R.K. Basisschool WSKO Andreashof

Leeuwerik 11 2295 PE Kwintsheul

  • Leesmarathon in de aula van de school tijdens de Kinderboekenweek
  • Leerlingen zijn aan het werk in hoeken.
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool WSKO Andreashof
  • Leerlingen van de groepen 1/2 kunnen op het bord zelf aangeven waar ze aan gaan werken.
  • Leerlingen hebben een weektaak. Ze kunnen zelf kiezen wat ze wanneer maken als het maar af is op vrijdag

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds het schooljaar 2017/2018 nemen we de digitale DIA eindtoets af. We hebben voor deze digitale en adaptieve toets gekozen, omdat deze beter aansluit bij de onderwijsvorm op de Andreashof.

Gemiddeld over de afgelopen 3 schooljaren scoren voldoende leerlingen het minimale niveau 1F voor de basisvakken lezen, taal en rekenen. Voor het hogere streefniveau 2F (lezen/taal) en 1S (rekenen) laat de school op het driejaarsgemiddelde een score zien die iets lager ligt dan je op basis van de populatie zou mogen verwachten. Daarom is 2 jaar geleden gestart met een plan om de basisvaardigheden van de kinderen te verbeteren. Dit lijkt effect te hebben, want te zien is dat de school de afgelopen jaren steeds beter presteert: Steeds meer kinderen halen namelijk het hogere 1S/2F niveau. In schooljaar 2022/2023 hebben we deze score ook behaald. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2020-2021 wordt het leerlingvolgsysteem van DIA gebruikt om de leerontwikkeling van de leerlingen te volgen. De DIA-toetsen worden twee keer per jaar digitaal afgenomen. De toetsen voor rekenen en begrijpend lezen zijn adaptief (binnen het leerjaar).

Diatekst (begrijpend lezen): Groep 4-8
Diaspel (spelling): Groep 3-8
Diacijfer (rekenen): Groep 3-8
Diawoord (woordenschat): Groep 3-8

De resultaten van de toetsen worden op leerling-, groeps- en schoolniveau gerapporteerd. Voor elk vakgebied wordt per leerling automatisch een uitgebreide analyse gemaakt. Na iedere afname van de DIA-toetsen vinden vertelgesprekken plaats, waarin de groepsleerkracht(en) met de intern begeleider(s) op leerling- en groepsniveau de resultaten bespreken. Op basis van de resultaten en analyses worden groepsplannen en individuele handelingsplannen opgesteld, waar de leerkrachten de aankomende periode planmatig mee aan de slag gaan. In dit overleg wordt gekeken wat op schoolniveau aandachtspunten zijn en wat daarmee gedaan wordt. 

Zorgcyclus van de Andreashof

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 van de basisschool krijgen leerlingen een schooladvies. Dit is een belangrijke stap. Het schooladvies bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op het voortgezet onderwijs (VO). Sinds 2015 is het schooladvies wettelijk leidend bij de toelating tot het VO. Om leerlingen de beste kansen te kunnen bieden in het vervolgonderwijs, is het belangrijk dat het schooladvies op een zorgvuldige manier wordt opgesteld. Op WSKO Andreashof hanteren wij een vaststaande procedure met betrekking tot de vorming van het schooladvies en de overstap naar het voortgezet onderwijs.

Om ervoor te zorgen dat het voor iedereen duidelijk is op welke manier het schooladvies op WSKO Andreashof tot stand komt en welke procedure wordt gevolgd bij de overstap van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs, is dit stuk opgesteld. Hierbij is rekening gehouden met de landelijke wet- en regelgeving die terug te vinden is op de website van de Inspectie van het Onderwijs.

In het koersplan advisering & overstap PO-VO staan meer informatie over deze procedure.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

GA VOOR GOUD

- Ik ben vriendelijk, behulpzaam en beleefd.

- Ik laat respect zien.

- Ik neem mijn werk serieus.

- Door mijn gedrag voelt een ander zich gelukkig.

- Ik bouw mee aan een gelukkige klas.

- Ik leer van mijn fouten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie beoordeelt de kwaliteit van ons onderwijs. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar resultaten en ontwikkeling van onze leerlingen, de zorg en begeleiding en de kwaliteitszorg. WSKO Andreashof beschikt over een basisarrangement. Ons onderwijs blijft wel volop in ontwikkeling. Zo zijn er de laatste jaren stappen gezet in het maken van groepsplannen en groepsoverzichten en is er een digitaal leerlingvolgsysteem met ouderportaal. Ons professionaliseringstraject richt zich momenteel op het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen en de leerkrachten.

In schooljaar 2022/2023 hebben wij een audit gehad van een onafhankelijk organisatie. Zie bijlage

Terug naar boven