kan echter voorkomen dat er geen vervanger beschikbaar is (bijvoorbeeld bij een griepgolf, gezien de krapte op de arbeidsmarkt komt dit helaas steeds vaker voor). Uitgangspunt is dat gekwalificeerd personeel ingezet wordt om het dagelijkse lesprogramma met de leerlingen te doorlopen.

Indien er op een bepaald moment toch geen invallers voorhanden zijn voor het invullen van kortdurend (ziekte)verlof, dan kunnen onderstaande stappen genomen worden. De directeur bepaalt de te nemen stappen:

· Duo-collega wordt benaderd.

· Overige parttimers worden gevraagd.

- Inzetten medewerker van Qrabbl (Qrabblaars zijn bevlogen vakmensen met veel expertise op het creatieve vlak).

· Inzetten van onderwijs-/klassenassistenten onder supervisie van een leerkracht of directeur.

· Inzetten van ambulante leerkrachten.

· Inzetten van (Leraar in opleiding) stagiaires onder supervisie van een leerkracht of directeur.

· Opdelen van de groep en/of samenvoegen van groepen.

· Inzetten van directie / IB-er indien agenda dit toelaat.

· Laatste noodgreep: kinderen worden thuis gehouden.

    o Uiterlijk de dag voorafgaand worden ouders vóór 18.00 uur hiervan via Social Schools op de hoogte gebracht.

    o Een groep mag ten hoogste één dag thuis gehouden worden.

    o De directeur stelt het CvB hiervan op de hoogte.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken we met combinatiegroepen, namelijk groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6, groep 7/8. De keuze om met combinatiegroepen te werken, is tweeledig. Enerzijds omdat het goed aansluit bij onze nieuwe visie. Anderzijds dat we door het aantal leerlingen, nu en in de toekomst, genoodzaakt zijn om combinatiegroepen te maken. De afgelopen jaren hebben we extra geïnvesteerd in de manier van werken in de combinatiegroepen. We hebben op het gehele lesaanbod van de twee groepen ingezoomd en bekeken waar het mogelijk is om met de gehele groep thema's aan te bieden. Dit is voor veel vakken in groep 5 t/m 8 mogelijk, behalve voor rekenen en spelling aangezien ieder groep hier een aparte leerlijn voor heeft. Tijdens deze vakken gaan de kinderen, na de instructie, zelfstandig aan het werk. Op deze manier kan de leerkracht instructie geven aan de andere groep. Het merendeel van de vakken in groep 5 t/m 8 kunnen klassikaal (aan twee groepen) gegeven worden. 

We hebben komend schooljaar de mogelijkheid om in groep 1 t/m 4 bijna iedere dag (behalve op dinsdagmiddag in groep 3/4) twee leerkrachten in een combinatiegroep in te zetten.

De groepsverdeling ziet er als volgt uit:

  • Groep 1/2 (ma t/m wo juf Petra + di t/m do juf Valerie, ma + do juf Yvonne, vrijdagochtend groep 2/3 juf Yvonne en juf Marlou)
  • Groep 3/4 (ma,wo,do en vrijdag juf Marlou, di t/m do juf Anne) (extra ondersteuning door juf Monique op maandag en op dinsdagochtend door juf Sylvie)
  • Groep 5/6 (ma,di en vrij juf Linda, wo en do juf Monique)
  • Groep 7/8 (juf Lenne hele week, een groot deel van de week extra ondersteuning door Meester Kees)

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Verjaardag groep 1 t/m 8:

Kinderen die jarig zijn, zetten we natuurlijk in het zonnetje. We vinden het belangrijk dat we kinderen leren om op een gezonde manier te leven. Kinderen die jarig zijn, mogen kiezen of ze gezond trakteren óf dat ze een kaartje kiezen uit "de-leuke-dingen-pot". Hierin zitten kaartjes met daarop een activiteit beschreven, zoals bijv. 10 minuten een spelletje spelen met de hele klas. 

Gymrooster:

Voor het gymrooster verwijzen we u door naar onze website.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijstijd:

Volgens de wet moet de onderwijstijd in 8 jaar minimaal 7520 uur bedragen. Omdat de kinderen meer uren maken is er ruimte voor diverse studiedagen.

Excursies en vieringen nemen uiteraard tijd in beslag van verschillende vakken. Kleine verschillen per leerjaar worden veroorzaakt door de praktische invulling in het weekrooster.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons streven is voor zoveel mogelijk doelgroepen het reguliere onderwijs passend te maken. We hebben immers een zorgplicht. Bij specifieke ondersteuningsvragen (bijv. Nederlands als Tweede Taal , lichamelijke of cognitieve beperkingen) kijken we altijd kritisch naar de mogelijkheden binnen onze schoolorganisatie. We roepen dan de expertise van externen, al dan niet van ons eigen Centrum Passend Onderwijs KempenKind in. Passend onderwijs binnen De Kempen kent vier niveaus van ondersteuning: basiskwaliteit, basisondersteuning, extra ondersteuning en toeleiding naar een Speciaal(Basis) Onderwijs (met een Toelaatbaarheidsverklaring). Voor meer informatie hierover verwijzen we u naar: Website Passend Onderwijs de Kempen. Mochten we tot de conclusie komen dat een reguliere onderwijssetting niet aansluit bij de specifieke behoeften van een leerling, dan gaan we samen op zoek naar een passende onderwijsvorm.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Naar onze mening hoeft niet elke school over "experts" te beschikken maar zien we meer mogelijkheden in het bundelen van krachten en kennis. Dit is met het Centrum Passend Onderwijs KempenKind prima gewaarborgd.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Buitenschoolse opvang

Kikk Opvang verzorgt op onze school buitenschoolse opvang (bso) voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Het gaat hier zowel om voorschoolse opvang als naschoolse opvang. Op maandag t/m vrijdag wordt dit in Lage Mierde aangeboden, ook tijdens schoolvakanties en op studiedagen. Na school zijn er activiteiten voor de kinderen, maar is er ook ruimte om vrij te spelen. Er zijn diverse hoeken in de ruimtes waar kinderen kunnen spelen met bijv. bouw- en constructiemateriaal (Lego, Kapla, Knex enz.), poppen, boeken, verkleedkleren enz. Ook is er een gedeelte waar ze kunnen ontspannen met een zithoek, boeken/tijdschriften etc. Tijdens schoolvakanties worden er diverse activiteiten en leuke uitstapjes aangeboden.      

Naast buitenschoolse opvang biedt Kikk ook peuteropvang aan op onze school. Het peuterprogramma is er 3 ochtenden per week (dinsdag, donderdag, vrijdag) van 8.30u tot 12.30u voor maximaal 16 kinderen. Tijdens deze ochtenden staat samen spelen en leren centraal en proberen ze de kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op de basisschool. Dit gebeurt vooral spelenderwijs en zoveel mogelijk aansluitend op hun niveau.  Kinderen uit groep 0 en 1 mogen op vrijdag ook gebruikmaken van het peuterprogramma, gecombineerd met de bso kunnen ze op vrijdag de hele dag afnemen.

Terug naar boven